REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6136
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRuśkowski, Eugeniusz-
dc.contributor.authorZawadzka-Pąk, Urszula K.-
dc.contributor.editorRuśkowski, Eugeniusz-
dc.date.accessioned2018-01-04T09:08:06Z-
dc.date.available2018-01-04T09:08:06Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.isbn978–83–89620–91–0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6136-
dc.descriptionWydane przy współpracy Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.abstractOd końca osiemnastego wieku podejmowane są wysiłki mające na celu zreformowanie finansów publicznych poprzez zastąpienie budżetu tradycyjnego (inaczej budżetu środków) budżetem zadaniowym. Kolebką tych reform były Stany Zjednoczone. Rozwiązania amerykańskie stały się następnie pierwowzorem reform przeprowadzanych na całym świecie. Korzystając z tych doświadczeń w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego stulecia prowadzono we Francji intensywne prace nad wdrożeniem budżetu zadaniowego pod nazwą „racjonalizacji wyborów budżetowych”, które nie zakończyły się jednak oczekiwanym sukcesem, głównie na skutek braku zaangażowania najważniejszych organów państwa, zwłaszcza Parlamentu. Natomiast sukcesem zakończyło się wdrażanie w tym kraju współczesnego budżetu zadaniowego, który w głównej mierze bazuje na rozwiązaniach brytyjskich. Najogólniej rzecz ujmując, budżet zadaniowy to publiczny plan finansowy oparty na systemie planowania, budżetowania i oceny dokonywanych wydatków, w którym akcent położony jest na związek między środkami (głównie finansowymi, ale również kadrowymi) a rezultatami poszczególnych programów. Budżet zadaniowy charakteryzuje się ponadto dużą swobodą w dysponowaniu środkami, które są pogrupowane w programy, sprzyja średnioterminowej perspektywie planowania oraz wykorzystaniu informacji o osiągniętych rezultatach w procesie przygotowania budżetu i jego oceny. Budżet zadaniowy we Francji został wprowadzony na mocy „nowej konstytucji finansowej”, tj. ustawy organicznej o ustawach finansowych z 1 sierpnia 2001 r. (w skrócie LOLF). By ułatwić wdrażanie budżetu zadaniowego, poszczególne postanowienia ustawy wchodziły w życie etapami. W pełni zaczęła ona obowiązywać 1 stycznia 2006 r. W jej przygotowanie, a także wdrażanie zaangażowały się organy państwowe najwyższego szczebla, na czele z Parlamentem oraz rządem. Ustawa ta wprowadziła pojęcie rezultatu do zarządzania finansami publicznymi, strukturę wydatków typową dla budżetu zadaniowego (z podziałem na funkcje, programy i zadania) gwarantującą przejrzystość przeznaczenia dochodów publicznych, a także typ księgowości wykorzystywany do tej pory jedynie w sektorze przedsiębiorstw publicznych (metodę memoriałową). Wraz z wdrożeniem budżetu zadaniowego uległa także zwiększeniu odpowiedzialność dysponentów za rezultaty uzyskiwane z wykorzystaniem środków publicznych, a także swoboda podejmowania przez nich decyzji dotyczących dysponowania przyznanymi im ogólnymi limitami wydatków. Istotnych zmian dokonano także w zakresie wszystkich trzech rodzajów kontroli finansów publicznych (administracyjnej uprzedniej i następczej, sądowej oraz parlamentarnej), przesuwając akcent z tradycyjnego aspektu kontroli prawidłowości na kontrolę zarządzania i osiąganych rezultatów. Jednocześnie podjęto też prace nad programami informatycznymi wspierającymi zarządzanie informacjami o dokonywanych operacjach. Kolejnym ważnym etapem wdrażania budżetu zadaniowego we Francji stała się, zainicjowana w 2007 r. przez Prezydenta Francji, Całościowa Rewizja Polityk Publicznych (w skrócie RGPP). Jej celem jest gruntowna analiza zadań wykonywanych przez państwo, dostosowanie funkcjonowania administracji publicznej do wymogów współczesnego społeczeństwa oraz oczekiwań obywateli, podniesienie jakości usług publicznych, zapewnienie efektywnego wydatkowania pieniędzy publicznych oraz wprowadzenie skutecznego zarządzania w obliczu konieczności zmniejszenia wciąż rosnących wydatków publicznych. „Wydawać lepiej, ale mniej” stało się mottem reformy. Taki jest również cel budżetu zadaniowego. Głównym organem decyzyjnym RGPP stała się Rada Unowocześniania Finansów Publicznych, która łącznie, w ciągu tylko trzech posiedzeń, które odbyły się do 2008 r., podjęła 374 decyzji, które następnie zostały uwzględnione podczas przygotowywania budżetu wieloletniego na lata 2009–2011. Uchwalenie budżetu wieloletniego stało się możliwe dzięki rewizji Konstytucji z 23 lipca 2008 r., na mocy której wprowadzono nową kategorię ustaw, tj. ustawy o programowaniu wieloletnim finansów publicznych, które wyznaczają kierunki finansów publicznych na okres czteroletni oraz zawierają trzyletni plan wydatków państwa z podziałem na poszczególne jego