REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6215
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRabiej, Jan-
dc.date.accessioned2018-01-25T08:11:24Z-
dc.date.available2018-01-25T08:11:24Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 261-273pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6215-
dc.description.abstractArchitecture links the pragmatic and metaphysical dimension of the culture. This phenomenon of architecture is particularly visible in sacred buildings. Churches are also the signs of the sacred in the “semiotic landscape” of modern cities. The full meaning of sacred architecture is not only connected with the institutionalised forms of religious cult. The value of location, plan composition, outlines’ shapes, architectural detail make these buildings the reinterpretation of the sacred buildings’ archetypes. In their forms we can interpret the meaning of universal symbols: a road, gate, nave, vault, tower, light and colours. We can find the sequences of these notions in modern buildings which semantic dimension lacks direct references to religion. The attributes typical of churches imitate architectural forms of museums, opera houses, theatres and shopping arcades ... The redefinition in the cultural space is deepened by the signs of “parasacralization” of its areas which have been connected so far with mass culture, entertainment or even commerce or consumption. The ideas of the sacred and beauty – having been redefined for ages – still determine the nature of erected buildings which were religiously inspired. We can identify the elements of these ideas in diverse forms of space which is used for meditation, prayer and liturgy. The symbolic originators of their architecture, which contemporary-wise keep a particular power of message, are light and colours.pl
dc.description.abstractArchitektura spaja wymiar pragmatyczny z wymiarem metafizycznym kultury. Szczególnie czytelnymi wyrazami tego fenomenu architektury są budowle sakralne. Świątynie są również znakami sacrum w „krajobrazie semiotycznym” współczesnych miast. Pełny sens architektury sakralnej nie wiąże się wyłącznie z instytucjonalnymi formami kultu religijnego. Walory lokalizacji, kompozycje planów, kształty sylwet, detale architektoniczne czynią te budowle reinterpretacjami archetypów budowli sakralnych. W ich formach odczytujemy wymowę uniwersalnych symboli: drogi, bramy, nawy, sklepienia, wieży, światła i kolorów. Sekwencje tych pojęć rozpoznajemy także we współczesnych budowlach, których wymiar znaczeniowy pozbawiony jest bezpośrednich odniesień do religii. Przymioty właściwe świątyniom naśladują formy architektoniczne muzeów, oper, teatrów, galerii handlowych... Przewartościowania w przestrzeni kulturowej pogłębiają obecnie przejawy „parasakralizacji” tych jej obszarów, które dotąd związane były z kulturą masową, rozrywką, czy nawet handlem lub konsumpcją. Idee sacrum i piękno - poddawane od wielu stuleci redefinicjom - wciąż wyznaczają istotę budowli wznoszonych z inspiracji religijnych. Pierwiastki tych idei identyfikujemy w różnorodnych formach przestrzeni, służących medytacji, modlitwie i liturgii. Symbolicznymi kreatorami ich architektury - zachowującymi współcześnie szczególną siłę wyrazu - są światło i kolor.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectsacral architecturepl
dc.subjectthe sacredpl
dc.subjectbeautypl
dc.subjectlightpl
dc.subjectcolourpl
dc.subjectarchitektura sakralnapl
dc.subjectsacrumpl
dc.subjectpięknopl
dc.subjectświatłopl
dc.subjectkolorpl
dc.titleThe sacred in beauty of the building space for meditation, prayer and liturgypl
dc.title.alternativeSacrum w pięknie przestrzeni budowanej dla medytacji, modlitwy i liturgiipl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.3.17-
dc.description.BiographicalnoteJAN RABIEJ – prof. dr hab. inż. arch. Jest pracownikiem naukowo-dydaktycznych na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach od 1989 r. W latach 1983-1988 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i jako wolny słuchacz na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. W latach 1989-1991 odbył specjalistyczne studia podyplomowe na Wydziale Liturgicznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie w dziedzinie Sztuki Liturgicznej. W roku 1994 uzyskał na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej stopień naukowy doktora nauk technicznych. Stopień naukowy doktora habilitowanego uzyskał na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej w 2006 r. W roku 2015 nadano mu tytuł naukowy profesora nauk technicznych. Zainteresowania zawodowe Jana Rabieja wytycza postrzeganie architektury jako fenomenu kulturowego, który łączy właściwości dzieła techniki z walorami dzieła sztuki. Przedmiot opracowań teoretycznych ma bezpośredni związek z jego pracami projektowo-twórczymi. Jest autorem ok. 50 samodzielnych publikacji naukowych, jest głównym projektantem zrealizowanych 12 obiektów architektonicznych (zespoły sakralne, zespoły mieszkalne, budynki biurowe, zakłady produkcyjne) i ponad 30 wnętrz architektonicznych oraz jest autorem kilkudziesięciu projektów witraży, kompozycji malarskich i rzeźbiarskich.pl
dc.description.AffiliationPolitechnika Śląska w Gliwicachpl
dc.description.referencesRabiej J., Światło i kolor – uniwersalne walory architektury sakralnej, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” (2015), no. 35, Opole 2015, p. 423-432.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., ed. C Barrett, History of Aesthetics. Vol. II. Medieval Aesthetics, PWN – Polish Scientific Publishers, Mouton, The Hague, Paris, 1970.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., ed. J. Harrel, History of Aesthetics. Vol. I. Ancient Aesthetics, PWN – Polish Scientific Publishers, Mouton, The Hague, Paris, 1970.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., Historia estetyki 1. Estetyka starożytna, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., ed. D. Petsch, History of Aesthetics. Vol. III. Modern Aesthetics, PWN – Polish Scientific Publishers, Mouton, The Hague, Paris, 1970.pl
dc.description.volume16/3-
dc.description.firstpage261pl
dc.description.lastpage273pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)