REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6216
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRyszka-Komarnicka, Anna-
dc.date.accessioned2018-01-25T08:49:52Z-
dc.date.available2018-01-25T08:49:52Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 275-289pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6216-
dc.description.abstractBaroque oratorios about biblical Judith are usually regarded as oratori erotici. However, our research, covering the whole of the Italian Baroque oratorio repertoire on this subject, has revealed that such works did not dominated that repertoire to such a significant degree. For around one-third of the librettists, Judith’s similarity to the donne forti of 17th-century Venetian operas was a true religious-moral and artistic challenge, accompanied by the conviction that thanks to music one could see with the ears what the lack of scenic action rendered invisible. The article cites several solutions for ‘mirror scenes’ in oratorios about Judith: both the openly secular (e.g. by A. Ottoboni and Vajani de Borgi) and those whose librettists endeavoured to include a commentary accentuating Judith’s spiritual virtues or divine inspiration (Gigli, Silvani). Others (including Metastasio) eschewed that which was sensual in Judith. That strategy may be compared to dissimulazione onesta, the honest concealment of the facts, which was popular in those times, particularly in Italy..pl
dc.description.abstractBarokowe oratoria o biblijnej Judycie uważa się zwykle za tzw. oratori erotici. Jednak nasze badania, obejmujące całość włoskiego repertuaru oratoryjnego na ten temat z epoki baroku, wykazały, że dzieła takie nie zdominowały tego repertuaru w aż tak znaczącym stopniu. Podobieństwo Judyty do donne forti weneckich oper XVII wieku okazały się dla około 1/3 librecistów prawdziwym wyzwaniem religijno-moralnym i artystycznym, czemu towarzyszyło też przekonanie, że dzięki muzyce można uchem zobaczyć to, co niewidoczne z powodu braku scenicznej akcji. Artykuł ten przytacza kilka różnych rozwiązań tzw. scen przed lustrem w oratoriach o Judycie: i tych otwarcie świeckich (np. A. Ottoboni, Vajani de Borgi) po te, których libreciści starali się włączyć w nie komentarz akcentujący cnoty duchowe Judyty lub Boską inspirację (Silvani, Gigli). Jeszcze inni, łącznie Metastasiem, uciekali od tego, co w Judycie było zmysłowe. Koncentrowali się więc na cnotach bohaterki, zapominając o jej pięknie cielesnym. Strategię tę można przyrównać do popularnej w epoce, szczególnie w Italii, dissimulazione onesta, czyli uczciwego ukrywania faktów. .pl
dc.description.sponsorshipThe present article is based on source material collected as part of the project ‘Księga Judyty w oratoriach włoskich epoki baroku’ [The Book of Judith in Italian oratorios of the Baroque] (2011/01/B/HS2/04723), financed by the Narodowe Centrum Nauki in Cracow and realised in the years 2011–2013.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectBook of Judithpl
dc.subjectBaroque musicpl
dc.subjectItalian oratoriopl
dc.subjectdramma per musicapl
dc.subjectwoman’s beautypl
dc.subjectmirror scenepl
dc.subjectKsięga Judytypl
dc.subjectbarokowa muzykapl
dc.subjectoratorium włoskiepl
dc.subjectkobiece pięknopl
dc.subjectscena przed lustrempl
dc.title‘... and therefore the Lord increased this her beauty ...’ (Judith 10:4) – the beauty of Judith in Italian oratorios of the Baroquepl
dc.title.alternative„…przeto też Pan tę w niej piękność rozmnożył…” (Jdt 10, 4) – piękno Judyty w oratoriach włoskich epoki barokupl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.3.18-
dc.description.BiographicalnoteANNA RYSZKA-KOMARNICKA – dr, obecnie asystent w Zakładzie Powszechnej Historii Muzyki Instytutu Muzykologii UW (doktorat: Oratoria Pasquale Anfossiego). Jej zainteresowania badawcze obejmują muzykę XVII, XVIII i XIX w. ze szczególnym uwzględnieniem dorobku kompozytorów włoskich (w zakresie opery, oratorium, kantaty, formy sonatowej w muzyce wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej) oraz polskiej kultury muzycznej tych czasów.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesAzzolini G. (1669), Orationi sacre composte, e recitate dal P.D. Giovanni Azzolini Chierico Regolare. Parte Prima, e Seconda. Con nuova aggiunta, Per Gio: Francesco Valvasense, Venezia, 1669.pl
dc.description.referencesBaksik S. (1963), Księga Judyty. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz [The Book of Judith. Introduction, translation from the original and commentary], Pallotinum, Poznań.pl
dc.description.referencesBani C. (1692), La strage degli Assirj sotto Betulia. Oratorio da cantarsi nella venerabil Compagnia dell’Arcangelo Raffaello detta La Scala [...], Vincenzio Vangelisti, Firenze.pl
dc.description.referencesBani C. (1693), La strage degli Assirj sotto Betulia, w: Oratorii Sacri da cantarsi nella Chiesa di S. Maria Cortelandini [!] nelle Veglie del Santissimo Natale quest’anno 1693, Iacinto Paci, Domenico Ciuffetti, Lucca.pl
