Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7243
Tytuł: | Panna z Ludmiru – chasydka-rebe i „prawnuk, który nie wierzył w duszę”. Wokół Prawnuka Hanny Krall |
Inne tytuły: | Maiden of Ludomir – the Hasidic woman-rebbe and “the great-grandson, who did not believe in the existence of soul”. Around “Prawnuk” (“The Great-Grandson”) by Hanna Krall |
Autorzy: | Miklas-Frankowski, Jan |
Słowa kluczowe: | Hanna Krall reportage extermination of Jews narration |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 8-gru-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Alter Studio |
Źródło: | Żydzi Wschodniej Polski. Seria IV: Uczeni żydowscy, red. nauk. Grzegorz Czerwiński i Jarosław Ławski, Białystok 2016, s. 319-330 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;18 Studia żydowskie;5 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, Białystok, 15–16 czerwca 2015 |
Abstrakt: | Basing on the example of Prawnuk (The Great-Grandson), the author of the article follows one variant of presenting the subject of the Holocaust in the works of Hanna Krall. The paper discusses the poetics and literary strategies used in Krall’s text, which constitute the uniqueness of her work – focus on details, elliptical narrative, timeskips (mimicking the mechanisms of memory), the economy and conciseness of language and the resulting density of the text. The author concludes that because of this, Krall creates, in the words of M. Cichy, a documentary fairy tale – at the same time a dramatic and evocative biography of a Hasidic woman, endowed with the power of healing, Chana Rachel, also known as the Virgin of Volodymyr and Maiden of Ludomir and her great-grandson – a talented surgeon, endowed with unusual hands, under the touch of which “wounds [...] always heal.” In the background of life’s vicissitudes of the protagonists in this reportage is the twentieth-century history and the extermination of Jews living in Volodymyr. |
Afiliacja: | Uniwersytet Gdański |
Nota biograficzna: | JAN MIKLAS-FRANKOWSKI, dr, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej i Kulturowej w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania naukowe: twórczość Czesława Miłosza, analiza i interpretacja współczesnej literatury polskiej w związkach z historią idei, filozofią i naukami społecznymi, perswazyjność dyskursu politycznego w mediach, gatunki pograniczne między literaturą a mediami. Wybrane publikacje: Marksizm i katastrofa. „Poemat o czasie zastygłym” Czesława Miłosza jako próba realizacji modelu poezji społecznie zaangażowanej” (2006); „Irlandia nad Wisłą i drożejące kurczaki”. Próba analizy erystycznej fragmentu debaty Donald Tusk – Jarosław Kaczyński z 12.10.2007 (2009); „W kamiennym porządku świata”. Filozoficzno-teologiczne konteksty „Traktatu teologicznego” Czesława Miłosza (2011) oraz „Góry Parnasu” Czesława Miłosza jako próba gnostyckiej dystopii (2014). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/7243 |
ISBN: | 978-83-63470-72-2 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, 15–16 czerwca 2015 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_Miklas-Frankowski_Panna_z_Ludmiru.pdf | 157,94 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)