Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8041
Tytuł: | 1918 год, яго перадумовы i наступствы ў трактоўцы школьных падручнiкаў у Беларусi |
Inne tytuły: | Year 1918 and its consequences in the interpretation of school textbooks in Belarus |
Autorzy: | Рудовiч, Станiслаў |
Słowa kluczowe: | podręczniki do historii powszechnej podręczniki do historii Białorusi polityka pamięci państwo białoruskie tradycja sowiecka historyczna legitymizacja niezależności Białorusi падручнiкi па сусветнай гiсторыi падручнiкi па гiсторыi Беларусi палiтыка памяцi беларуская дзяржаўнасць савецкая традыцыя гiстарычная легiтымiза- цыя незалежнасцi Беларусi general history textbooks Belarusian history textbooks politics of memory Belarusian state Soviet tradition historical legitimization of Belarusian independence |
Data wydania: | 2018 |
Data dodania: | 8-lip-2019 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Studia Podlaskie T. 26, 2018, s. 27-40 |
Abstrakt: | Artykuł pokazuje, jak w podręcznikach białoruskich do historii dla szkół średnich interpretowane są wydarzenia I wojny światowej i jej skutki dla świata, Europy, a szczególnie dla Białorusi. Przedstawia sprzeczności i niekonsekwencje w prezentacji procesów historycznych, co można tłumaczyć niezbyt jasną i pełną sprzeczności polityką pamięci, jaka jest realizowana w Republice Białoruś. Артыкул паказвае, як у беларускiх падручнiках па гiсторыi для сярәдняй школы iнтәрпрәтуюцца падзеi Першай сусветнай вайны i яе вынiкi для свету, для Еўропы i асобна для Беларусi. Адзначаецца супярәчлiвасць, непаслядоўнасць асвятлення адпаведных гiстарычных працәсаў, што абумоўлена невыразнасцю i непаслядоўнасцю палiтыкi памяцi, якая праводзiцца ў Рәспублiцы Беларусь. The article shows how the events of World War I and its consequences for the world, Europe and especially for Belarus, are interpreted in the Belarusian history textbooks for secondary schools. It discusses the contradictions and a lack of consequence in the way of presenting historical processes, which may be explained by an ambiguous and discrepant politics of the memory pursued in the Republic of Belarus. |
Nota biograficzna: | Stanisłau Rudowicz – pracuje w Białoruskim Instytucie Dokumentacji i Archiwizacji w Mińsku |
E-mail: | rustas59@gmail.com |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/8041 |
DOI: | 10.15290/sp.2018.26.02 |
ISSN: | 0867-1370 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-6967-7699 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Studia Podlaskie, 2018, tom XXVI |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Stud_Podl_26_2018_С.Рудовiч_1918_год.pdf | 157,55 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)