REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6353
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywosz, Maciej-
dc.date.accessioned2018-03-12T11:00:53Z-
dc.date.available2018-03-12T11:00:53Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationTradycja i innowacja w polu refleksji socjologii religii, pod redakcją Sławomira H. Zaręby i Ireny Borowik, s. 81-91pl
dc.identifier.isbn978-83-62793-15-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6353-
dc.description.abstractJedną z bardziej popularnych teorii we współczesnej socjologii religii jest ekonomiczna teoria religii, zwana też rynkową teorią religii. Kojarzona jest ona głównie z amerykańskim badaczem – Rodney Starkiem. Tekst przedstawia i poddaje krytyce popularyzowaną przez niego wizję historii badań religioznawczych oraz nauk społecznych. W części pierwszej artykułu przedstawiono ogólnie ekonomiczną teorię religii oraz jej naukową recepcję. W drugiej, zrekonstruowano wizję historii religioznawstwa, przedstawianą przez Starka. Według niego badania nad religiami, przed pojawieniem się teorii ekonomicznej, były skrajnie zideologizowane. Postrzegały bowiem religię jako zjawisko fałszywe i szkodliwe społeczne. Stark wyróżnia tu podejście kulturowe, traktujące religie jako zjawisko prymitywne i irracjonalne oraz podejście psychologiczne traktujące religie jako chorobę psychiczną. W tej koncepcji zachodnie religioznawstwo przez lata służyło do walki z religią, czego wyrazem był religijny redukcjonizm oraz teoria sekularyzacji. Dopiero pojawienie się ekonomicznej teorii religii przełamało tę tendencję. W ostatniej części tekstu przedstawiam słabości ujęcia Starka, takie jak: pomijanie wybitnych religioznawców, takich jak Mircea Eliade oraz tendencyjność interpretacji niektórych innych postaci np. Emila Durkheima. Tekst kończą hipotezy, tłumaczące powody wyboru przez Starka skrajnie jednostronnej wizji historii nauk religioznawczych.pl
dc.description.abstractOne of the more popular theories in the contemporary sociology of religion is the economic theory of religion, also known as the market theory of religion. It is mainly associated with the American scholar - Rodney Stark. The text presents and criticizes the conception of the history of religious studies and social sciences popularized by him. The first part of the article presents the economic theory of religion and its scientific reception. In the second, the conception of the history of religious studies, presented by Stark, was reconstructed. For him, these religious studies were extremely ideological, before the emergence of the economic theory. They perceived religion as a false and harmful social phenomenon. Stark distinguishes here a cultural approach, that treated religions as a primitive and irrational phenomenon, and a psychological approach that treated religions as a mental illness. In this concept, the Western religious studies over the years served to fight with religion, which was reflected in religious reductionism and the theory of secularization. Only the emergence of the economic theory of religion broke this trend. In the last part of the text, I present the weaknesses of Stark’s approach, such as: skipping outstanding religious studies scholars such as Mircea Eliade and biased interpretation of some other for example Emile Durkheim. The text ends with hypotheses explaining why Stark chose an extremely one-sided conception of the history of religious studies.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherKontrastpl
dc.subjectekonomiczna teoria religiipl
dc.subjectrynkowa teoria religiipl
dc.subjectRodney Starkpl
dc.subjecthistoria religioznawstwapl
dc.subjecthistoria socjologii religiipl
dc.subjectreligijny redukcjonizmpl
dc.subjectteoria sekularyzacjipl
dc.subjecteconomic theory of religionpl
dc.subjectmarket theory of religionpl
dc.subjecthistory of religious studiespl
dc.subjecthistory of sociology of religionpl
dc.subjectreligious reductionismpl
dc.subjecttheory of secularisationpl
dc.titleJak nauki społeczne badały religie – wizja Rodneya Starka. Zarys krytykipl
dc.title.alternativeHow the Social Sciences Studied the Religions in the Rodney Stark’s Conception. Outline of a Critiquepl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailmaciej@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBerger P.L. (1997), Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.pl
dc.description.referencesBorowik 1. (2008), Socjologów religii spory o religię, w: l. Borowik, M. Libiszowska-Żółtkowska, J. Doktór (red.), Oblicza religii i religijności, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków, s. 78-90.pl
dc.description.referencesBruce S. ( 1993 ), Religion and Rational Choice: A Critique of Economic Explanations of Religious Behavior, „Sociology of Religion" 1993, vol. 54, issue 2, s. 193-205.pl
dc.description.referencesFinke R., Stark R. (1992), The Churching of America, 1770-1990: Winners and Losers in Our Religious Economy, Rutgers University Press, New Brunswick.pl
dc.description.referencesJones Ch.B. (2007), Introduction to the Study of Religion, The Teaching Company, s. 23-24.pl
dc.description.referencesPoniatowski Z. (1962), Wstęp do religioznawstwa, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl
dc.description.referencesShea Ch. (2001), Supply and Demand Among the Faithful, „New York Times", 24 March.pl
dc.description.referencesStark R. (1971), Psychopathology and Religious Commitment, „Review of Religious Research", vol. 12, no. 3, s. 165-176.pl
dc.description.referencesStark R. (2000), Sociology of religion, w: E.F. Borgatta, RJ.V. Montgomery (ed.), Encydopedia of Sociology. Second edition, vol. 5, Macmillan Reference USA, New York, s. 2964-2973.pl
dc.description.referencesStark R. (2006), Economics of religion, w: RA Sagal (ed.), The Blackwell Companion to the Study of Religion, Blackwell, Oxford, s. 4 7-67.pl
dc.description.referencesStark R., Bainbridge W.S (2000), Teoria religii, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.pl
dc.description.referencesStark R., Finke R. (2000), Acts of Faith. Explaining the Human Side of Religion, University of California Press, Berkeley.pl
dc.description.referencesTaylor Ch. (2002), Oblicza religii dziś, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.pl
dc.description.referencesWeber M. ( 1984 ), Szkice z socjologii religii, Książka i Wiedza, Warszawa.pl
dc.description.firstpage81pl
dc.description.lastpage91pl
dc.identifier.citation2Tradycja i innowacja w polu refleksji socjologii religiipl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krzywosz_Jak_nauki_spoleczne_badaly_religie-wizja_Rodneya_Starka.pdf738,72 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)