REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7701
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGracla, Jadwiga-
dc.date.accessioned2019-04-12T10:04:43Z-
dc.date.available2019-04-12T10:04:43Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationStudia Wschodniosłowiańskie, T. 18, 2018, s. 7-14pl
dc.identifier.issn1642–557X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7701-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to show the character of death as a full-fledged hero of a literary work. The author analyzes Hofmannstahl’s dramas: The Fool and the Death, Great Salzburg’s World Theater, Chlebnikov: Death’s Bug, Krzanowski’s Death throws bones. The images of death that appear in them present it as the messenger of God and the companion of the journey to the land of the beginning. In this performance, it loses its scary features. Otherwise, the author uses folk imagery of death. Then it is endowed with human qualities – it can be deceived, though it can not be won with it.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectśmierćpl
dc.subjectpostaćpl
dc.subjectdramatpl
dc.subjectmodernizmpl
dc.subjectwyobrażeniepl
dc.titleModernistyczne dialogi ze śmiercią. Kulturowe inkarnacje i personifikacjepl
dc.title.alternativeDialogues with the death of modernism. Cultural incarnations and personificationspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/sw.2018.18.01-
dc.description.Emailj.gracla@uw.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Białorutenistykipl
dc.description.referencesHofmannstal H. Von, Der Tor und der Tod, [online] http://gutenberg.spiegel.de/buch/der-tor-und-der-tod-1009/1, [14.01.2018].pl
dc.description.referencesWandurski W., 1968, Śmierć na gruszy, Warszawa.pl
dc.description.referencesKržižanovskij S.D., Smert’ brosaet kosti [Кржижановский С.Д., Смерть бросает кости], [online] http://az.lib.ru/k/krzhizhanowskij s d/text 1930 smert brosaet kosti.shtml [14.01.2018].pl
dc.description.referencesHlebnikov B., Oˇsibka Smerti [Хлебников В., Ошибка Смерти], [online] http://rvb.ru/hlebnikov/mat/contents.htm, [14.01.2018].pl
dc.description.referencesBoltenauer von, A., Ästhetik des Sterbens. Der Tod als literarisches Motiv in der Wiener Moderne, [online] http://www-gewi.kfunigraz.ac.at/moderne/heft4b.htm, data dostępu 14.01.2018.pl
dc.description.referencesCorvisier A., 1998, Les danses macabres, Paris: PUF.pl
dc.description.referencesGold A., Aesthetik des Sterbens, w: „Die Zeit” 24.2.1900 (Wien), 121–122.pl
dc.description.referencesOhler N., 2003, Sterben und Tod im Mittelalter, Patmos, Düsseldorf.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., 1901, Sabałowa bajka, Warszawa.pl
dc.description.referencesSkrzypczak P., 2009, Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo kina niemego w teorii i refleksji krytycznej, Toruń.pl
dc.description.referencesSmużniak K., 2002, Pantomima XX wieku. Kierunki i tendencje, Zielona Góra.pl
dc.description.referencesSzturc W., 2015, Dotkliwe przestrzenie: studia o rytmach śmierci, Kraków.pl
dc.description.referencesŚmierć w literaturze i kulturze drugiej połowy XIX wieku, 2002, pod red. E. Paczoskiej i U. Kowalczuk, Warszawa.pl
dc.description.referencesWunderlich U., 2001, Der Tanz in den Tod. Totent¨anze vom Mittelalter bis zur Gegenwart, Eulen, Freiburg/Br.pl
dc.description.referencesAr’es F., 1992, Čelovek pered licom smerti, Moskva. [Арьес Ф., 1992, Человек перед лицом смерти, Москва].pl
dc.description.volume18
dc.description.firstpage7pl
dc.description.lastpage14pl
dc.identifier.citation2Studia Wschodniosłowiańskiepl
dc.identifier.orcid0000-0002-8142-2867-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Wschodniosłowiańskie, 2018, tom 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SW_18_2018_J_Gracla_Modernistyczne_dialogi_ze_smiercia.pdf171,71 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)