REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5853
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSalachna, Joanna Małgorzata-
dc.date.accessioned2017-09-15T11:09:05Z-
dc.date.available2017-09-15T11:09:05Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationFinanse publiczne i prawo finansowe - realia i perspektywy zmian. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Eugeniuszowi Ruśkowskiemu, red. nauk. Leonard Etel, Marcin Tyniewicki, Białystok 2012, s. 310-322pl
dc.identifier.isbn978- 83-62813-23-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5853-
dc.description.abstractSamodzielność jednostek samorządu terytorialnego (jst.) może być postrzegana w kontekście negatywnym, tj. w sensie wolności od ingerencji innych organów. I w związku z tym rozpatrywane są prawne jej gwarancje. Najbardziej syntetycznym ich określeniem wydaje się być stwierdzenie TK, iż samodzielność tę gwarantują „posiadanie podmiotowości cywilnoprawnej, własnych zadań, wyodrębnienie majątkowe i organizacyjne, niezależność - w ramach legalizmu - od organów administracji rządowej i samodzielność finansowa". Wskazany katalog „zabezpieczeń" może być dookreślany, a poszczególne jego kwestie traktowane analitycznie i w różnych kontekstach. Poniżej wyeksponowane zostaną podstawowe uregulowania prawne w świetle poglądów sformułowanych przez TK. W tym miejscu wskazania wymaga, jakie znaczenie mają dalej przedstawiane gwarancje dla samodzielnego decydowania przez jst. Otóż w sensie merytorycznym zawsze konkretny akt decyzyjny dotyczy lub poparty jest m.in. istnieniem zasobów majątkowych, finansowych czy organizacyjnych jst. We wszystkich z wymienionych kwestii warunkujące, tj. podstawowe znaczenie mają regulacje prawne ich dotyczące. Stąd też sfera decyzyjności jst. (swobody w jego zakresie) zależy podstawowo od gwarancji prawnych samodzielności (jako takiej) samorządu terytorialnego.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectsamodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnegopl
dc.subjectprawne gwarancje samodzielnościpl
dc.subjectpodmiotowość JSTpl
dc.subjectpomocniczość (subsydiarność)pl
dc.subjectzadania publicznepl
dc.subjectzasada adekwatnościpl
dc.titlePrawne gwarancje samodzielnego decydowania przez jednostki samorządu terytorialnegopl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailsalachna@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Prawa Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.referencesBagińska L., Skarga konstytucyjna, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesBorodo A., Słownik finansów samorządowych, Toruń 2007pl
dc.description.referencesDębowskia-Romanowska T., Prawo finansowe. Część konstytucyjna wraz z częścią ogólną, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesBorodo A., Subwencje i dotacje jako formy dochodów samorządu terytorialnego w Polsce - wybrane zagadnienia prawne (w:) T. Dębowska-Romanowska, A. Jankiewicz (red.), Konstytucja, ustrój, system finansowy państwa. Księga pamiątkowa ku czci Profesor Natalii Gajl, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesCzeszejko-Sochacki Z., Garlicki L., Trzciński J., Komentarz do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesGarlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesGlumińska-Pawlic J., Samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Studium finansowoprawne, Katowice 2003pl
dc.description.referencesGranat M., Sądowa kontrola konstytucyjności prawa w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, Warszawa 2003pl
dc.description.referencesJakimowicz W., Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesKornberger-Sokołowska E., Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu tery1orialnego, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesLang J., Struktura prawna skargi w prawie administracyjnym, Wrocław 1972pl
dc.description.referencesSarnecki P. (red.), Samorząd terytorialny. Zasady ustrojowe i praktyka, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesSzewc T., Dostosowanie prawa polskiego do zasad Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, Bydgoszcz-Katowice 2006pl
dc.description.referencesSuwaj P.J., Konflikt interesów w administracji publicznej, Warszawa 2009pl
dc.description.referencesSzpor A., Państwo a subsydiarność jako zasada prawna w UE i w Polsce, „Samorząd Terytorialny" 2001, nr 1-2pl
dc.description.referencesTarno J.P., Status prawny jednostki samorządu tery1orialnego w postępowaniu administracyjnym i sądowym, „Państwo i Prawo" 2006, z. 2pl
dc.description.referencesWiktorowska A., Prawne determinanty samodzielności gminy. Zagadnienia administracyjnoprawne, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesZakolska J., Zasada proporcjonalności w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008pl
dc.description.pages310-322pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Książki/Rozdziały (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
JM_Salachna_Prawne_gwarancje_samodzielnego_decydowania_przez_jednostki_samorzadu_terytorialnego.pdfJoanna M. Salachna - Prawne gwarancje samodzielnego decydowania przez jednostki samorządu terytorialnego433,53 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons