REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9431
Tytuł: Współczesny podręcznik - wybrane problemy ewolucji gatunku
Inne tytuły: A contemporary handbook – selected issues of the genre’s evolution
Autorzy: Rypel, Agnieszka
Data wydania: 2009
Data dodania: 22-wrz-2020
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białostockie Archiwum Językowe, nr 9, 2009, s. 269-280
Abstrakt: The purpose of this article is to show how general transformations occurring in culture influence education, and, ipso facto, the change of a school handbook genre model. A textbook, similar to many other genres, is not homogenous in the intergenre aspect. That is why it is difficult to study the evolution of one prototype genre. Therefore, a canonical model of a Polish language handbook for secondary schools, as well as its alternating and adaptive models, have been chosen as the research object. It may be concluded from the comparative analysis of various textbooks that a basic feature distinguishing these versions is a communicative intention. Its change is conditioned by transformations in the way a subjective role of a student and teacher, handbook’s recipients, is understood.
Afiliacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
URI: http://hdl.handle.net/11320/9431
DOI: 10.15290/baj.2009.09.18
ISSN: 1641-6961
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Archiwum Językowe, 2009, nr 9

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_9__2009_A_Rypel_Wspolczesny_podrecznik.pdf1,4 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)