REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6217
Tytuł: Creator or author. Norwid’s concept of beauty, art and artist or the arts creating process
Inne tytuły: Stwórca – twórca. Norwidowska koncepcja piękna, sztuki i artysty, a plastyczny proces twórczy
Autorzy: Węcławska-Lipowicz, Weronika
Słowa kluczowe: beauty
good
truth
love
art
Creator
author
artist
conjurer
creating process
shape
profile
form
matrix
repetition
reflection
cognition
resurrection
the secret of creation
the secret of incarnation
likeness of God
piękno
dobro
prawda
miłość
sztuka
Stwórca
twórca
artysta
sztukmistrz
proces twórczy
kształt
profil
forma
matryca
powtórzenie
refleks
poznanie,
zmartwychwstanie
tajemnica stworzenia
tajemnica wcielenia
podobieństwo Boże
Data wydania: 2017
Data dodania: 25-sty-2018
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 291-302
Abstrakt: The Christian concept of beauty, art, an artist formulated by C.K. Norwid and presented in his Promethidion, clearly refers to the experience of fine arts. The reference to the arts-creating process makes and blends together Norwid’s concept. In order to formulate the definition of beauty, Norwid uses three terms: shape, profile and form. In fine arts these terms have specific meanings, they relate to one another, defining particular stages of a process of creation. Understanding the form as a matrix seems to be significant in Norwid’s concept. It allows seeing the man’s work as an image of God’s act of creation. Humans, created in the image and likeness of God, are capable of creating. We were invited to create beauty and good and thanks to them we discover God as the source of transcendent values and we get close to Him.
Chrześcijańska koncepcja piękna, sztuki, artysty sformułowana przez Cypriana Kamila Norwida i przedstawiona na kartach Promethidionu w wyraźny sposób odwołuje się do doświadczenia sztuk pięknych. Odniesienie do plastycznego procesu twórczego w dużej mierze norwidowską koncepcję buduje i scala. Dla sformułowania definicji piękna Norwid używa trzech określeń: kształt, profil i forma. W sztukach pięknych wspomniane hasła mają swoje specyficzne znaczenia, pozostają we wzajemnych relacjach definiując poszczególne etapy procesu twórczego. W koncepcji Norwida pojmowanie formy jako matrycy wydaje się szczególnie istotne i pozwala spojrzeć na ludzką twórczość jako odzwierciedlenie Boskiego aktu stwórczego. Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże stał się zdolny do twórczości. Zaproszony został do czynienia piękna i dobra, dzieki którym odkrywa i przybliża się do Boga, źródła wartości transcendentnych.
Afiliacja: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Nota biograficzna: WERONIKA WĘCŁAWSKA-LIPOWICZ – studia w PWSSP (obecny Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Dyplom z architektury wnętrz oraz rysunku. Kierownik Pracowni Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii UAP. Kierownik Katedry Architektury Wnętrz. Obszar zainteresowań: architektura, architektura wnętrz, mebel, wystawiennictwo, projektowanie w przestrzeni historycznej i sakralnej, kulturowe konteksty architektury.
URI: http://hdl.handle.net/11320/6217
DOI: 10.15290/rtk.2017.16.3.19
ISSN: 1644-8855
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_3_2017_W_Weclawska-Lipowicz_Creator_or_author.pdf259,65 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)