REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6820
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDoliwa, Katarzyna-
dc.date.accessioned2018-08-08T07:35:43Z-
dc.date.available2018-08-08T07:35:43Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationEastern European Journal of Transnational Relations, Vol. 2, no 1, 2018, p. 39-51pl
dc.identifier.issn2544-9214-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6820-
dc.description.abstractThe objective of the paper is to present philosophical positions arguing the unity of nature: from the pantheistic doctrine of the Stoics and the version of pantheism proposed by G. Bruno and B. Spinoza, through the Leibniz concept which assumes that every element of nature is spiritual and capable of intentional actions, to contemporary doctrines. One of the concepts – the “deep ecology” of A. Naess, emphasizes the need for the subjective treatment of every element of nature – people, animals and plants; it postulates the specific equality of all species. The assumptions of eco-philosophy are perfectly in line with the findings of contemporary nature researchers proving that the bonds between individual elements of a given ecosystem are deeper than previously assumed, forming a complex multi-level network. A violation of the precisely developed balance can have far-reaching negative effects including for humankind. Modern philosophers stress that people responsible for shaping ecological policy should aim at protecting entire ecosystems, and they should ensure the maintenance of its balance. This philosophical message can be dedicated especially to the politicians responsible for the decision on the unprecedented logging of the Bialowieza Forest.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherPublishing House Temida 2pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpantheismpl
dc.subjectunity of naturepl
dc.subjectecophilosophypl
dc.subjectArne Naesspl
dc.subjectBialowieza Forestpl
dc.titleOn the Unity of Nature in the Context of Bialowieza Forest - A Philosophical Perspectivepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/eejtr.2018.02.01.03-
dc.description.Emailkdoliwa@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnotePhD in Law, assistant professor at the Department of Philosophy and History of Law, Faculty of Law, University of Bialystok. Her main scientific interests focus on philosophy of law and logical semiotics.pl
dc.description.AffiliationFaculty of Law, University of Bialystokpl
dc.description.referencesAlbińska, E. (2005). Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.description.referencesCopleston, F. (1958). History of Philosophy, v. IV, Descartes to Leibniz. London: Search Press, New Jersey: Paulist Press.pl
dc.description.referencesCzerwiński, G. (2005). Przyroda dzika – przyroda romantyczna. Czy można potraktować romantyków jako dziewiętnastowiecznych rzeczników filozofii ekologicznej? Dzikie Życie, 132(6).pl
dc.description.referencesGut, P. (2004). Leibniz. Myśl filozoficzna w XVII wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesJarzębiak, J., (2010). Zarys teologii stoickiej, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Philosophica 23, 173-192.pl
dc.description.referencesJustyńska, I., Justyński, J. (2013). Historia myśli socjologiczno-ekonomicznej. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesKiełczewski, D. (2001). Ekologia społeczna. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.pl
dc.description.referencesKonstytucja Szwajcarii, tytuł III, displayed at: http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/szwajcaria.htmlpl
dc.description.referencesKorbel, A. J. (2001). O przyrodzie i człowieku. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.pl
dc.description.referencesKorzeniowska, K., Pawłowska, D., Kopeć, J., Makarenko V., Mierzejewski, M., Ochota, R., Uhlig, D., Wajrak, A., Wyrok na puszczę, displayed at: https://infografiki.wyborcza.pl/wyrok-na puszcze/desktop.html?utm_source=SARE&utm_medium=email&utm_campaign=puszczapl
dc.description.referencesMagee, B. (2016). The Story of Philosophy. Dorling Kindersley Publishing.pl
dc.description.referencesMatczak, P. (2000). Problemy ekologiczne jako problemy społeczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesNaess, A., Haukeland, P. I., (2008). Life’s Philosophy: Reason and Feeling in a Deeper World. Athens and London: University of Georgia Press.pl
dc.description.referencesNaess, A. (1993). Spinoza and the deep ecology movement. Eburon Academic Publishers. Singer, P. (1975). Animal Liberation: A New Ethics for our Treatment of Animals. New York: Review/Random House.pl
dc.description.referencesOld Testament, Standard English Version, displayed at: http://biblehub.com/genesis/1-28.htmpl
dc.description.referencesSkolimowski, H. (1993). Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia. Warszawa: Pusty Obłok.pl
dc.description.referencesSkolimowski, H. (1992). Nadzieja matką mądrych. Eseje o ekologii. Warszawa: Akapit Press.pl
dc.description.referencesSkolimowski, H. (1991). Ocalić Ziemię - Świt filozofii ekologicznej. Warszawa: Wydawnictwo K. Staszewskiego.pl
dc.description.referencesŚwięczkowska, H. (1998). Harmonia Linguarum. Język i jego funkcje w filozofii Leibniza. Białystok: Wydawnictwo UwB.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz, W. (1995). Historia filozofii, t. 2. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1840, ze zm.). displayed at: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971110724/U/D19970724Lj.pdfpl
dc.description.referencesWitoszek, N., Brennan, A. (Eds.). (1999). Philosophical Dialogues: Arne Næss and the Progress of Ecophilosophy. New York, Oxford: Rowmann and Littlefield Publishers, Inc. Lanham, Boulder.pl
dc.description.referencesWohlleben, P. (2017). Duchowe życie zwierząt. Kraków: Otwarte.pl
dc.description.referencesWohlleben, P. (2017). Nieznane więzi natury. Kraków: Otwarte.pl
dc.description.referencesWohlleben, P. (2016). Sekretne życie drzew. Kraków: Otwarte.pl
dc.description.referencesDe Waal, F. (2016). Are We Smart Enough to Know How Smart Animals Are? New York: W. W. Norton & Company.pl
dc.description.referencesDe Waal, F. (2014). Evolved Morality. The Biology and Philosophy of Human Conscience. Leiden, Boston: Brill.pl
dc.description.referencesDe Waal, F. (2013). The Bonobo and the Atheist. In Search of Humanism Among the Primates. New York: W. W. Norton & Company.pl
dc.description.referencesWaloszczyk, K. (1996). Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.pl
dc.identifier.eissn2544-9737-
dc.description.volume2-
dc.description.number1-
dc.description.firstpage39pl
dc.description.lastpage51pl
dc.identifier.citation2Eastern European Journal of Transnational Relationspl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WP)
Eastern European Journal of Transnational Relations, 2018, Vol. 2, No. 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
EEJTR (2018) Vol. 2 No. 1 Doliwa.pdf174,57 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons