REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6354
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKunat, Beata-
dc.date.accessioned2018-03-14T12:29:31Z-
dc.date.available2018-03-14T12:29:31Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.isbn978-83-64817-14-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6354-
dc.description.abstractW książce przedstawiono wyniki badań nad rozwojem zawodowym nauczycieli plastyki, w tym twórców-artystów. Książka składa się z siedmiu rozdziałów. Dwa pierwsze stanowią teoretyczne podstawy badań własnych. Pierwszy z nich dotyczy założeń programowych szkolnej edukacji plastycznej, sytuacji edukacji plastycznej i nauczycieli plastyki w polskim systemie oświatowym oraz specyfiki zawodu nauczyciela plastyki. W rozdziale drugim przedstawiono teoretyczne podstawy rozwoju zawodowego nauczycieli, ze zwróceniem uwagi na nauczycieli plastyki. Rozdział trzeci zawiera metodologiczną koncepcję badań własnych. Najobszerniejszą część książki stanowi analiza badań własnych. Składa się ona z czterech rozdziałów empirycznych dotyczących: stanu, specyfiki i uwarunkowań rozwoju zawodowego nauczycieli plastyki oraz ich potrzeb i oczekiwań w zakresie wspierania tego procesu. W ostatniej części pracy dokonano podsumowania wyników badań oraz sformułowano wnioski, które stanowiły podstawę do opracowania projektu wspierania procesu rozwoju zawodowego nauczycieli plastyki. Publikacja adresowana jest do nauczycieli, pedagogów, artystów i innych osób zainteresowanych edukacją plastyczną lub procesem rozwoju profesjonalnego nauczycieli.pl
dc.description.sponsorshipPraca naukowa finansowana ze środków Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humanapl
dc.subjectrozwój zawodowypl
dc.subjectnauczyciel plastykipl
dc.subjectpedagog-artystapl
dc.subjecttwórczośćpl
dc.subjectedukacja artystycznapl
dc.subjectpedagogika sztukipl
dc.subjectpedeutologiapl
dc.title„Spełnieni, ale niedoceniani”. Rozwój zawodowy nauczycieli plastykipl
dc.typeBookpl
dc.description.Emailb.kunat@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAlheit P., Wywiad narracyjny, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2002, nr 3.pl
dc.description.referencesArts and Cultural Education At School In Europe, Education Audiovisual and Culture Executive Agency, „Eurydice”, Brussels 2009.pl
dc.description.referencesAsaf M., Shachar R., Tohar V., Kainan A., From Superteacher to a Super Teacher: The Career Development of Teacher Educators, „Forum: Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research” 2008, nr 9 (3).pl
dc.description.referencesBabbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesBamford A., The Wow Factor: Global Research Compendium on the Impact of the Arts in Education, Waxmann Münster/Nowy Jork 2009.pl
dc.description.referencesBanach Cz., Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesBartel S., Czynniki osobowościowe a identyfikacja zawodowa nauczycieli, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1983, nr 1, R. XXVIII,pl
dc.description.referencesBartel S., Osobowościowe uwarunkowania rozwoju nauczyciela w zawodzie, [w:] S. Krawcewicz, J. Niemiec (red.), Edukacja i sytuacja zawodowa nauczycieli, Filia Uniwersytetu Warszawskiego, Białystok 1984.pl
dc.description.referencesBednarz-Łuczewska P., Łuczewski M., Podejście biograficzne, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1, PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesBertaux, B., Funkcje wypowiedzi autobiograficznych w procesie badawczym, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa – Poznań 1990.pl
dc.description.referencesBębenek B., Rola i miejsce edukacji artystycznej w działaniach profilaktyczno-terapeutycznych nauczyciela przedmiotu „sztuka” w szkole podstawowej, [w:] J. Wuttke, M. Kisiel (red.), Wychowanie estetyczne w edukacji i wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice 2006.pl
dc.description.referencesDelecka-Bury A., Badania biograficzne animatorów kultury muzycznej w kontekście kulturotwórczego znaczenia edukacji artystycznej, [w:] W. A. Sacher, A. Weiner (red.), Badania nad edukacją artystyczną i kulturową, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011.pl
dc.description.referencesDemetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, „Impuls”, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesDenek K., Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w kontekście rozwoju jego twórczości, [w:] S. Juszczyk (red.), Twórczy rozwój nauczycieli, „Impuls”, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesDenzin N. K., Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: znaczenie a metoda w analizie biograficznej, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowska (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa – Poznań 1990.pl
dc.description.referencesDobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, WSPS, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesŁukasiewicz-Palus J., Profesjonalizm nauczyciela w dobie reformy edukacji, „Nowa Szkoła” 2007, nr 1.pl
dc.description.referencesDobrowolska B., Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów. Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych, „Akapit”, Toruń 2009.pl
dc.description.referencesDominicé P., Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2006.pl
dc.description.referencesDróżka W., Autobiografia w badaniach jakościowych, „Pedagogika Kultury”, t. 5, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.pl
dc.description.referencesPopek S., Spór o współczesny model nauczyciela wychowania plastycznego (cz. 1 i 2), „Plastyka w Szkole” 1974, nr 6 i 7.pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje – rady na twórczą drogę, „Impuls”, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesKardaś E., Plan rozwoju zawodowego nauczyciela dyplomowanego, „Nowa Szkoła” 2001, nr 1.pl
dc.description.referencesDróżka W., Autobiografia w tradycyjnych i współczesnych badaniach jakościowych. Przyczynek do dyskusji, [w:] J. Krajewski, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.), Problemy współczesnej metodologii, Wszechnica Mazurska w Olecku, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, Olecko 2001.pl
dc.description.referencesDróżka W., Generacja wielkiej zmiany. Studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004, Uniwersytet Humanistyczno-Pedagogiczny, Kielce 2008.pl
dc.description.referencesDróżka W., Kształcenie i rozwój zawodowy nauczyciela w przestrzeni organizacji uczącej się, „Edukacja” 2004, nr 4.pl
dc.description.referencesDróżka W., Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno-jakościowej w pedagogice, „Edukacja” 1997, nr 4.pl
dc.description.referencesDróżka W., Młode pokolenie nauczycieli polskich – aspiracje, styl życia i pracy – w świetle badań autobiograficznych, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesDróżka W., Młode pokolenie nauczycieli polskich’93 w świetle analizy materiałów autobiograficznych. Założenia teoretyczne i wstępne wyniki badań, [w:] W. Dróżka, B. Gołębiowski (red.), Współczesne problemy zawodu nauczyciela, ZNP, Kielce 1995.pl
dc.description.referencesMarciniak T., Organizacja warsztatu pracy nauczyciela i uczniów, [w:] S. Popek (red.), Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesDróżka W., Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze, Akademia Świętokrzyska, Kielce 2002.pl
dc.description.referencesDróżka W., Pokolenia nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce 1993.pl
dc.description.referencesSzuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, PZWS, Warszawa, 1975.pl
dc.description.referencesHuberman M., The professional life cycle of teachers, „Teachers College Records” 1989, 91 (1).pl
dc.description.referencesDróżka W., Problemy startu zawodowego młodych nauczycieli a tryb ich kształcenia i dalszej stymulacji rozwoju, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształ- cenie nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, ZNP, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesDróżka W., Przygotowanie zawodowe nauczycieli w świetle wypowiedzi uczestników konkursu ogólnopolskiego na pamiętniki młodego pokolenia nauczycieli, „Edukacja” 1995, nr 3.pl
dc.description.referencesKarolak W., Kaczorowska B., Jabłoński M., Działania twórcze. Twórczość wspomagająca rozwój, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 2007.pl
dc.description.referencesDróżka W., Styl pedagogiczny w doświadczeniu zawodowym nauczycieli, [w:] W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, „Trans Humana”, Białystok 1998.pl
dc.description.referencesDróżka W., Triangulacja badań. Badania empiryczne ilościowo-jakościowe, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesDróżka W., Triangulacyjna perspektywa badań w pedagogice, [w:] A. Bobaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, IBE, Warszawa – Kielce 2001.pl
dc.description.referencesDróżka W., Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli. Zarys problematyki, [w:] A. Bogaj, W. Dróżka (red.), Proces stawania się nauczycielem. Teoria i praktyka, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2010.pl
dc.description.referencesDubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, t. 3, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014.pl
dc.description.referencesMarciniak T., Problemy wychowania plastycznego, „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Przedmiot sztuka a reforma nauczania, [w:] D. Klus-Stańska, M. S. Szymański (red.), Renesans (?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, „Żak”, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesDubas E., Świtalski W. (red.), Biografia i badanie biografii. „Uczenie się z biografii Innych”, t. 2, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesLalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesDubas E., Świtalski W. (red.), Biografia i badanie biografii. „Uczenie się z (własnej) biografii”, t. 1, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesDuraj-Nowakowa K., Nauczyciel. Kultura – Osoba – Zawód, „Mediator”, Kielce 2000.pl
dc.description.referencesDuraj-Nowakowa K., Systemologiczne inspiracje pedeutologii, „Impuls”, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesDybek H., Doradztwo metodyczne i doskonalenie zawodowe nauczycieli, „Impuls”, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesKarwowski M., Klimat dla kreatywności: Koncepcje – metody – badania, Difin, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesDylak S., Kształcenie nauczycieli do refleksyjnej praktyki. Zarys genezy, istoty i rozwój koncepcji, „Rocznik Pedagogiczny” 1996, nr 16.pl
dc.description.referencesDyrda M., Uwarunkowania rozwoju zawodowego nauczyciela, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, M. Szymańska (red.), Kształcenie pedagogów – strategie, koncepcje, idee. „Nauczyciel – zawód czy powołanie”, „Pedagogika”, t. 6, cz. 1. „Zeszyty Naukowe”, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Płock 2007.pl
dc.description.referencesEdukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie, Agencja Wyk. ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Dziecko i nauczyciel w działaniach artystycznych – głosy o plastyce i pięknie, [w:] W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zagadnień pedagogiki współbycia, „Impuls”, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesFedko U., Plastyka z zastosowaniem technik komputerowych, „Nowa Szkoła” 2000, nr 9.pl
dc.description.referencesMaruszewski T., Pamięć autobiograficzna, GWP, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesPopek S., W poszukiwaniu wyznaczników modelu nauczyciela plastyki, [w:] K. Olbrycht (red.), Kształcenie pedagogów realizujących wychowanie plastyczne – w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno-kulturowych, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1998.pl
dc.description.referencesFerenz K., Wstęp. Istota edukacji kulturalnej. Szczególny sens edukacji artystycznej, [w:] A. Białkowski (red.), Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesFessler R., A model for teacher professional growth and development, [w:] P. J. Burke, R. G. Heideman (red.), Career – long Teacher Education, Springfield, Lilnois 1985.pl
dc.description.referencesFessler R., Dynamic of teacher career stages, [w:] T. R. Guskey, M. Huberman (red.), Professional Development in Education, Teachers College Press, Nowy Jork 1995.pl
dc.description.referencesFessler R., Kremer-Hayon L., The inner world of school headteachers: Reflections on career life stages, „International Review of Education” 1992, 38 (1).pl
dc.description.referencesFidelus A., Doskonalenie nauczycieli szkół podstawowych na wsi, „Nowa Szkoła” 2000, nr 9.pl
dc.description.referencesFlick U., Jakość w badaniach jakościowych. Niezbędnik Badacza, PWN, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesKawalec J., Stymulowanie zdolności plastycznych młodzieży, „Edukacja i Dialog” 2001, nr 1.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Edukacja plastyczna po reformie oświaty – wnioski z badań, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2006, nr 1.pl
dc.description.referencesFlick U., Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesFolkierska A., Etyczność a moralność w kontekście pytania o pedagogikę krytyczną, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1992, nr 2.pl
dc.description.referencesFoord D., The Developing Teacher. Practical activities for Professional development, Delta Publishing, Surrey 2009.pl
dc.description.referencesPopek S., Wybrane problemy teorii i praktyki edukacji plastycznej, [w:] A. M. Żukowska (red.), Sztuka – Edukacja – Współczesność, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.pl
dc.description.referencesMichalak J. M., Bezzina C., Teacher’s induction and ongoing professional development. Beginning teacher’s perceptions of their preparation and professional development in Malta add Poland, „Edukacja” 2005, nr 1.pl
dc.description.referencesFullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesFurmanek W., Podstawy edukacji zawodowej, „Fosze”, Rzeszów 2000.pl
dc.description.referencesGada E., Rzeczywistość tworzona po swojemu, „Edukacja i Dialog” 2002, nr 1.pl
dc.description.referencesGajewska M., Grodecka E., Planowanie własnego rozwoju, „Nowa Szkoła” 2001, nr 1.pl
dc.description.referencesGałązka A., Spór o motywacyjne źródła twórczości, „Chowanna”, t. 2 (19), Uniwersytet Śląski, Katowice 2003.pl
dc.description.referencesJedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003.pl
dc.description.referencesGaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.pl
dc.description.referencesGąsior H., Adaptacja zawodowa młodego nauczyciela. Diagnoza – prognoza, „Chowanna” t. 1, R. XXXVI (XLVII), Uniwersytet Śląski, Katowice 1994.pl
dc.description.referencesKawula S., Spirala życzliwości: od wsparcia do samorozwoju, [w:] E. Kantowicz (red.), Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Olsztyn 1997.pl
dc.description.referencesGibbs G., Analizowanie danych jakościowych. Niezbędnik Badacza, PWN, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesPopiołek I., Model kształcenia nauczycieli wychowania plastycznego, [w:] K. Olbrycht (red.), Kształcenie pedagogów realizujących wychowanie plastyczne w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno-kulturowych, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1998.pl
dc.description.referencesGiza T., Trudności rozwoju zawodowego nauczycieli, [w:] A. Bogaj, W. Dróżka (red.), Proces stawania się nauczycielem. Teoria i praktyka, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2010.pl
dc.description.referencesMichalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Systematyzacja pojęcia, [w:] W. Mikołajewicz (red.), Kształcenie i doskonalenie nauczycieli (dla) edukacji alternatywnej, „Impuls”, Kraków 2001pl
dc.description.referencesGiza T., Twórczy nauczyciel i twórczy uczeń. O potrzebie wspierania elit, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesGliszczyńska X., Motywacja do pracy, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesGliszczyńska X., Psychologiczne badania motywacji w środowisku pracy, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Estetyka prac dziecięcych w kontekście rozwoju dziecka i wychowania estetycznego, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2009.pl
dc.description.referencesGnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra 1993.pl
dc.description.referencesGołębiowski B., Metoda biograficzna w pedeutologii, [w:] W. Dróżka, B. Gołębiowski (red.), Współczesne zagadnienia zawodu nauczyciela, ZNP, Kielce 1995.pl
dc.description.referencesGołębniak B. D., Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, „Edytor”, Toruń– Poznań 1998.pl
dc.description.referencesGórka B., Współczesne zapotrzebowanie na twórczość, „Nowa Szkoła” 2006, nr 7.pl
dc.description.referencesGórniewicz J., Postawy młodzieży szkolnej wobec plastyki i nauczania plastyki w szkole, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, UŚ, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999. Górska I., Rozwój zawodowy nauczyciela w świetle wybranych koncepcji teoretycznych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2001, nr 3.pl
dc.description.referencesPopiołek-Rodzińska I., O nauczaniu i nauczycielu plastyki, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesKawula S., Wsparcie społeczne – kluczowy termin pedagogiki społecznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1996, nr 1.pl
dc.description.referencesKazimierowicz M., Awans zawodowy – jakość pracy nauczyciela, „Nowa Szkoła” 2001, nr 5.pl
dc.description.referencesGuskey T. R., Analyzing lists of the characteristics of effective professional development to promote visionary leadership, „NASSP Bulletin” 2003, nr 87 (637).pl
dc.description.referencesKaźmierska K., Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny” 2004, t. 53/1.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Pedagog sztuki – plastyki – a rzeczywistość szkoły polskiej, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Sztukmistrze XXI wieku. Rzecz o pedagogach wychowujących przez sztukę, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013.pl
dc.description.referencesKędzierska H., Badania biograficzne – dokonania i perspektywy, [w:] H. Kędzierska (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2010.pl
dc.description.referencesKnafal K., Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, CODN, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesBoguszewska A., Didkowska B., Ferenz K., Limont W., Śmiechowski D., Szuścik U., Standardy edukacji wizualnej, [w:] A. Białkowski (red.), Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesKocowski T., Tokarz A., Prokreatywne i antykreatywne mechanizmy motywacji aktywności twórczej, [w:] A. Tokarz (red.), Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej, SAWW, Poznań 1991.pl
dc.description.referencesKoczoń-Zurek S., Psychopedagogiczne i socjologiczne czynniki podtrzymujące aktywność zawodową nauczyciela, Uniwersytet Śląski, Katowice 2006.pl
dc.description.referencesKojs W., Przyczynek do rozważań nad programem rozwoju zawodowego nauczyciela, [w:] H. Moroz (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, „Impuls”, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesPopowski R., Blok „sztuka” w teorii i praktyce, „Nowa Szkoła” 2002, nr 9.pl
dc.description.referencesKomentarz do podstawy programowej przedmiotu plastyka W. Czapskiego, K. Łopot-Dzierwy, [w:] Podstawa programowa z komentarzami. Edukacja artystyczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum: muzyka, plastyka, wiedza o kulturze, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, zajęcia artystyczne, t. 7, Ministerstwo Edukacji Narodowej.pl
dc.description.referencesKonarzewski K., Badania jakościowe – szansa czy złudzenie?, [w:] J. Krajewski, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.), Problemy współczesnej metodologii, Wszechnica Mazurska, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, Olecko 2001.pl
dc.description.referencesKonarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Perspektywa psychologiczna w edukacji plastycznej dziecka, [w:] W. Korzeniowska (red.), Przemiany w naukach o wychowaniu – idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, „Impuls”, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesChase S. E., Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów, [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, PWN, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKorepta E., Szkolna plastyka i jej nauczyciele – w opinii absolwentów, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, UŚ, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesKosida-Król M., Doświadczenie młodego badacza w stosowaniu wywiadu narracyjnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr 1.pl
dc.description.referencesKościelecki S., Sylwetka absolwenta studiów plastyczno-pedagogicznych w świetle propozycji modelu jego kształcenia. Rysunek – wychowanie plastyczne – plastyka – edukacja wizualna, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, UŚ, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesKotusiewicz A. A., Trzy modele kształcenia, [w:] A. A. Kotusiewicz (red.), Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, „Trans Humana”, Białystok 2000.pl
dc.description.referencesBoguszewska A., Przeszłość i przyszłość polskiej edukacji plastycznej – jej znaczenie dla współczesności, [w:] A. Boguszewska, A. Mazur (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesKowal S., Odpowiedzialność nauczyciela, [w:] J. M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2010.pl
dc.description.referencesPotulicka E., Uczący się nauczyciel, szkoła, społeczeństwo, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, „Impuls”, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesKowalczyk D., Motywy wyboru zawodu nauczyciela przez studentów Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesKozioł B., Wykorzystanie komputera i programów komputerowych multimedialnych w stymulowaniu aktywności plastyczno-muzycznej uczniów, [w:] J. Wuttke, M. Kisiel (red.), Wychowanie estetyczne w edukacji i wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice 2006.pl
dc.description.referencesLofland J., Snow D. A., Andersona L., Lofland H. L., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, „Scholar”, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKozioł E., Rozumienie i realizacja podstawowych obowiązków i zadań nauczyciela doskonalącego się w zawodzie przez nauczycieli szkoły podstawowej, [w:] E. Kozioł, E. Kobyłecka (red.), Zachowania zawodowe nauczycieli i ich uwarunkowania, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.pl
dc.description.referencesKrajewski M., Schmidt F., Raport końcowy z badań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Poznań 2014. http://mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/uczniowie-i-studenci/przedmioty-artystyczne-w-szkolnictwie-powszechnym.php [27.04.2015].pl
dc.description.referencesMichalak J. M., Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, [w:] J. M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2010.pl
dc.description.referencesKrawczyk-Bocian A., Mity o narracji. Od subiektywizmu do problemu interpretacji, „Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja” 2008, nr 2.pl
dc.description.referencesKrüger H.-H., Koncepcje i metody badań biograficznych w naukach o wychowaniu, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2001.pl
dc.description.referencesKrüger H.-H., Metody badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesKrüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesKubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.pl
dc.description.referencesPrawda M., Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze, „Studia Socjologiczne” 1989, nr 4.pl
dc.description.referencesBoguszewska A., Radość tworzenia. Znaczenie plastycznych zajęć pozalekcyjnych, [w:] A. Boguszewska, A. Mazur (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesPlewka Cz., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, IBE, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKubinowski D., Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesKunat B., Całożyciowe uczenie się pedagogów-artystów na tle ich autobiografii zawodowych, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie edukacyjne, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014.pl
dc.description.referencesKunat B., Autokreacja poprzez twórczość uczniów szkoły plastycznej, [w:] P. Bury, D. CzajkowskaZiobrowska (red.), Edukacja bez granic – mimo barier. Przestrzeń tworzenia, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa, Poznań 2008.pl
dc.description.referencesKunat B., Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, „Rocznik Pedagogiczny” Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych 2012, nr 35.pl
dc.description.referencesMichalak J. M., Przestrzenie uczenia się nauczycieli: uczenie się w środowisku pracy, „Edukacja” 2009, nr 4.pl
dc.description.referencesKunat B., Komputer jako medium dydaktyczne na lekcjach plastyki, [w:] R. Ławrowska, B. Muchacka (red.), Edukacja artystyczna a rzeczywistość medialna, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesKunat B., Kształcenie i przygotowanie zawodowe nauczycieli plastyki-na tle badań autobiograficzno-narracyjnych, [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.), Edukacja artystyczna jako edukacja twórcza. Perspektywy – dylematy – inspiracje, PWSZ, Płock 2011.pl
dc.description.referencesKunat B., Motywy wyboru zawodu nauczyciela plastyki – w świetle badań autobiograficznych, [w:]: A. Gajdzica (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych. Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 15, Uniwersytet Śląski, „Impuls”, Cieszyn – Kraków 2011.pl
dc.description.referencesKunat B., Nauczyciel plastyki jako inspirator twórczych działań uczniów – oczekiwania a rzeczywistość, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński (red.), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała – Katowice 2009.pl
dc.description.referencesCudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, „Trans Humana”, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesCzarnecki K., Rozwój twórczy człowieka (Warunki. Proces. Wyniki), [w:] S. Juszczyk (red.), Twórczy rozwój nauczyciela, „Impuls”, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesKunat B., Nauczyciel plastyki z perspektywy absolwentów podlaskich szkół – komunikat z badań pilotażowych, [w:] W. A. Sacher, A. Weiner (red.), Badania naukowe nad edukacją artystyczną i kulturową, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011.pl
dc.description.referencesKunat B., Oczekiwania uczniów wobec edukacji plastycznej we współczesnej szkole, [w:] M. Zalewska-Pawlak, A. Pikała (red.), Szkoła XXI wieku szkołą edukacji estetycznej. Projekt nadziei, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesBoguszewska A., Stępniak M., Tarsiuk R., Stan wiedzy o sztuce i kulturze plastycznej i muzycznej uczniów kształconych według podstawy programowej obowiązującej w latach 1999/2010, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesKunat B., Potrzeby i oczekiwania nauczycieli plastyki w zakresie wspierania ich rozwoju zawodowego – komunikat z badań, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Sztukmistrze XXI wieku. Rzecz o pedagogach wychowujących przez sztukę, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013.pl
dc.description.referencesKunat B., Ranga nauczyciela plastyki i edukacji plastycznej w polskiej szkole – kierunki zmian, [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, „Trans Humana”, Białystok 2011.pl
dc.description.referencesKunat B., Trudny zawód nauczycieli plastyki, „Edukacja i Dialog” 2007, nr 1.pl
dc.description.referencesMichalak J. M., Tajemnice sukcesu edukacyjnego. Rola przywództwa, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko. Sukcesy i porażki, IBE, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesKunat B., Twórcza aktywność plastyczna nauczycieli edukacji wizualnej jako dziedzina ich rozwoju zawodowego, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2014, t. 15.pl
dc.description.referencesKunat B., W poszukiwaniu sensu życia – sztuka jako wartość w życiu uczniów szkoły plastycznej, [w:] S. Jaskuła (red.), Sztuka w służbie edukacji, Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy KNP Polskiej Akademii Nauk, z. 14, Pedagogium WSPR, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKunat B., Warunki rozwijania twórczej aktywności plastycznej dzieci i młodzieży na zajęciach pozaszkolnych, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała (red.), Wyrazić i odnaleźć siebie czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Katowice-Mysłowice 2008.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Program autorski z zakresu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym (klasy I–III), Muza Szkolna, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesProkopiuk W., Konteksty i wymiary samokształcenia nauczycieli, Filia Uniwersytetu Warszawskiego, Białystok 1990.pl
dc.description.referencesKupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKuźma J., Paradygmat wielowymiarowego rozwoju nauczycieli refleksje z pogranicza teorii i praktyki, [w:] M. Ochmański (red.), Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1995.pl
dc.description.referencesKuźma J., Refleksje na temat wizji przyszłej szkoły i edukacji nauczycieli, [w:] H. Kosętka, B. Pietrzyk, R. Ślęczka (red.), Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy, Akademia Pedagogiczna, Kraków 2004pl
dc.description.referencesKuźma J., Wspieranie nauczycieli w rozwoju jako nowa orientacja pedeutologiczna, [w:] A. SiemakTylikowska, H. Kwiatkowska, S. M. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, „Żak”, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesBrudło R., Aby sztuka była sztuką, „Nowa Szkoła” 2001, nr 2.pl
dc.description.referencesKvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, „Trans Humana”, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesKvale S., Prowadzenie wywiadów. Niezbędnik badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesMichalak J. M., Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2007.pl
dc.description.referencesKwaśnica R., Przygotowanie pojęciowe i próba analizy potrzeb rozwojowych uczestników dokształcania, [w:] K. Kwaśnica (red.), Pytanie o nauczyciela, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 1993.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Twórczość plastyczna dzieci formą zabawy, [w:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, t. 2, Uniwersytet Śląski, „Impuls”, Cieszyn – Kraków 2010.pl
dc.description.referencesKwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu (Co to znaczy wspomagać nauczycieli w rozwoju?), [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesProkopiuk W., Nauczyciel na polach humanizacji edukacji, „Impuls”, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesKwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesKwiatkowska H, Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesKwiatkowska H., Edukacja nauczycieli. Konteksty – Kategorie – Praktyki, IBE, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesKwiatkowska H., Logika rozwoju zawodowego, „Kształcenie Nauczycieli” 1993, nr 1 (2).pl
dc.description.referencesKwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesKwiatkowska-Tybulewicz B., Artysta – pedagog – ambasador sztuki, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Sztukmistrze XXI wieku. Rzecz o pedagogach wychowujących przez sztukę, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013.pl
dc.description.referencesBrzezińska A. J., Jak skutecznie wspomagać rozwój?, [w:] eadem (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesLalak D., Podejście biograficzne (biograficzność) w naukach o wychowaniu. Trzy perspektywy dyskursu, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Twórczość plastyczna dziecka w kontekście tworzenia znaku plastycznego – nowy wymiar edukacyjny i kulturowy, [w:] M. Zalewska-Pawlak, A. Pikała (red.), Szkoła XXI wieku – szkołą edukacji estetycznej. Projekt nadziei, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesMiles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, „Trans Humana”, Białystok 2000.pl
dc.description.referencesMiller N., Auto/biografia w badaniach nad edukacja i uczeniem sięcałożyciowym, „Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja” 2002, nr 3.pl
dc.description.referencesLasocińska K., Badania biograficzne twórców. Rola twórczości w kształtowania życia, [w:] K. J. Szmidt (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 2009.pl
dc.description.referencesMiszczuk R., Ocena przygotowania zawodowego nauczycieli w świetle badań autobiograficznych – analiza porównawcza, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, M. Szymańska (red.), Kształcenie pedagogów – strategie, koncepcje, idee, „Nauczyciel – zawód czy powołanie”, Pedagogika „Zeszyty Naukowe”, t. 6, cz. 1, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Płock 2007.pl
dc.description.referencesMiszczuk R., Ocena przygotowania zawodowego początkujących nauczycieli – analiza badań własnych, [w:] A. Bogaj, W. Dróżka (red.), Proces stawania się nauczycielem. Teoria i praktyka, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2010.pl
dc.description.referencesMiszczuk R., Problemy zawodowe nauczycieli na podstawie ich wypowiedzi autobiograficznych, [w:] R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański (red.), Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój, Akademia Pedagogiczna, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesGuskey T. R., Does it Make a Difference? Evaluating Professional Development, „Educational Leadership” 2002, nr 6 (59).pl
dc.description.referencesMisztal M., Indywidualny plan rozwoju zawodowego, „Nowa Szkoła” 2001, nr 1.pl
dc.description.referencesChmielewska K., Nauczyciel twórczy – wyzwanie współczesnej wizji szkoły, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesMizerek H., Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Między tradycjonalizmem a ponowoczesnością, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 1999.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Wielowymiarowość podejścia do twórczości plastycznej dziecka, [w:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzica (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, t. 1, Uniwersytet Śląski, „Impuls”, Cieszyn – Kraków 2010.pl
dc.description.referencesModrzejewska-Świgulska M., Badanie twórczości codziennej – perspektywa biograficzna, [w:] K. J. Szmidt (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 2009.pl
dc.description.referencesMoszkowicz M., Edukacja estetyczna i artystyczna a przemiany w kulturze, [w:] A. M. Żukowska (red.), Sztuka – Edukacja – Współczesność, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.pl
dc.description.referencesMróz B., Budzenie i rozwój zainteresowań wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1991, nr 5.pl
dc.description.referencesHunzicker J., Effective professional development for teachers: a checklist, „Professional Development in Education” 2011, nr 2 (37).pl
dc.description.referencesMurawska B., Putkiewicz E., Dolata R., Wsparcie rozwoju zawodowego a potrzeby nauczycieli w tym zakresie, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesMusiał E., E-learning – nowoczesne narzędzie doskonalenia zawodowego nauczyciela, [w:] B. Muchacka, M. Szymański (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, „Impuls”, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesNęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2001.pl
dc.description.referencesNęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, „Impuls”, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesHejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Pedagogika wobec współczesności, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesNowa podstawa programowa przedmiotu „plastyka”. Komentarz Urszuli Szuścik, [w:] A. Boguszewska, A. Mazur (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013, s. 82–89.pl
dc.description.referencesSzuścik U., Z doświadczeń kształcenia pedagogiczno-plastycznego, [w:] H. Danel-Bobrzyk, K. Olbrycht (red.), Wychowawca estetyczny. Kompetencje i kształcenie na poziomie wyższym, Uniwersytet Śląski, Katowice 1990.pl
dc.description.referencesNowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, ITeE, Radom 2004.pl
dc.description.referencesChmielewska L, Nauczyciel szkoły specjalnej, a wychowanie estetyczne, [w:] J. Michalski (red.), Nauczyciel szkoły specjalnej – szanse i bariery działalności zawodowej, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesNowak A., Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesNowak B., Czy współczesnemu człowiekowi potrzebna jest sztuka, [w:] L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz (red.), Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2002.pl
dc.description.referencesProkopiuk W., O istocie kryzysów rozwoju zawodowego nauczycieli u progu XXI wieku, (próba zarysowania pola problemowego), [w:] Z. Jasiński, T. Lewowicki (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Uniwersytet Opolski, Opole 2000.pl
dc.description.referencesNowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesNowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2006.pl
dc.description.referencesNowojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesObuchowski K., Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Zysk i S-ka, Poznań 2000.pl
dc.description.referencesOfficial Journal of the European Union, Notices form European Union Institutions and Bodies. Conclusions of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council of 15 November 2007, on improving the quality of teacher education (1) (2007/C 300/07). Raport ze spotkania Rady Unii Europejskiej w sprawie poprawy jakości kształcenia nauczycieli.pl
dc.description.referencesSzymańska M., Status nauczyciela plastyki w systemie kształcenia estetycznego (na podstawie badań przeprowadzonych w szkołach płockich), [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, M. Szymańska (red.), Kształcenie pedagogów – strategie, koncepcje, idee, „Nauczyciel – zawód czy powołanie”, Pedagogika „Zeszyty Naukowe”, t. 6, cz. 1, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Płock 2007.pl
dc.description.referencesHorsdal M., Ciało, umysł i opowieści – o ontologicznych i epistemologicznych perspektywach narracji na temat doświadczeń osobistych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2004, nr 4.pl
dc.description.referencesOlbrycht K., Sztuka a działania pedagogów, Uniwersytet Śląski, Katowice 1987.pl
dc.description.referencesOlbrycht K. (red.), Kształcenie pedagogów realizujących wychowanie plastyczne – w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno-kulturalnych, UŚ, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1998.pl
dc.description.referencesOlbrycht K. (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesChristians C. G., Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, PWN, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesProkopiuk W., O nowych realiach funkcjonowania nauczyciela w zawodzie, [w:] W. Prokopiuk (red.), Modernizacja systemów edukacji a zawód nauczyciela, Filia Uniwersytetu Warszawskiego, Białystok 1990.pl
dc.description.referencesOlbrycht K., Kształcenie nauczycieli plastyki w Polsce końca lat 90-tych. Stan, wnioski, postulaty, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesOlejniczak M., Uwarunkowania rozwoju zawodowego nauczyciela, [w:] E. Przygońska (red.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje, Adam Marszałek, Toruń 2010.pl
dc.description.referencesOsiński Z., Przygotowanie nauczycieli do planowania własnego rozwoju zawodowego, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2001, nr 3.pl
dc.description.referencesOwczarska B., Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, czyli dlaczego warto pokochać WDN, [w:] W. Mikołajewicz (red.), Kształcenie i doskonalenie nauczycieli (dla) edukacji alternatywnej, „Impuls”, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesJones J., Jenkin M., Lord S., Jak wspierać rozwój zawodowy nauczycieli, WSiP, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesPachociński R., Metody ilościowe i jakościowe w badaniach pedagogicznych, „Edukacja” 1997, nr 3.pl
dc.description.referencesPalka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006.pl
dc.description.referencesHuberman M., Networks that alter teaching, „Teachers and Teaching: Theory and Practice” 1995 nr 1 (2).pl
dc.description.referencesPanek A., Kompetencje współczesnego nauczyciela plastyki w kontekście jego aktywności życiowej. Nauczyciel wychowawca jako człowiek odpowiedzialny za innych ludzi, [w:] B. Muchacka, M. Szymański (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, „Impuls”, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesPanek W., Psychologiczna charakterystyka nauczyciela pracującego z uczniem zdolnym, [w:] Z. Tomaszewska-Kempka (red.), Promocja młodzieży utalentowanej – uczniów, studentów, absolwentów, PWN, Warszawa – Łódź 1992.pl
