REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7711
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChomko, Jolanta-
dc.date.accessioned2019-04-15T10:55:08Z-
dc.date.available2019-04-15T10:55:08Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationStudia Wschodniosłowiańskie, T. 18, 2018, s. 65-77pl
dc.identifier.issn1642–557X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7711-
dc.description.abstractThe object of the analysis are achromatic color names in Scarlet sails of Alexander Grin. Color expressions are an inseperable part of the world description. The researched material provides valuable information about the models of perception, association and interpretation of the world presented in the novel. The field of black color is represented by adjectives, such as, черный, почерневший, the field of white is represented by lexemes белый, белизна, белокурый, белевший, серебряный, and field of grey – by lexemes серый, седой, полуседой, стальной, серея, поседевший. These are relatively richly represented fields. The studied material shows that the writer mostly uses the achromatic color names in a conventional way and uses them to create the presented world. All three colors are mainly connected with semantic fields related to man and nature. The objects related to human environment and work are characterized by achromatic colors relatively rarely.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectGrinpl
dc.subjectidiolekt pisarzapl
dc.subjectsemantyka barwpl
dc.subjectbarwy achromatycznepl
dc.titlePaleta barw achromatycznych w Szkarłatnych żaglach Aleksandra Grinapl
dc.title.alternativeAchromatic color palette in Scarlet sails by Alexander Grinpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/sw.2018.18.05-
dc.description.Emailjchomko@interia.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiejpl
dc.description.referencesBerlin B., Kay P., 1969, Basic Color Terms: Their Universality and Evolution, Berkley.pl
dc.description.referenceshttp://paustovskiy.niv.ru/paustovskiy/public/volshebnik-o-grine.htm [10.09.2017]pl
dc.description.referenceshttp://www.rulit.me/books/simvoly-znaki-emblemy-enciklopediya-read-228708-198.html [10.08.2017]pl
dc.description.referenceshttp://www.rulit.me/books/simvoly-znaki-emblemy-enciklopediya-read-228708-24.html [10.08.2017]pl
dc.description.referenceshttp://www.symbolarium.ru/index.php/Серый цвет [15.09.2017]pl
dc.description.referencesKomorowska E., 2010, Barwa w języku polskim i rosyjskim. Rozważania semantyczne, Szczecin.pl
dc.description.referencesPollak S., 1959, Geograf krajów urojonych, [w:] A. Grin, Piekło odzyskane, Warszawa, s. V–XIX.pl
dc.description.referencesTokarski R., 2004, Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin.pl
dc.description.references[Bolʹšoj tolkovyj slovarʹ russkogo âzyka, 2000, gl. red. S.A. Kuznecov, Sankt-Peterburg. [Большой толковый словарь русского языка, 2000, гл. ред. С.А. Кузнецов, Санкт-Петербург.]pl
dc.description.referencesGrin A.S., 1999, Alye parusa, Moskva. [Грин А.С., 1999, Алые паруса, Москва.] – (AP)pl
dc.description.referencesMel’nikova L.A., 2009, A.S. Grin: slovo – obraz, Minsk. [Мельникова Л.А., 2009, А.С. Грин: слово – образ, Минск.]pl
dc.description.referencesŠejnina E.Â., 2003, Ènciklopediâ simvolov, Moskva. [Шейнина Е.Я., 2003, Энциклопедия символов, Москва.]pl
dc.description.volume18-
dc.description.firstpage65pl
dc.description.lastpage77pl
dc.identifier.citation2Studia Wschodniosłowiańskiepl
dc.identifier.orcid0000-0003-0289-7221-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Studia Wschodniosłowiańskie, 2018, tom 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SW_18_2018_J_Chomko_Paleta_barw.pdf239,34 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)