funkcje. Obecnie trwają prace nad kolejną ustawą o programowaniu wieloletnim finansów publicznych na lata 2011– 2014. Nie ulega wątpliwości, że postępy uczynione w zakresie budżetu zadaniowego we Francji są istotne, a doświadczenie zdobywane przez administrację francuską podczas stopniowego wdrażania budżetu zadaniowego umożliwiło doskonalenie jego funkcjonowania. Wysiłki te muszą być jednak kontynuowane, aby o francuskich finansach publicznych można było mówić jako o w pełni nowoczesnych i aby możliwe było uzdrowienie sytuacji finansowej Francji, która uległa znacznemu pogorszeniu na skutek ogólnoświatowego kryzysu. By osiągnąć ten cel, należy dokonać konsolidacji finansów wszystkich trzech sektorów (państwo, samorząd terytorialny oraz ubezpieczenia społeczne), a także objąć planowaniem wieloletnim nie tylko wydatki, ale również stronę dochodową, a zatem, aby wprowadzić do ustawy o programowaniu finansów publicznych, obok limitów wydatków, także prognozy dochodów. Reasumując należy więc uznać, że reforma wdrażania budżetu zadaniowego we Francji jest reformą bardzo trudną, będącą w rzeczywistości reformą funkcjonowania państwa i całych finansów publicznych (której budżet zadaniowy jest tylko ważnym elementem), reformą przeprowadzoną przy dominującej roli Parlamentu i powszechnej zgodzie narodowej w tym zakresie, reformą bardzo długą, a przy tym prowadzoną dynamicznie i z wielką konsekwencją, reformą elastyczną, nastawioną na stałą weryfikację i otwarte podejście do tradycyjnych rozwiązań i instytucji budżetowych, wreszcie reformą stwarzającą warunki do racjonalizacji wydatków publicznych, ale nie gwarantująca automatycznego osiągnięcia tego celu w krótkim czasie. Odniesienie tych cech charakterystycznych reformy francuskiego budżetu zadaniowego do realiów Polski, która od kilku lat realizuje przygotowania do wprowadzenia budżetu zadaniowego, skłania do stwierdzenia, że polska reforma budżetu zadaniowego, poza pewnymi podobieństwami dotyczącymi celów i technicznego kształtu budżetu, zasadniczo różni się od reformy francuskiej w tym zakresie – wymaga więc podjęcia szczególnych działań i zastosowania instrumentów, zapewniających powodzenie w jej realizacji. Reforma budżetu zadaniowego w Polsce jest bowiem realizowana głównie siłami administracji centralnej, zwłaszcza usytuowanej w Ministerstwie Finansów. Niewielkie jest wsparcie ze strony Parlamentu. Brak znajomości jej zasad wywołuje obawy społeczeństwa i względną bierność w tym zakresie środowisk naukowych i edukacyjnych. Szansą dla przedmiotowej reformy jest natomiast dobre przygotowanie techniczne budżetu zadaniowego oraz koncepcja jego uchwalenia w formie ustawy od dnia 1 stycznia 2013 r., nie zamiast, lecz obok budżetu tradycyjnego. Jest to rozwiązanie bezpieczniejsze dla polskich finansów publicznych, dające możliwości większego wsparcia politycznego tej instytucji w przyszłości oraz edukacji społecznej w tym zakresie, od której na dłuższą metę będzie zależał zakres i powodzenie reformy. Aby było to możliwe, niezbędne wydaje się pilne podjęcie określonych działań o charakterze organizacyjnym i edukacyjnym. Należy rozpocząć także dyskusję o zmianach określonych przepisów prawa i to zarówno rozwiązań konstytucyjnych, dotyczących wieloletniego planowania finansowego, jak i rozwiązań ustawowych, zwłaszcza w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w nowych warunkach.pl
dc.description.sponsorshipPraca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2009-2010 jako projekt badawczy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2pl
dc.titlePrawne problemy konstrukcji i funkcjonowania budżetu zadaniowego we Francji. Wnioski dla Polskipl
dc.typeBookpl
dc.description.referencesAbate B., La nouvelle gestion publique, Paris 2000.pl
dc.description.referencesAdam F., Ferrand O., Rioux R., Finances publiques, Paris 2007.pl
dc.description.referencesAdamczyk A., Proces wdrożenia systemu Management by Objectives (MBO) w instytucji fi nansowej, (w:) Materiały krakowskiej konferencji młodych uczonych 2008, Sympozja i konferencje KKMU nr 3, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesAdamiec J., Budżet zadaniowy w krajach Unii Europejskiej, Biuro Analiz Sejmowych 2010, nr 35.pl
dc.description.referencesAlbert J.-L., Saïd L., Finances publiques, Paris 2009.pl
dc.description.referencesAndréani E., Budget de programme et rationalité de la décision publique, Revue Économique 1968, nr 19.pl
dc.description.referencesArkwright E., Boeuf J.-L., Courreges C., Les fi nances publiques et la réforme budgétaire, Paris 2007.pl
dc.description.referencesArkwright E., De Boissieu C, Lorenzi J.-H., Samson J., Économie politique de la LOLF, Paris 2007.pl
dc.description.referencesArthius J., Rapport d’information nr 220 sur les objectifs et les indicateurs de performance de la LOLF, la commission des Finances, du contrôle budgétaire et des comptes économiques de la Nation.pl
dc.description.referencesAxelrod D., Budgeting for modern government, New York 1988.pl
dc.description.referencesBarilari A., La LOLF et la responsabilité des acteurs pour la mise en oeuvre des politiques publiques, (w:) E. Arkwright, C. De Boissieu, J.-H. Lorenzi, J. Samson, Économie politique de la LOLF, Paris 2007.pl
dc.description.referencesLOLF: ce qui change, Regards sur l’Actualité 2005, nr 316.pl
dc.description.referencesLubińska T. (red.), Budżet zadaniowy w Polsce, Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesLubińska T., Zarządzanie Publiczne - skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesLubińska T., Lozano-Platonoff A., Strąk T., Budżet zadaniowy - racjonalność-przejrzystość-skuteczność, Ekonomista 2006, nr 5.pl
dc.description.referencesLubińska T., Strąk T., Lozano-Platonoff A., Będzieszak M., Metodologiczne i wdrożeniowe problemy zastosowania budżetu zadaniowego, Ekonomista 2007, nr 5.pl
dc.description.referencesMachowska A., Wojtyczek K., Prawo francuskie, t. 1, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesMachowska A., Wojtyczek K., Prawo francuskie, t. 2, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesMatnienko A. S., Biudżet riezultatow: prawowaja koncepcjia, Omsk 2008.pl
dc.description.referencesMaury S., La LOLF est-elle un bon moyen d’évaluer les politiques publiques ?, L’Actualité Juridique – Droit Administratif (AJDA) 2008, nr 25.pl
dc.description.referencesMekhantar J., Finances publiques de l’Etat: la LOLF et le nouveau droit budgétaire de la France, Paris 2007.pl
dc.description.referencesBarilari A., Réforme de la gestion publique et responsabilité des acteurs, Actualité Juridique – Droit Administratif (AJDA) 2005.pl
dc.description.referencesMekhantar J., Finances publiques: le budget de l’Etat, Paris 2006.pl
dc.description.referencesMigaud D., Pour un suivi de l’application de la LOLF, Revue Française de Finances Publiques 2002, nr 80.pl
dc.description.referencesMigeon F.-D., La RGPP, un cadre de réforme structurant au service d’une maîtrise durable de la dépense publique, Revue Française des Finances Publiques 2008, nr 102.pl
dc.description.referencesMission d’information sur la mise en oeuvre de la loi organique relative aux lois de finances. Assemblé nationale (2008), www.assemblee-nationale.fr/pl
dc.description.referencesMordacq F. (red.), La LOLF: Un nouveau cadre budgétaire pour réformer l’État, Paris 2006.pl
dc.description.referencesMordacq F., La réforme de l’État par l’audit, Paris 2009.pl
dc.description.referencesMorin N., La nouvelle comptabilité de l’Etat, une dynamique partagée au service de la gestion publique, Revue Française de Finances Publiques 2006, nr 93.pl
dc.description.referencesNioche J.-P., De l’évaluation à l’analyse des politiques publiques, Revue Française de Science Politique 1982, nr 32.pl
dc.description.referencesNovick D., What Program Budgeting Is and Is Not, (w:) D. Novick (red.), Current Practice in Program Budgeting (PPBS). Analysis and Case Studies, London 1973.pl
dc.description.referencesOCDE, Governance in Transition: Public Management Reforms in OECD Countries, OCDE, Paris 1995.pl
dc.description.referencesBarilari A., Bouvier M., La LOLF et la nouvelle gouvernance financière de l’Etat, Paris 2007.pl
dc.description.referencesOCDE, La budgétisation axée sur la performance dans les pays de l’OCDE, 2007.pl
dc.description.referencesOCDE, Moderniser l’État, la route à suivre, OCDE, Paris 2005.pl
dc.description.referencesOCDE, Performance Budgeting in OECD Countries, OCDE 2007.pl
dc.description.referencesOCDE, Public Sector Modernisation: Governing for Performance, OCDE Policy Brief, 2004.pl
dc.description.referencesOliva E., Finances publiques, Paris 2008.pl
dc.description.referencesOwsiak S. (red.), Budżet władz lokalnych – narzędzie zarządzania, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesOwsiak S. (red.), Planowanie budżetowe a alokacja zasobów, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesOwsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesOwsiak S., Programowanie budżetowe – stan teorii i praktyki – perspektywa polska, w: Nauka finansów publicznych i prawa fi nansowego w Polsce. Dorobek i kierunki rozwoju. Księga Jubileuszowa Prof. Alicji Pomorskiej, Lublin 2008.pl
dc.description.referencesPain J.-P., Les techniques de pluriannualité budgétaire en France, Revue Française des Finances Publiques 1992, nr 39.pl
dc.description.referencesBarilari A., Bouvier M., La nouvelle gouvernance financière de l’État, Paris 2004.pl
dc.description.referencesPaul M., L’essentiel de la LOLF: la nouvelle Constitution financière de la France, Paris 2007.pl