dc.description.referencesParzęcki R., Doskonalenie zawodowe w systemie edukacji nauczycielskiej, [w:] A. Siemak-Tylikowaska, H. Kwiatkowska, S. M. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, „Żak”, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesProkopiuk W., Obraz nauczyciela w kontekściereformującego sięsystemu edukacji narodowej, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko – Nauczyciel – Rodzice. Konteksty edukacyjne, IBE, Białystok – Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesPaśko I., Kucharska-Żądło M., Doskonalenie nauczycieli. Mity i rzeczywistość, [w:] B. Muchacka, M. Szymański (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, „Impuls”, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesCierpka A., Metoda narracji w badaniach psychologicznych. Zastosowanie metod analizy narracji do badania wybranych aspektów zawartości treściowej etosu rodzinnego, [w:] M. Struś-Romanowska, (red.), Metody jakościowe w psychologii współczesnej, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2000.pl
dc.description.referencesPavkov T. W., Pierce K. A., Do biegu, gotowi – start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows, GWP, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesSzymańska M., Wychowanie przez sztukę jako integracyjny element współczesnej edukacji i młodzieży. Kształcenie nauczycieli w zakresie edukacji plastycznej, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, E. Wiśniewska (red.), Kształcenie pedagogów – strategie, koncepcje, idee, Pedagogika, „Zeszyty Naukowe” t. 4, cz. 2, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Płock 2005.pl
dc.description.referencesPawelski L., Awans zawodowy w zreformowanej szkole, „Nowa Szkoła” 2001, nr 1.pl
dc.description.referencesPerry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesPetry-Węcławska M., Sytuacja przedmiotu plastyka w szkole, „Plastyka w Szkole” 1989, nr 4.pl
dc.description.referencesPielachowski J., Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, EMPi, Poznań 2000.pl
dc.description.referencesHuberman M., Professional careers and professional development: Some intersections, [w:] T. R. Guskey, M. Huberman (red.), Professional Development in Education: New Paradigms and Practices, Teachers College Press, Nowy Jork 1995.pl
dc.description.referencesPietkiewicz M., Miejsce sztuki w zreformowanej szkole, „Nowa Szkoła” 2000, nr 7.pl
dc.description.referencesPietsch A., O nauczaniu i nauczycielu plastyki, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesProkopiuk W., Wieloaspektowość samokształcenia nauczycieli. W poszukiwaniu jego nowego sensu, Totus, Białystok 1992.pl
dc.description.referencesPikała A., Kreatywność jako wartość i cel edukacji, [w:] M. Zalewska-Pawlak, A. Pikała (red.), Szkoła XXI wieku szkołą edukacji estetycznej. Projekt nadziei, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesPikała A., Dokształcanie, doskonalenie zawodowe nauczycieli powszechnego wychowania estetycznego w kontekście potrzeb i uwarunkowań społeczno-kulturalnych, UŁ, Łódź 2008.pl
dc.description.referencesŚwigulska M., Momenty „nadzwyczajnych” spotkań. Osoby znaczące w biografiach nauczycieli, [w:] J. M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2010.pl
dc.description.referencesPikała A., Dylematy powszechnego wychowania estetycznego, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Sztuka i wychowanie w dialogu polsko-włoskim, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2005.pl
dc.description.referencesColdwell M., Simkins T., Level models of continuing professional development evaluation: a grounded review and critique, „Professional Development in Education” 2011, nr 1 (37).pl
dc.description.referencesPikała A., Rola ogniw systemu edukacji kulturalnej w przezwyciężaniu samotności młodego człowieka, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Samotność oswojona przez sztukę, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2007.pl
dc.description.referencesPilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak”, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesPiorunek M., Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009.pl
dc.description.referencesPiwowarski R., Krawczyk M. (red.), Teaching and Learning International Survey (Talis). Nauczanie – Wyniki badań 2008. Polska na tle międzynarodowym, Ministerstwo Edukacji Narodowej, IBE, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesHuberman M., The Lives of Teachers, Cassell, Londyn 1993.pl
dc.description.referencesPiwowarski R., Rozwój zawodowy nauczycieli w świetle danych projektu TALIS, „Edukacja” 2009, nr 3, s. 18.pl
dc.description.referencesProkopiuk W., Wyznaczniki nowego sensu samokształcenia nauczycieli. (Próba tworzenia kategorialnej mapy myślenia o samokształceniu nauczycieli jako idei, fenomenie i procesie), [w:] W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji, „Trans Humana”, Białystok 1998.pl
dc.description.referencesPrůcha J., Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red), Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, t. 2, GWP, Gdańsk 2006.pl
dc.description.referencesPodstawa programowa z komentarzami. Edukacja artystyczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum: muzyka, plastyka, wiedza o kulturze, historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, zajęcia artystyczne, t. 7, Ministerstwo Edukacji Narodowej.pl
dc.description.referencesPrzygońska E., Etapy rozwoju zawodowego nauczyciela, [w:] E. Przygońska (red.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje, Adam Marszałek, Toruń 2010.pl
dc.description.referencesPufal-Struzik I., Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2006.pl
dc.description.referencesCudowska A., O potrzebie twórczej edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, „Trans Humana”, Białystok 2011.pl
dc.description.referencesLasocińska K., Życie poza schematem. Analiza biografii twórców, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesPugliese Ch., Being Creative. The challenge of change in the classroom, Delta Publishing, Surrey 2010.pl
dc.description.referencesBogaj A., Dróżka W. (red.), Proces stawania się nauczycielem. Teoria i praktyka, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2010.pl
dc.description.referencesRenyi J., Building learning into the teaching Job, „Educational Leadership” 1998, nr 5/55.pl
dc.description.referencesReykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, WSiP, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesRodziński S., O nauczaniu i nauczycielu plastyki, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesRoszuk W., O rozwijaniu twórczej i pełnej osobowości ucznia, „Plastyka i Wychowanie” 1991, nr 2.pl
dc.description.referencesCharmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesRotkiewicz H., Wybór zawodu nauczycielskiego, [w:] J. Nowak (red.), Przemiany zawodu nauczycielskiego, Ossolineum, PTP, Wrocław – Warszawa – Kraków 1991.pl
dc.description.referencesRoumieh S., WDN – co zrobić, by ta forma nie była pro forma?, „Dyrektor Szkoły” 2003, nr 10.pl
dc.description.referencesRubacha K., Budowanie teorii pedagogicznych (Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych), [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesRubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesLejeune F., Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, „Universitas” Kraków 2007.pl
dc.description.referencesRubacha K., Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, (red.), Pedagogika, t. 1, PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesCudowska A., Rozwijanie kreatywności – zadanie współczesnejedukacji, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki, IBE, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesImpact of Culture on Creativity, KEA European Affairs 2009.pl
dc.description.referencesRubacha K., Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2000.pl
dc.description.referencesRudowski T., Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesTabor U., Biograficzne uwarunkowania rozwoju nauczyciela. Analiza jakościowa, Uniwersytet Śląski, Katowice 2008.pl
