REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7377
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTruskolaski, Tadeusz-
dc.contributor.authorBugowski, Łukasz-
dc.date.accessioned2019-01-09T08:33:24Z-
dc.date.available2019-01-09T08:33:24Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 3(93) 2018, s. 265-280pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7377-
dc.description.abstractW opracowaniu została przeprowadzona analiza transportu drogowego w państwach, przez obszar których przebiega międzynarodowa droga Via Carpatia. Głównym cel artykułu było uszeregowanie poszczególnych państw pod względem poziomu rozwoju transportu drogowego. Stanowiło to punkt wyjścia do dyskusji o potencjalnych obszarach oddziaływania drogowego korytarza transportowego Via Carpatia. W artykule hipoteza została sformułowana w sposób następujący: państwa położone wzdłuż międzynarodowej trasy Via Carpatia charakteryzują się zróżnicowanym poziomem rozwoju transportu drogowego. W celu weryfikacji hipotezy została wykorzystana metoda taksonomicznej miary rozwoju Z. Hellwiga. Do pozostałych zastosowanych metod badawczych należą statystyka opisowa oraz metody tabelarycznej i opisowej prezentacji wyników. Efektem przeprowadzonej analizy było wskazanie państw, które mogą najwięcej zyskać z realizacji badanego międzynarodowego korytarza transportowego. Potencjalne oddziaływanie badanej drogi zależeć będzie od poziomu rozwoju transportu drogowego, a, jak zostało podkreślone w artykule, państwa położone wzdłuż międzynarodowej drogi Via Carpatia nie stanowią jednolitego obszaru pod względem poziomu rozwoju transportu drogowego.pl
dc.description.abstractThe paper contains the analysis of the road transport in countries along the road corridor Via Carpatia. The main aim of the article was to rank given countries in accordance with the road transport development level. It was the starting point for analyzing the potential influence areas of the Via Carpatia. In the article the main hypothesis was formulated as follows: countries situated along the international Via Carpatia route are characterized by diversified level of road transport development. In order to verify the hypothesis Z. Hellwig’s taxonomic method of measuring the development was used. Other applied research methods include descriptive statistics and methods for tabular and descriptive presentation of results. Consequently, the paper identified the countries, that could benefit from the Via Carpatia the most. The influence of the analyzed road corridor corresponds to the level of road transport development and, what is emphasized the article, there is a spatial differentiation in the level of road transport development among countries located along the Via Carpatia.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectVia Carpatiapl
dc.subjecttransport drogowypl
dc.subjectkorytarz transportowypl
dc.subjectinfrastruktura drogowapl
dc.subjectEuropa Środkowo-Wschodniapl
dc.subjectroad transportpl
dc.subjecttransport corridorpl
dc.subjectroad infrastructurepl
dc.subjectCentral-Eastern Europepl
dc.titleRozwój transportu drogowego w państwach położonych wzdłuż międzynarodowej trasy Via Carpatiapl
dc.title.alternativeThe road transport development in countries situated along the Via Carpatia international routepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2018.03.93.21-
dc.description.EmailTadeusz Truskolaski: t.truskolaski@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailŁukasz Bugowski: l.bugowski@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationTadeusz Truskolaski - Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationŁukasz Bugowski - Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBank Światowy, 2018, http://wits.worldbank.org/countrystats.aspx?lang=en#apl_P [data wejścia: 18.01.2018].pl
dc.description.referencesEurostat, 2018a, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_if_motorwa&lang=en [data wejścia: 05.01.2018].pl
dc.description.referencesEurostat, 2018b, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_if_roadsc&lang=en [data wejścia: 05.01.2018].pl
dc.description.referencesEurostat, 2018c, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=tran_r_vehst&lang=en [data wejścia: 05.01.2018].pl
dc.description.referencesEurostat, 2018d, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=tran_r_acci&lang=en [data wejścia: 06.01.2018].pl
dc.description.referencesEurostat, 2018e, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_na_tgtt&lang=en [data wejścia: 06.01.2018].pl
dc.description.referencesEurostat, 2018f, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_pa_buscoa &lang=en [data wejścia: 06.01.2018].pl
dc.description.referencesHellwig Z., 1968, Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr, „Przegląd Statystyczny”, nr 4.pl
dc.description.referencesHellwig Z., Ostasiewicz S., Siedlecka U., Siedlecki J., 1994, Studia nad rozwojem gospodarczym Polski, analizy taksonometryczne, Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych, Warszawa.pl
dc.description.referencesKoźlak S., 2007, Ekonomika transportu, Teoria i praktyka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl
dc.description.referencesMasarova J., Ivanova E., 2016, Road infrastructure in the regions of the Slovak Republic and Poland, “Bulletin of Geography, Socio-economic Series”, no. 33.pl
dc.description.referencesMichniak D., 2015, Main problems of transport infrastructure development in Slovakia and effects on regional development, PAN, “Geographia Polonica”, vol. 88, iss. I.pl
dc.description.referencesMiędzynarodowa konferencja w sprawie wzmocnienia współpracy w dziedzinie transportu w regionie Karpat oraz dalszego rozwoju Via Carpatia, 3 marca 2016 r., Warszawa, http://www.mib.gov.pl/files/0/1796967/ViaCarpatiaPrezentacjaminAdamczyka.pdf [data wejścia: 19.01.2018].pl
dc.description.referencesNeider J., 2012, Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa.pl
dc.description.referencesPietrzak M., 2014, Taksonomiczny miernik rozwoju (TMR) z uwzględnieniem zależności przestrzennych, „Przegląd Statystyczny”, z. 2.pl
dc.description.referencesRokicki T., 2014, Organizacja i ekonomika transportu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.pl
dc.description.referencesRydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.), 2008, Transport, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesŠtatistický úrad Slovenskej republiky, 2018, http://datacube.statistics.sk/#!/view/en/VBD_SK_WIN/do1007rs/Road%20transport%20-%20transport%20of%20 goods%20and%20transport%20of%20passengers%20%5Bdo1007rs%5D [data wejścia: 06.01.2018].pl
dc.description.referencesSzymonik A., 2013, Ekonomika transportu dla potrzeb logistyka, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesTruskolaski T., 2006, Transport a dynamika wzrostu gospodarczego w południowo-wschodnich krajach bałtyckich, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.pl
dc.description.referencesWasiak M., Jacyna-Gołda I., 2016, Transport drogowy w łańcuchach dostaw, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referenceswww 1, http://www.mib.gov.pl/files/0/ 1796967/ViaCarpatiaPrezentacjaminAdamczyka.pdf, [data wejścia: 19.01.2018].pl
dc.description.referenceswww 2, http://www.economica.net/via-carpatia-pe-unde-va-traversa-romania-no-ua-autostrada-dintre-mediterana-si-marea-baltica_115733.html [data wejścia 16.01.2018].pl
dc.description.referenceswww 3, http://www.mfa.gov.hu/NR/rdonlyres/4C6F3467-20E2-44DC-9A0B-FF4CF9D790B8/0/motorway20101.jpg [data wejścia: 16.01.2018].pl
dc.description.referenceswww 4, https://www.ndsas.sk/stavby/dialnicna-siet [data wejścia: 16.01.2018].pl
dc.description.number3(93)-
dc.description.firstpage265pl
dc.description.lastpage280pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0001-5465-2942-
dc.identifier.orcid0000-0002-8347-0723-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WEiF)
Optimum. Economic Studies, 2018, nr 3(93)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_3_2018_T_Truskolaski_L_Bugowski_Rozwoj_transportu_drogowego.pdf254,33 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)