dc.description.referencesPerformace Budgeting. Past Initiatives Offer Insights for GPRA Implementation, Report to Congressional Committees, U.S. General Accounting Office 1997.pl
dc.description.referencesPerret B., De l’échec de la rationalisation des choix budgétaires (RCB) à la loi organique relative aux lois de finances (LOLF), Revue Française d’Administration Publique 2006, nr 117.pl
dc.description.referencesPeters B. G., Pierre J., Handbook of public administration, London 2007.pl
dc.description.referencesPhilip L., Ordonnance de 1959 et loi organique de 2001 relatives aux lois de finances, Paris 2004.pl
dc.description.referencesPicard J.-F., Finances publiques, Paris 2006.pl
dc.description.referencesPiotrowska-Marczak K., Uryszek T., Zarządzanie finansami publicznymi, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesPitsvada B., LoStracco F., Performance budgeting-the next budgetary answer. But what is the question? Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management 2002, nr 14.pl
dc.description.referencesPostuła M., Perczyński P. (red.), Budżet zadaniowy w administracji publicznej, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesPostuła M., Perczyński P. (red.), Performance Budget in Poland, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesBaslé M., Le budget de l’État, Paris 2004.pl
dc.description.referencesPostuła M., Perczyński P. (red.), Wdrażanie budżetu zadaniowego w administracji publicznej, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesPresident’s Private Sector Survey on Cost Control, A Report to the President z 15 stycznia 1984, nr. 1, www.uhuh.com.pl
dc.description.referencesPuchta R., Ustawy programujące we francuskim porządku konstytucyjnym, Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu 2010, nr 27.pl
dc.description.referencesQuilichini P., Les nouvelles donnes financières des politiques publiques, Revue Française de Finances Publiques 2006, nr 96.pl
dc.description.referencesRaport. Budżet zadaniowy t. 1, Budżet zadaniowy na rok 2008, Departamentu Budżetu zadaniowego, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesRaport. Budżet zadaniowy, t. 2, Omówienie budżetów zadaniowych dysponentów części budżetowych na rok 2008, Departamentu Budżetu zadaniowego, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesRapport au Gouvernement sur la mise en oeuvre de la loi organique relative aux lois des fi nances. Réussir la LOLF, clé d’une gestion publique responsable et efficace, wrzesień 2005, www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport au Gouvernement sur la mise en oeuvre de la loi organique relative aux lois des finances. A l’épreuve de la pratique, insuffl er une nouvelle dynamique à la réforme, październik 2006, www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 765 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur le contrôle des dépenses publiques et l’amélioration des performances de l’État z 2 kwietnia 2003 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 957 de la comission des fi nances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale z 18 czerwca 2003 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesBoeuf J.-L., Arkwright E., Courrèges C., Les finances publiques et la réforme budgétaire, Paris 2006.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1021 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur la mise en oeuvre de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances z 10 lipca 2003, www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1021 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur la mise en oeuvre, dans le secteur de la défense, de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001, relative aux lois de finances, www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1033 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale préalable au débat d’orientation des finances publiques z 9 lipca 2008 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1058 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur la mise en oeuvre de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances (LOLF) z 16 lipca 2008 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1078 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale relatif à la performance dans le budget de l’État z 24 czerwca 2009 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1376 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur les systèmes d’information de l’État z 13 stycznia 2009 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1554 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur la mise en oeuvre de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances z 28 kwietnia 2004 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1773 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale préalable au débat d’orientation des finances publiques z 23 czerwca 2009 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 1807 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur les systèmes d’information financière de l’État z 8 lipca 2009 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 2161 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur la mise en oeuvre de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances z 16 marca 2005 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesBorowiec M., System budżetowy Francji, Bank 1994, nr 2.pl
dc.description.referencesRapport d’information no 3165 de la comission des finances, de l’économie générale et du plan de l’Assemblée Nationale sur la mise en oeuvre de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances z 15 czerwca 2006 r., www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport de l’Inspection générale des finances sur la gestion pluriannuelle des finances publiques, kwiecień 2007, www.igf.bercy.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport de la Cour des Comptes sur les résultats et la gestion budgétaire pour l’année 2004, www.ccomptes.fr.pl
dc.description.referencesRapport de la Cour des Comptes sur les résultats et la gestion budgétaire de l’Etat pour l’année 2008, www.ccomptes.fr.pl
dc.description.referencesRapport du Ministère de l’Economie, des Finances et de l’Industrie sur la preparation de la mise en oeuvre de la loi organique n°2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances, maj 2003, www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport du Ministère de l’Economie, des Finances et de l’Industrie sur la préparation de la mise en oeuvre de la loi organique n° 2001-692 du 1er août 2001, czerwiec 2004, www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport du Ministère de l’Economie, des Finances et de l’Industrie sur la préparation de la mise en oeuvre de la loi organique n°2001-692 du 1er août 2001 relative aux lois de finances, czerwiec 2005, www.legifrance.gouv.fr.pl
dc.description.referencesRapport sur la situation et les perspectives des finances publiques. czerwiec 2009, www.ccomptes.fr.pl
dc.description.referencesRapport sur l’exécution des lois de finances en vue du règlement du budget de l’exercice 2002, www.ccomptes.fr.pl
dc.description.referencesRichard P., Solidarité et performance: les enjeux de la maîtrise des dépenses publiques locales: rapport au ministre délégué au budget et à la réforme de l’État et au ministre délégué aux collectivités territoriales, Paris 2007.pl
dc.description.referencesBouvier M., (red.), Innovations, créations et transformations en finances publiques, Paris 2006.pl
dc.description.referencesRobinson M., Last D., A Basic Model of Performance-Based Budgeting, Technical Notes et Manuals, Międzynarodowy Fundusz Walutowy 2007.pl
dc.description.referencesRochet C., Une seul flèche pour deux cibles: le pari ambitieux de la réforme budgétaire en France, Management International 2004, nr 9.pl
dc.description.referencesRodgers R, Hunter J. E., A Foundation of Good Management Practice in Government: Management by Objectives, Public Administration Review 1992, nr 52.pl
dc.description.referencesRodríguez C., Schmidt-Hebbel A., Easterly K., Public sector deficits and macroeconomic performance, New York 1994.pl
dc.description.referencesRoqueplo J.-C., Conan M., Cabannes X., Observatoire de la LOLF. Les crédits de la sécurité et de la défense: LOLF an I, Revue Française de Finances Publiques 2006, nr 95.pl
dc.description.referencesRuśkowski E. (red.), System prawa finansowego. Prawo finansowe sektora finansów publicznych, t. 2, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesRuśkowski E., Salachna J. M.(red.), Nowa ustawa o finansach publicznych wraz z ustawą wprowadzającą. Komentarz praktyczny, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesRuśkowski E., Dyskusyjne elementy koncepcji budżetu zadaniowego w Polsce w świetle doświadczeń francuskich, (w:) A. Dobaczewska, E. Juchniewicz, T. Sowiński (red.), System finansów publicznych. Prawo finansowe wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesSaïdj L., Brèves réflexions sur quelques mots-clefs de finances publiques pour le futur, Revue Française des Finances Publiques 2008, nr 100.pl
dc.description.referencesSarnecki P., Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesBouvier M. (red.), Réforme des finances publiques, démocratie et bonne gouvernance, Paris 2004.pl
dc.description.referencesSchick A., Budget Innovation in the States, Washington 1971.pl