dc.description.referencesRüegg S., Skuteczność wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Jakościowa analiza WDN w kanonie Berno w ramach projektu badawczego „Doskonalenie a rozwój szkoły”, [w:] J. Piekarski, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań, „Impuls”, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesRusiecki J., Nauczyciele okresu transformacji – próba diagnozy zawodu, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Olsztyn 1999.pl
dc.description.referencesRutkowiak J., Rozwój zawodowy nauczycieli a szkoła, WSiP, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesSawiński J. P., Rozwój zawodowy nauczyciela, „Edukacja i Dialog” 2001, nr 5.pl
dc.description.referencesSchultz D. P., Schultz E. S., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesLeoński J., Różne sposoby ujmowania metody biograficznej w socjologii, [w:] T. Rzepa, J. Leoński, O biografii i metodzie biograficznej, Nakom, Poznań 1993.pl
dc.description.referencesSchulz R., Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i praktyki, IBE, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesSchutz P., Crowder K., White V., The development of goal a become a teacher, „Journal of Educational Psychology” 2001, nr 2 (93).pl
dc.description.referencesSenge P. M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, ABC, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesJakob G., Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2001.pl
dc.description.referencesTaggart G., Whitby K., Sharp C., Curriculum and Progression in the Art: An International Study. Final report. International Review of Curriculum and Assessment Frameworks Project, National Fundation for Education, London 2004.pl
dc.description.referencesCudowska A., Twórcze orientacje życiowe nauczycieli, „Edukacja” 2009, nr 3.pl
dc.description.referencesSikora J., Przygotowanie przyszłych nauczycieli do twórczości w pełnieniu ról zawodowych, [w:] W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zagadnień pedagogiki współbycia, „Impuls”, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesSilverman D., Prowadzenia badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesSkarżyńska K., Chmielewski K., Praca w życiu Polaków: wewnętrzna potrzeba czy konieczność bytowa?, „Studia Psychologiczne” t. 39, 1998, nr 34 (2).pl
dc.description.referencesSkubis-Rafalska A., Kilka uwag o rozwoju zawodowym nauczyciela, „Nowa Szkoła” 2007, nr 1.pl
dc.description.referencesSmolińska-Theiss B., Theiss W., Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesLigus R., Biograficzna tożsamość nauczycieli. Historie z pogranicza, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2009.pl
dc.description.referencesSoszyński P., Technologia informacyjno-komunikacyjna w edukacji estetycznej, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Sztuka i wychowanie w dialogu polsko-włoskim, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2005.pl
dc.description.referencesStandardy kształcenia dla kierunku studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, www.nauka.gov.pl/szkolnictwo – wyzsze/ [04.04.2010].pl
dc.description.referencesStarczewski P., Edukacja plastyczna w gimnazjum, „Nowa Szkoła” 2000, nr 9.pl
dc.description.referencesCzarnecki K., Rozwój zawodowy człowieka, IWZZ, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesSteffy B. E., Wolfe M. P., Pasch S. H., Enz B.J., Life Cycle of the Career Teacher, Corwin Press, Thousand Oaks, California 2000.pl
dc.description.referencesJakóbowski J., Zarys teorii rozwoju zawodowego nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1987.pl
dc.description.referencesStojak G., Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole. Edukacyjne aspekty wychowania przez sztukę w kształceniu nauczycieli plastyki, „Impuls”, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesCzarnecki K., Karaś S., Profesjologia w zarysie, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1996.pl
dc.description.referencesStopczyk S.K., Sztuka. Godzina uratuje wszystko, „Plastyka i Wychowanie” 1999, nr 5.pl
dc.description.referencesStucka-Bogdan E., WDN w rozwoju, „Nowe w Szkole” 2003, nr 10, cz. 1; 2004, nr 1, cz. 2.pl
dc.description.referencesSuper D. E., Psychologia zainteresowań, PWN, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesLimont W., Edukacja plastyczna a wyobraźnia twórcza. Przesłanki i postulaty do reformowania oświaty, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesSzadzińska E., Umiejętności dydaktyczne nauczycieli jako wyznacznik rozwoju zawodowego, [w:] H. Moroz (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, „Impuls”, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesSzczepaniak-Wiecha I., Ścieżki rozwoju zawodowego doradców zawodowych – uwarunkowania biograficzne. Koncepcja badań, [w:] A. Gajdzica, A. Minczanowska, M. Stokłosa (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych, „Zeszyty Naukowe” Forum Młodych Pedagogów Przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, z. 15, Uniwersytet Śląski, „Impuls”, Cieszyn – Kraków 2011.pl
dc.description.referencesTyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1977.pl
dc.description.referencesSzczepański J., Odmiany czasu teraźniejszego, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesSzczęsna A., Wsparcie społeczne w rozwoju zawodowym nauczycieli, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2010.pl
dc.description.referencesSzempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy nauczycieli, Fosze, Rzeszów 2001.pl
dc.description.referencesJasiński Z., Determinanty doskonalenia zawodowego nauczycieli w kontekście reformy oświaty i wdrożenia awansu zawodowego, [w:] H. Kosętka, B. Pietrzyk, R. Ślęczka (red.), Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy, Akademia Pedagogiczna, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesSzempruch J., Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Rzeszów 2000.pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania, „Impuls”, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesCzarnecki K., Profesjologia. Nauka o zawodowym rozwoju człowieka, „Humanitas”, Sosnowiec 2010.pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesLimont W., Pedagogika twórczości, czyli edukacja ku twórczości, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4, GWP, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesTytko M. M., Artysta a wychowawca w koncepcji Stefana Szumana, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński (red.), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała – Katowice 2009.pl
dc.description.referencesTytko M.M., Wychowanie artystyczne dzieci i młodzieży a kultura plastyczna, [w:] A. Boguszewska, A. Mazur (red.), Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesUberman M., Z historii szkolnictwa pedagogicznego w Polsce. Kształcenie nauczycieli rysunku, wychowania plastycznego, plastyki na potrzeby szkolnictwa podstawowego w latach 1944–1989, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2009.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011,pl
dc.description.referencesJuszczak K., Doskonalenie zawodowe nauczycieli w obecnej rzeczywistości, [w:] E. Murawska (red.), Nauczyciel na drogach i bezdrożach współczesności. Między bezradnością a nadzieją, Adam Marszałek, Toruń 2009.pl
dc.description.referencesPola A., Miejsce plastyki w edukacji permanentnej, „Plastyka w Szkole” 1990, nr 5.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., Kos E., Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesGrondas M., Żmijski J., Rozwój zawodowy nauczyciela. Dokumentowanie i planowanie rozwoju nauczyciela, CODN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., O znaczeniu teorii i metodyki w badaniach jakościowych (biograficznych) oraz ich społecznym kontekście, „Pedagogika Kultury”, t. 5, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2005.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” 1999, nr 4.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc J., Kompetencje diagnostyczne nauczyciela w dziedzinie twórczości – wybrane problemy, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński (red.), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Centrum Ekspresji Dziecięcej w Katowicach, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała – Katowice 2009.pl
dc.description.referencesCzarnecki K., Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka, [w:] H. Moroz (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, „Impuls”, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokracji w szkole, „Trans Humana”, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, „Trans Humana”, Białystok 2003.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc J., Twórczość uczniów we współczesnej szkole. Rzeczywistość i możliwości rozwoju, [w:] M. Sobecki (red.) Pedagogika wobec wyzwań współczesności, Wyższa Szkoła Zarzą- dzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego w Łomży, Łomża 2010.pl
dc.description.referencesPopek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.pl
dc.description.referencesVadoboncoeur J., Rahm I., Aquilera D., LeCompte M., Building democratic character through community experiences in teacher education, „Education and Urban Society” 1996, nr 2.pl
dc.description.referencesJuszczyk A., Znaczenie twórczości w życiu człowieka, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała (red.), Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja – samorealizacja i wsparcie, Centrum Ekspresji Twórczej, Katowice 2005.pl
dc.description.referencesŁada D., Sztuka celem i środkiem wychowania, [w:] L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz (red.), Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2002.pl
dc.description.referencesWaloszek D., Efekty kształcenia nauczycieli i ich potrzeby doskonalenia się, [w:] H. Kwiatowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenia nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, ZNP, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesWiatrowska L., Doskonalenie zawodowe nauczycieli, [w:] K. Ferenz, S. Walasek (red.), Role współczesnego nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości społecznej, „Atut”, Wrocław 2009.pl
dc.description.referencesWiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 2000.pl
dc.description.referencesWieczorkowska G., Kochański P., Eljaszuk M., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, „Scholar”, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesWieczorkowska G., Wierzbiński J., Statystyka. Analiza badań społecznych, „Scholar”, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesWiłkomirska A., Zawodowe i społeczno-polityczne orientacje nauczycieli, „Żak”, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, „Edytor”, Toruń 1997.pl
dc.description.referencesPopek S., Edukacja plastyczna w systemie wszechstronnego rozwoju osobowości młodzieży, [w:] S. Popek (red.), Metodyka zajęć plastycznych w klasach IV–VIII, WSiP, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesWinnicka-Gburek J., Artyści o nauczaniu i nauczycielu plastyki. Wprowadzenie, [w:] K. Olbrycht (red.), Nauczyciele plastyki i ich kształcenie, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszynie, Cieszyn 1999.pl
dc.description.referencesWitkowski L., Rozwój i tożsamość w cyklu życia: studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wyższa Szkoła Edukacji Zdrowotnej, Łódź 2009.pl
dc.description.referencesWlazło S., Nauczyciele działają zespołowo, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2010.pl
dc.description.referencesŁobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, „Impuls”, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesKaczmarczyk A., Rozwój zawodowy a satysfakcja nauczyciela z pracy, [w:] A. Bogaj, W. Dróżka (red.), Proces stawania się nauczycielem. Teoria i praktyka, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2010.pl
dc.description.referencesWłodarek J., Ziółkowski M., Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa – Poznań 1990.pl
dc.description.referencesWojda K., Szybalska M., Chojnacki J., Wspieranie rozwoju ucznia i nauczyciela, ABC, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesWojnar I., Estetyka i wychowanie, PWN, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesWojnar I., Nauczyciel i wychowanie estetyczne, PZWS, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesWojnar I., Perspektywy wychowawcze sztuki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1966.pl
dc.description.referencesCudowska A., Edukacja twórcza jako wspomaganie dziecka w rozwoju – mit czy rzeczywistość, [w:] E. Jaszczyszyn, J. Szada-Borzyszkowska (red.), Edukacja dziecka – mit czy rzeczywistość, „Trans Humana”, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesWołoszyn S., Jak kształcić nauczycieli?, [w:] A. Siemak-Tylikowska, H. Kwiatkowska, S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, „Żak”, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesWoods P., Teaching and learning in the new millennium, [w:] C. Sugrue, C. Day (red.), Developing Teachers and Teaching and Teaching Practice: International Research Perspectives, London – New York, 2001.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., Zaangażowanie, jego wymiary i konsekwencje, „Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja” 2001, nr specjalny Normatywizm – Etyczność – Zaangażowanie. Współczesne dyskusje o praktyczności pedagogiki.pl
dc.description.referencesZaborowski Z., Rozwój zawodowy nauczyciela, [w:] E. Staszyński i in. (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela w aspekcie doradztwa psychopedagogicznego, IKN, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesŁobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, „Impuls”, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesZaczyński W. P., Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, „Żak”, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesKagan D. M., Professional growth among preservice and beginning teachers, „Review of Educational Research” 1992, nr 62 (2).pl
dc.description.referencesZakrzewska M., Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 1994.pl
dc.description.referencesZalewska-Pawlak M. (red.), Sztukmistrze XXI wieku. Rzecz o pedagogach wychowujących przez sztukę, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013.pl
dc.description.referencesZalewska-Pawlak M., Pikała A. (red.), Szkoła XXI wieku szkołą edukacji estetycznej. Projekt nadziei, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesPopek S., Model nauczyciela plastyki, [w:] S. Popek (red.), Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesZaręba E., Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice, [w:] S. Palka (red.), Orientacje w metodach badań pedagogicznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesZubrzycka-Maciąg T., Potrzeba rozwoju profesjonalnego nauczycieli, [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, „Trans Humana”, Białystok 2011.pl
dc.description.referencesŻechowska B., O twórczym rozwoju nauczyciela refleksji kilka, [w:] S. Juszczyk (red.), Twórczy nauczyciel, „Impuls”, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesŻechowska B., Sukces zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 1978.pl
dc.description.referencesŻukowska A. M., Rysunek i wychowanie plastyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym w Polsce po II wojnie światowej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.pl
dc.description.referencesŁopot-Dzierwa K., Przekład intersemiotyczny w edukacji plastycznej jako metoda stymulowania twórczej aktywności dzieci. Od teorii do praktyki, [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.) Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy – dylematy – inspiracje, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Płock 2001.pl
dc.description.referencesCzerwieńska-Jesiewicz M., Psychologiczna analiza cech decyzji zawodowych młodzieży szkolnej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesDachowska M., Plastyka w edukacji dzieci i młodzieży – spostrzeżenia, refleksje, uwagi, propozycje, [w:] M. Dachowska (red.), Inspiracje plastyczne w programie edukacji dzieci i młodzieży, Zespół Placówek Doskonalenia Nauczycieli, Białystok 1997.pl
dc.description.referencesBoguszewska A., Kusiak K., Plastyka zapomniana?, „Życie Szkoły” 2004, nr 9.pl
dc.description.referencesDay Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesPopek S., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesDay Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, GWP, Gdańsk 2004.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Beata Kunat_Spelnieni_ale_niedoceniani_Rozwoj_zawodowy_nauczycieli_plastyki.pdf10,93 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)