Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9103
Tytuł: | Pomiar i ocena sprawności mówienia z perspektywy badań językoznawstwa stosowanego |
Inne tytuły: | Speaking measures and evaluation from the perspective of applied linguistics research |
Autorzy: | Wiater, Aleksander |
Słowa kluczowe: | ewaluacja ocena sprawność mówienia badania naukowe językoznawstwa stosowanego przyswajanie języka obcego evaluation speaking measures applied linguistics research second language acquisition |
Data wydania: | 2019 |
Data dodania: | 14-maj-2020 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 23, 2019, s. 253-267 |
Abstrakt: | Artykuł ten odwołuje się do sposobów pomiaru i oceny sprawności mówienia i aktywności konwersacyjnej w języku drugim z perspektywy badań lingwistyki stosowanej. Autor przedstawia pokrótce specyfikę oceny wypowiedzi ustnych z punktu widzenia nauczyciela, egzaminatora i badacza. Skupia jednocześnie swoją uwagę na dwóch rodzajach ewaluacji: ilościowej i jakościowej, szeroko stosowanych w badaniach nad przyswajaniem pierwszego języka oraz, w mniejszym stopniu, w przyswajaniu drugiego języka. Wskazuje różne środki pozwalające na obiektywizację procesu ewaluacji sprawności mówienia oraz ocenia przydatność poszczególnych mierników do badań naukowych. Podkreśla przy tym, iż poszczególne
techniki oraz mierniki sprawności mówienia powinny być dobierane przy uwzględnianiu szczegółowych celów badania. The aim of this article is to present and discuss the potential of different measures of speaking and conversational activity in Second Language teaching from the perspective of Applied Linguistics Research. The author briefly presents the goals and the specificity of the evaluation of speech production from the viewpoint of the teacher, examiner and researcher. He focuses his attention on the two types of oral evaluation: quantitative and qualitative, widely used in studies on first language acquisition and, to a lesser extent, in Second Language Acquisition. He indicates various measures that can help to objectify the process of speech evaluation, and assesses the suitability of individual measures for scientific research. He emphasizes that particular techniques and speech efficiency measures should be selected, taking into account the specific objectives of the study. |
Afiliacja: | Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiej |
E-mail: | aleksander.wiater@uwr.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/9103 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2019.23.17 |
ISSN: | 1731-6332 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-9771-9382 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2019, tom XXIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_23_A_Wiater_Pomiar_i_ocena_sprawnosci_mowienia.pdf | 151,52 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)