dc.description.referencesSchick A., The Performing State: Reflection on an Idea Whose Time Has Come but Whose Implementation Has Not, OECD Journal on Budgeting 2003, Paris 2003, nr 3.pl
dc.description.referencesShan A., Shen C., A Primer on Performance Budgeting, Bank Światowy, www.siteresources.worldbank.org.pl
dc.description.referencesSiwek-Pouydesseau J., La critique idéologique du management en France, Revue Française de Science Politique 1974, nr 24.pl
dc.description.referencesSmithies A., Conceptual Framework for the Program Budget, (w:) D. Novick (red.), Current Practice in Program Budgeting (PPBS). Analysis and Case Studies, London 1973.pl
dc.description.referencesSochacka–Krysiak H., Zarządzanie gospodarką i finansami gminy, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesStankiewicz J., Debudżetyzacja finansów państwa, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesThe Private Sector Survey on Cost Control. Management Office Selected Issues, Volume VII: Information Gap in the Federal Government, www.eric.ed.gov.pl
dc.description.referencesTrosa S., La LOLF et la réforme du management. Introduction, Revue Française de Finances Publiques 2004, nr 88.pl
dc.description.referencesVareille L., Quelle réforme pour les états financiers des Etats? Une comparaison internationale, Revue Française de Finances Publiques 2006, nr 93.pl
dc.description.referencesBouvier M., (red.) Réforme des finances publiques: la conduite du changement, Paris 2007.pl
dc.description.referencesWaline C., P. Desrousseaux, B. Pellé, Contrôle et évaluation des finance publiques, Paris 2009.pl
dc.description.referencesWaline C., Desrousseaux P., Godefroy S., Le budget de l’État: nouvelles règles, nouvelles pratiques, Paris 2006.pl
dc.description.referencesWebber D., Managing the Public’s Money: From Outputs to Outcomes - and Beyond, OECD Journal on Budgeting 2004, nr 4.pl
dc.description.referencesWeber D., Wdrożenie budżetu zadaniowego w Polsce. Ocena postępu, osiągnięć oraz propozycje następnych kroków, www.lubinska.pl.pl
dc.description.referencesWidavsky A., The Politics of the Budgetary Process, Boston 1964.pl
dc.description.referencesWoolley J. T., G. Peters, Summary of the Report of the Committee on Administrative Management of 12th January 1937, The American Presidency Project (online) www.presidency.ucsb.edu.pl
dc.description.referencesZawadzka U. K., La réforme des finances publiques en France, Białostockie Studia Prawnicze 2009, nr 5.pl
dc.description.referencesZawadzka-Pąk U. K., Zasada roczności a programowanie wieloletnie we francuskim prawie budżetowym, (w:) P. Lewkowicz, J. Stankiewicz (red.), Konstytucyjne uwarunkowania tworzenia i stosowania prawa finansowego i podatkowego, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesZubik M., Budżet państwa w polskim prawie konstytucyjnym, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesBouvier M., Esclassan M.-Ch. (red.), Finances publiques et responsabilité: l’autre réforme, Revue Française de Finances Publiques 2005, nr 92.pl
dc.description.referencesBouvier M., Esclassan M.-Ch. (red.), Finances publiques: scénarios pour demain, Revue Française de Finances Publiques 2004, nr 87.pl
dc.description.referencesBouvier M., Esclassan M.-Ch. (red.), La loi organique relative aux lois de finances, Revue Française de Finances Publiques 2001, nr 76.pl
dc.description.referencesBouvier M., Esclassan M.-Ch. (red.), La LOLF et la Ve République, Revue Française de Finances Publiques 2007, nr 97.pl
dc.description.referencesBouvier M., Esclassan M.-Ch. (red.), Les nouveaux instruments financiers et de gestion des collectivités territoriales, Revue Française de Finances Publiques nr 95, 2006.pl
dc.description.referencesBouvier M., Esclassan M.-Ch. (red.), Vingt ans de finances locales: enjeux pour l’avenir, Revue Française de Finances Publiques 2003, nr 81.pl
dc.description.referencesBouvier M., La LOLF et la nouvelle architecture du budget de l’État, (w:) Budget de l’État et Finances Publiques. Cahiers Français nr 329.pl
dc.description.referencesBouvier M., La révision générale des politiques publiques, Actualité Juridique - Droit Administratif (AJDA) 2008.pl
dc.description.referencesBouvier M., Programmation pluriannuelle et équilibre des finances publiques: les conditions du succès, Revue française des fi nances publiques 2008, nr 103.pl
dc.description.referencesBouvier M., Esclassan M.-Ch., Lassale J.-P., Finances Publiques, Paris 2008.pl
dc.description.referencesBouvier M., Gilles W., Les transformations du principe de l’unité budgétaire dans le système financier public contemporain, Paris 2005.pl
dc.description.referencesBravo J., L’expérience française des budgets de programmes, Revue Économique1973, nr 1 (24), s. 1-65.pl
