REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6483
Tytuł: Topografia upiorna miejsc autobiograficznych albo có straszy w swincjanskim pawieci?
Inne tytuły: Phantom Topography in “Haunted” Autobiographic Places
Autorzy: Dajnowski, Maciej
Data wydania: 2015
Data dodania: 12-kwi-2018
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, pod red. Elżbiety Konończuk i Elżbiety Sidoruk, Białystok 2015, s. 131-155
Seria: Poetyka i Horyzonty Tradycji;7
Konferencja: Konferencja „Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze", Białystok 22-23 maja 2014 roku
Abstrakt: The article interprets the novel Bohiń by Tadeusz Konwicki. It shows that most of its characters have indefinite spectre-like status and that the portrayed reality also appears to have some uncanny, incredible aura. The resulting analysis is, therefore, inspired by psychoanalysis and by anthropological school of Polish (post)romanticism, as proposed by Maria Janion. The author aims to demonstrate that the reality depicted here emerges as a projection of the protagonist’s consciousness. Consequently, the hidden dimension of her inner life becomes transferred onto the “map” of the Bohiń vicinity. At the same time, the author becomes engaged in an unconventional genre game with the 19th and 20th-century literary clich´es of a “Lithuanian text”. In doing so, he begins to exorcize Polish culture, which still remains “haunted” by phantoms of romanticism.
Afiliacja: Uniwersytet Gdański
URI: http://hdl.handle.net/11320/6483
ISBN: 978-83-7431-465-7
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja „Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze", 22-23 maja 2014
Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Dajnowski_Topografia_upiorna_miejsc_autobiograficznych.pdf169,44 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)