REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7707
Tytuł: Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego a nabywanie kompetencji językowych w zakresie języka obcego
Inne tytuły: Teaching English as a Second/Foreign Language to CAPD -Impaired Students
Autorzy: Bieńkowska, Izabela
Polok, Krzysztof
Słowa kluczowe: CZPS
język obcy
plany nauczania
kreatywność
aktywność psychomotoryczna
CAPD
foreign language
teaching plans
creativity
psychomotor activity
Data wydania: 2018
Data dodania: 15-kwi-2019
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 22, 2018, s. 23-45
Abstrakt: Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CZPS, ang. CAPD – Central Auditory Processing Disorder lub APD – Auditory Processing Disorder) zazwyczaj mylone jest z wadą słuchu fizycznego (z ubytkiem słuchu) lub problemami związanymi z zaburzeniami koncentracji uwagi, najczęściej współwystępujących z nadpobudliwością psychoruchową. Jednak u dzieci z CZPS zarówno słuch odbiorczy, jak i przewodzeniowy jest prawidłowy, a problem polega na niewłaściwym przetwarzaniu bodźców słuchowych. Szacuje się, że 30% dzieci z dysleksją oraz do 50% dzieci z trudnościami w nauce ma zaburzenia przetwarzania słuchu typu centralnego. Niniejszy artykuł podejmuje problematykę CZPS w wypadku 9-letniej uczennicy szkoły podstawowej. Jest również próbą odpowiedzi na pytanie: jak pracować z takimi uczniami, żeby podnieść efektywność ich pracy i nabywania wiedzy/umiejętności na lekcjach języka obcego.
Central Auditory Processing Disorder (CAPD) or APD (Auditory Processing Disorder) is usually confused with a physical hearing impairment (i.e. with hearing loss), or problems related to attention deficit disorders, usually comorbid with psychomotor hyperactivity. However, in children with APD both receiving and conductive hearing is normal, and the problem is the improper processing of auditory stimuli. It is estimated that 30% of children with dyslexia and up to 50% of children with learning disabilities have central hearing processing disorders. This article deals with the problem of CAPD discovered and followed scientifically in two students. It is also an attempt to answer the question how to work with such students; in particular, how to increase the efficiency of their work and acquisition of knowledge/skills in foreign language lessons. The paper will present a suggestion to be possibly applied by foreign/ second language teachers meeting APD-impaired learners in their everyday educational activities.
Afiliacja: Izabela Bieńkowska - Politechnika Śląska w Gliwicach, Kolegium Nauk Społecznych i Filologii Obcych
Krzysztof Polok - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Anglistyki
E-mail: Izabela Bieńkowska: izabela.bienkowska@wp.pl
Krzysztof Polok: sworntran@interia.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/7707
DOI: 10.15290/lingdid.2018.22.02
ISSN: 1731-6332
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-5885-6379
0000-0002-0283-9665
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2018, tom XXII

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)