dc.description.referencesBridgeman J. M., Planning-Programming-Budgeting in the United Kingdom Central Government, w: D. Novick (red.) Current Practice in Program Budgeting (PPBS). Analysis and Case Studies, London 1973.pl
dc.description.referencesBurkhead J., Gouvernment Budgeting, New York 1956.pl
dc.description.referencesBurrows D. S., A Program Aproach to Federal Budgeting, Harvard Business Review 1949.pl
dc.description.referencesCamby J.-P, Le bilan de la LOLF, Cahiers de la Fonction Publique et de l’Administration 2008, nr 9.pl
dc.description.referencesCamby J.-P., La réforme du budget de l’État: la loi organique relative aux lois de finances. Paris 2004.pl
dc.description.referencesCampbell J. P., Dunnette M., Lawler E., Weick K., Managerial Behavior, Performance and Effectiveness, New York 1970.pl
dc.description.referencesCanépa D., La mise en oeuvre de la LOLF. Point de vue sur la nouvelle gestion de l’Etat, Revue Française de Finances Publiques 2006, nr 95.pl
dc.description.referencesCannac Y., La loi organique relative aux lois de finances: une chance et un défi , Revue Française des Finances Publiques 2003, nr 82.pl
dc.description.referencesCertifi cation des comptes de l’État, Exercice 2009, Raport Trybunału Obrachunkowego z maja 2010 r., www.ccomptes.frpl
dc.description.referencesChouvel F., Finances publiques 2007: cadre juridique du budget, conception, vote, ressources et dépenses, exécution, contrôle, budget social de la nation, Paris 2007.pl
dc.description.referencesChouvel F., L’essentiel des finances publiques, Paris 2007.pl
dc.description.referencesCoquebert C., LOLF story. Chronique d’une réforme attendue, La Gazette de la société et des techniques 2008, nr 48.pl
dc.description.referencesCurristine T., Government Performance: Lessons and Challenges, OECD Journal on budgeting, Paris 2005, nr 5.pl
dc.description.referencesDamarey S., La loi organique du 1er août 2001 relative aux lois de fi nances, Paris 2003.pl
dc.description.referencesDamarey S., Descheemaeker C., Exécution et contrôle des finances publiques, Paris 2007.pl
dc.description.referencesDamarey S., Vandendriessche X., Finances publiques: finances de l’Etat, finances locales, finances sociales, finances européennes, Paris 2006.pl
dc.description.referencesDemeestère R., Le contrôle de gestion dans le secteur public, Paris 2005.pl
dc.description.referencesDiamond J., Establishing a Performance Management Framework for Government, IMF Working Paper WP/05/50, 2005.pl
dc.description.referencesDobaczewska A., Juchniewicz E., Sowiński T. (red.), System finansów publicznych. Prawo finansowe wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesDrucker P. F., The Practice of Management, New York 1954.pl
dc.description.referencesDulewicz E., System konstytucyjny we Francji, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesDussart V., Finances publiques, Orlean 2010.pl
dc.description.referencesEcalle F., De la rationalisation des choix budgétaires à la LOLF, (w:) E. Arkwright, C. de Boissieu, J.-H. Lorenzi et J. Samson, Économie politique de la LOLF, Paris 2007.pl
dc.description.referencesEnhancing the Cost Effectiveness of Public Spending, OECD Economic Outlook 2003, nr 74.pl
dc.description.referencesFatin-Rouge S., Le Conseil constitutionnel dans la révision constitutionnelle du 23 juillet 2008 sur la modernisation des institutions, Revue Française de Droit Constitutionnel 2009, nr 78.pl
dc.description.referencesFerrandon B., Budget de l’État et finances publiques, Les Cahiers Français 2005, nr 329.pl
dc.description.referencesFijas J., Piszczek M., Stobnicka I., Budżet zadaniowy - narzędzia i procedury, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesForest F. L’entreprise État et les discours sur la réforme des lois de finances, Quaderni 2003, nr 53.pl
dc.description.referencesFroment-Meurice A., Groper N., La responsabilité des acteurs de la gestion publique en matière budgétaire, financière et comptable: l’heure du bilan, Actualité Juridique – Droit Administratif (AJDA) 2005.pl
dc.description.referencesGajl N., Gospodarka budżetowa w świetle prawa porównawczego, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesGaudemet P.-M., Molinier J., Finanse publiczne, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesGilles W., Les principes budgétaires et comptables publics, Paris 2009.pl
dc.description.referencesGłuchowski J., Budżet i procedura budżetowa, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesGoodsell C. T., The Grace Commission: Seeking Efficiency for the Whole People? Public Administration Review 1984, nr 44.pl
dc.description.referencesGroszyk W., La gestion axée sur les résultats aux États-Unis, Revue de l’OCDE sur la Gestion Budgétaire 2002, nr 4.pl
