REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5954
Tytuł: Locus educandi: miasto jako przestrzeń nieformalnej edukacji międzykulturowej
Inne tytuły: Locus educandi: city as the area of informal, intercultural education
Autorzy: Pilarska, Justyna
Słowa kluczowe: city
pedagogy of place
culturally diverse community
social capital
intercultural education
informal education
Sarajevo
Data wydania: 2017
Data dodania: 25-paź-2017
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Pogranicze. Studia Społeczne, T. 30, 2017, s. 154-166
Abstrakt: Anthropological and sociological reflections over the city often stress its importance as a dynamic creation, that shapes the identity of its dwellers, hence it is a place of upbringing – locus educandi. It is, therefore, not ideologically-free area, and can serve as a point of departure for the reflections within the framework of pedagogy or cross-cultural education. The city is a symbolic sphere, where, as a part of the everyday life interactions, the encounter with the Other takes place. Thus, such area can make individuals familiar with the latter. At the same time the city becomes a material foundation for intercultural education, upon which (cross-cultural) social capital can be built. Such way of understating the city points to its properties as a phenomenological experience, what, in turn, makes relations with the place psychological and semantic. This paper analyzes selected theories of the city as a social and anthropological area, revealing its pedagogical potential. The latter – as exemplified by Sarajevo – can be used in various educational projects in culturally diverse communities.
Afiliacja: Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski
E-mail: justyna.pilarska@uwr.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/5954
DOI: 10.15290/pss.2017.30.11
ISSN: 1230-2392
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXX

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)