dc.description.referencesBianconi L. (1999), Music in the Seventeenth Century, digital printing, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.description.referencesBirnbaum E. (2009), Das Juditbuch im Wien des 17. und 18. Jahrhunderts: Exegese – Predigt – Musik – Theater – Bildende Kunst, Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien (Österreichische Biblische Studien, 35).pl
dc.description.referencesBrine K.R. (2010), ‘The Judith Project’, in: The Sword of Judith. Judith Studies Across the Disciplines, eds. K.R. Brine, E. Ciletti, H. Lähnemann, OpenBook Publishers, pp. 3-21.pl
dc.description.referencesCarissimi G. (1964), Oratori, t. VIII: Oratorio della SS.ma Vergine, eds. L. Bianchi, Istituto Italiano per la Storia della Musica, Roma (Monumenti, III).pl
dc.description.referencesCiletti E. (2010), ‘Judith Imagery as Catholic Orthodoxy in Counter-Reformation Italy’, in: The Sword of Judith. Judith Studies Across the Disciplines, eds. K.R. Brine, E. Ciletti, H. Lähnemann, OpenBook Publishers, pp. 345-368.pl
dc.description.referencesCosentino P. (2012), Le virtù di Giuditta[.] Il tema biblico della ‘mulier fortis’ nella letteratura del ‘500 e del ‘600, Aracne Editrice, Roma (Dulces Musae. Collana di Studi e Testi di Letteratura Italiana, 7).pl
dc.description.referencesDe Nobili V.-M. (1766), Opere Predicabili del Padre Vincenzo-Maria de’ Nobili contenenti Lezioni sacro-morali, t. 4: Lezioni sacre sopra i Libri di Sansone, Ruth, Esther, Tobia e Giuditta [...], Giacomo Caroboli, e Domenico Pompeati, Venezia.pl
dc.description.referencesDubowy N. (2002), ‘Le due ‘Giuditte’ di Alessandro Scarlatti: due diverse concezioni dell’oratorio’, in: L’oratorio musicale italiano e i suoi contesti (Secc. XVII-XVIII). Atti del convegno internazionale. Perugia, Sagra Musicale Umbra, 18-20 settembre 1997, ed. P. Besutti, Leo S. Olschki Editore, Firenze (Quaderni della RIM, 35), pp. 259-288.pl
dc.description.referencesGigli G. (1693), La Giuditta. Drama sacro di Amaranto Sciaditico Pastore Arcade, Dedicato all’Illme, ed Eccellme. Signore D. Maria Lucrezia, e D. Maria Candida Rospigliosi, Stamp. del Publ., Siena.pl
dc.description.referencesHarness K. (2010), ‘Judith, Music, and Female Patrons in Early Modern Italy’, in: The Sword of Judith. Judith Studies Across the Disciplines, eds. K.R. Brine, E. Ciletti, H. Lähnemann, OpenBook Publishers, pp. 371-383.pl
dc.description.referencesThe Holy Bible, Douay-Rheims version (1609, 1582).pl
dc.description.referencesLähnemann H. (2010), ‘The Cunning of Judith in Late Medieval German Texts’, in: The Sword of Judith. Judith Studies Across the Disciplines, eds. K.R. Brine, E. Ciletti, H. Lähnemann, OpenBook Publishers, pp. 239-258.pl
dc.description.referencesMazzocchi D. (1640/ 1988), Recitativo Giuditta libera Bettulia dall’assedio (‘Ecco Bettulia’), in: Musiche sacre morali a una, due, e tre voci, Roma, Stamperia di Lodovico Grignani; facs. edn, [foreword] Piero Mioli, Firenze, Studio per Edizioni Scelte, pp. 42-45 (Archivum Musicum, La cantata barocca, 26).pl
dc.description.referencesMisiak A.M. (2004), Judyta – postać bez granic [Judith: a character with no limitations], Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk.pl
dc.description.referencesOtzen B. (2002), Tobit and Judith, Sheffield Academic Press, London, New York.pl
dc.description.referencesPaleotti G. (2012), Disourse on Sacred and Profane Images, transl. W. MacCuaid, introduction P. Prodi, Getty Research Institute, Los Angeles.pl
dc.description.referencesPasquetti G. (1906), L’oratorio musicale in Italia, Successori Le Monnier, Firenze.pl
dc.description.referencesScarlatti A. (1966), La Giuditta di ‘Cambridge’, ed. L. Bianchi, Edizioni De Santis, Roma (Gli Oratorii di Alessandro Scarlatti, 3).pl
dc.description.referencesSegneri P. (1712), Il Cristiano istruito nella sua legge. Ragionamenti morali, Paolo Baglioni, Venezia, part 3.pl
dc.description.referencesSnyder J.R. (2012), Dissimulation and the Culture of Secrecy in Early Modern Europe, University of California Press, Berkeley.pl
dc.description.referencesSpeck Ch. (2003), Das Italienische Oratorium 1625-1665[:] Musik und Dichtung, Brepols,Turnhout (Speculum Musicae, 9).pl
dc.description.referencesStaffieri G. (1985/86), [master’s thesis] L’oratorio musicale a Roma (1683-1713): documenti, aspetti e problemi, Università di Roma „La Sapienza”, Roma, t. I-II.pl
dc.description.referencesTcharos S. (2011), Operas Orbit’s. Musical Drama and the Influence of Opera in Arcadian Rome, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.description.referencesUppenkamp B. (2004), Judith und Holofernes in der italienischen Malerei des Barock, Dietrich Reimer Verlag, Berlin.pl
dc.description.referencesVajani de Borghi E. (1703), Bettulia liberata. Oratorio per musica consacrato al [...] Signor Cardinale Giacomo Boncompagno Arcivescovo di Bologna, e Prencipe del S.R.I., composto dal M.R.P. Maestro F. Elia Vajani De Borghi, Dottore Collegiato, Theologo del Serenissimo di Mantova, e Custode dell’Altare di V.M. del Carmine, posto in musica dal Sig. Francesco Maria Stiava da Lucca [...], Stamperia delli Peri, Bologna.pl
dc.description.volume16/3-
dc.description.firstpage275pl
dc.description.lastpage289pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)