dc.description.referencesGuillet N., La loi du 9 février 2009 de programmation pluriannuelle des finances publiques: entre volonté politique et faiblesses juridiques. Petites Affiches 2009, nr 228.pl
dc.description.referencesHerrero I., Que change la LOLF au fonctionnement d’une grande administration ? L’exemple du ministère de l’Intérieur et de l’Aménagement du territoire, Actualité Juridique - Droit Administratif (AJDA) 2006.pl
dc.description.referencesInglebert X., Manager avec la LOLF. LOLF et développement du contrôle de gestion dans l’administration de l’Etat, Paris 2005.pl
dc.description.referencesInglebert X., Manager avec la LOLF: pratiques de la nouvelle gestion publique, Paris 2009.pl
dc.description.referencesInglebert X., Sarkozy N., Manager avec la LOLF: LOLF et développement du contrôle de gestion dans l’administration de l’État, Paris 2005.pl
dc.description.referencesIntroduction de P.P.B.S. Systeme plan-programme-budget pour la rationalisation des choix budgétaires – la planifi cation, Paris 1969.pl
dc.description.referencesJan P., La loi organique du 1er août 2001 relative aux lois de finances ou l’entrée en scène de la culture de performance et de résultat, Petites Affiches, nr 146.pl
dc.description.referencesJensen A., Décision - planification - établissement de budget, Copenhaque 1971.pl
dc.description.referencesKhan A., Hildreth (red.), Case Studies in Public Budgeting and Financial Management, New York-Basel 2003.pl
dc.description.referencesKolm S.-C., Pour une nouvelle planifi cation française, Revue Économique 1970, nr 21.pl
dc.description.referencesKomorowski J., Budżet jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesKonieczny W. (red.), Ius suu quique. Studia prawnofinansowe. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Wacławowi Goronowskiemu, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesKosikowski C., Nowa ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKosikowski C., Prawo Unii Europejskiej w systemie polskiego prawa finansowego, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesKosikowski C., Wieloletni Plan Finansowy Państwa, (w:) A. Dobaczewska, E. Juchniewicz, T. Sowiński (red.), System fi nansów publicznych. Prawo finansowe wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKott S., Tallineau L., Le contrôle des dépenses engagées: évolutions d’une fonction, Paris 2004.pl
dc.description.referencesKozuń-Cieślak G., Budżetowanie w jednostkach samorządu terytorialnego – reorientacja z administrowania na zarzadzanie, Finanse Komunalne 2010, nr 9.pl
dc.description.referencesKoźmiński A., Zarządzanie w warunkach niepewności, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesLa démarche de performance: stratégie, objectifs, indicateurs. Guide méthodologique pour l’application de la loi organique relative aux lois de finances du 1er août 2001, Le ministre d’État, ministre de l’Économie, des Finances et de l’Industrie, czerwiec 2004.pl
dc.description.referencesLa LOLF, Les Cahiers de la Fonction Publique et de l’Administration 2006, nr 255.pl
dc.description.referencesLa réforme budgétaire. Regards sur Actualité 2004, nr 297.pl
dc.description.referencesLambert A., LOLF: la gestion pluriannuelle progresse, le lettre du Gouvernement listopad 2007.pl
dc.description.referencesLanglois G., Contrôle de gestion et gestion budgétaire, Paris 2006.pl
dc.description.referencesLe Clainche M., Le point sur la mise en oeuvre de la Loi Organique relative aux Lois de Finances (LOLF) en 2006, Revue Française d’Administration Publique, nr 120.pl
dc.description.referencesLe Clainche, M., Réformes budgétaires et réformes de l’État, Paris 2007.pl
dc.description.referencesLechantre M., Schajer D., Le budget de l’Union européenne, Paris 2004.pl
dc.description.referencesL’Etat en quête de performance. Problèmes Économiques 2006, nr 2907.pl
dc.description.referencesLewkowicz P., Stankiewicz J. (red.), Konstytucyjne uwarunkowania tworzenia i stosowania prawa finansowego i podatkowego, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesLevade A., La révision du 23 juillet 2008. Temps et contretemps, Revue Française de Droit Constitutionnel 2009, nr 78.pl
dc.description.referencesLévy-Lambert H., Guillaume H., La rationalisation des choix budgétaires. Techniques d’analyse, Paris 1971.pl
dc.description.referencesL’impact de la RGPP sur la programmation budgétaire pluriannuelle, www.vie-publique.fr.pl
dc.description.referencesLiou K. T. (red.) Handbook of Public Management. Practice and Reform, Public Administration and Public Policy nr 91, Marcel Dekker AG, Stany Zjednoczone 2001.pl
dc.description.referencesLOLF et réforme de la gestion publique, Actualité Juridique. Droit Administratif (AJDA) 2010, nr 10.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Książki/Rozdziały (WP)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)