REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5753
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywosz, Maciej-
dc.date.accessioned2017-07-21T06:00:30Z-
dc.date.available2017-07-21T06:00:30Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationReligia i Kościół w społeczeństwie demokratycznym i obywatelskim w Polsce. Między losem a wyborem, pod redakcją Józefa Baniaka, Poznań, s. 327-342pl
dc.identifier.isbn978-83-62243-09-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5753-
dc.description.abstractCelem artykułu jest porównanie cudów z PRL, z tymi które miały miejsce po upadku komunizmu w roku 1989. W tekście cuda są rozumiane jako fakt społeczny, na gruncie religijności ludowej, a nie fenomen definiowany przez organizację religijną. Przeprowadzona w tekście analiza wykazał, iż mamy tu do czynienia z elementami ciągłości i zmiany. Nowymi elementami są m.in. pojawiające się tematy konserwatywne, głównie w liturgii, krytyka duchowieństwa oraz korzystanie z różnych mediów. Elementami tradycyjnymi są niechęć do zrywania z Kościołem katolickim, przekonanie o życiu w momencie przełomowym dla losów świata oraz zapowiedź nadchodzącej katastrofy.pl
dc.description.abstractThe aim of this paper is the comparison of miracles in Polish People’s Republic, with these which took place after the fall of communism in 1989. In the text miracles are understood as a social fact based on popular religion, not the phenomenon defined by the religious organization. Analysis passed in the paper shows that we have to deal with elements of the continuity and the change. New elements are among others appearing conservative topics, mostly in the liturgy, criticism of the clergy and the use of various media. Traditional elements are the reluctance to separate from the Catholic Church, the conviction that the present time is the crucial for the future of the world and the foreboding of the coming catastrophe.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectcudapl
dc.subjectobjawienia maryjnepl
dc.subjectwizjonerzypl
dc.subjectreligijność ludowapl
dc.subjectPolska Rzeczpospolita Ludowapl
dc.subjectRzeczpospolita Polskapl
dc.subjectmiraclespl
dc.subjectmarian apparitionspl
dc.subjectvisionariespl
dc.subjectpopular religionpl
dc.subjectPolish People’s Republicpl
dc.subjectRepublic of Polandpl
dc.titleZjawiska mirakularne w PRL i po transformacji ustrojowej. Próba socjologicznej analizy porównawczejpl
dc.title.alternativeMiracles in Polish People's Republic and after political transformation. A preliminary sociological comparative analysispl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailmaciej@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologicznypl
dc.description.referencesAmbroziewicz J., (1968), Apokalipsa, Warszawa. KiWpl
dc.description.referencesBouflet J., Boutry Ph., (2000), Znak na niebie. Objawienia Matki Bożej, Warszawa, Wydawnictwo Księży Marianówpl
dc.description.referencesCzachowski H., (2003), Cuda, wizjonerzy i pielgrzymi. Studium religijności mirakularnej końca XX wieku w Polsce, Warszawa, Oficyna Naukowapl
dc.description.referencesCzarnowski S., (1982), Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, [w:] tenże, Wybór pism socjologicznych, Warszawa, KiW, s. 366-401pl
dc.description.referencesDäniken E. von, (1986), Objawienia, Warszawa, KAWpl
dc.description.referencesDziadul J., (1997), Cud mniemany. Zabrze: co ludzie widzą na szybie?, „Polityka” nr 48 (2117), s. 20-22pl
dc.description.referencesHemka A., Olędzki J., (1990), Wrażliwość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa”, nr 1, s. 8-14pl
dc.description.referencesHierzenberg G., Nedomansky O., (2003), Księga objawień maryjnych od I do XX w.: „Przybywam uratować świat”, Warszawa, „Adam”pl
dc.description.referencesIskra Bożego Pokoju z Oławy, (1997), B. Pawlak, W. Moszkowski (red.), Wrocław, ARKApl
dc.description.referencesKrzywosz M., (2008), Postawa apokaliptyczna we współczesnej polskiej religijności mirakularnej, [w:] Czego się boimy?, red. W. Pawluczuk, S. Zagórski, Łomża, „Stopka”, s. 285-293pl
dc.description.referencesKuźnicki L., (1995), Polska w roku 2010 projekcja optymistyczna, [w:] W perspektywie roku 2010, red. Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Warszawa, s. 173-192pl
dc.description.referencesLaurentin R., (1994), Współczesne objawienia Najświętszej Marii Panny, Gdańsk, Exterpl
dc.description.referencesPietrzela M., (2010), Cud w Terespolu: Matka Boża płacze wonnymi łzami, „Dziennik Wschodni” 19 października. Artykuł dostępny na stronie: http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101019/podlaska/309344663pl
dc.description.referencesPindel R. ks., (1998), Proroctwa nie lekceważcie, wszystko badajcie. Objawienia prywatne w świetle Słowa Bożego, Kraków, Wydawnictwo Mpl
dc.description.referencesPiwowarski W., (2000), Socjologia religii, Lublin, RW KULpl
dc.description.referencesPolak M. ks. (oprac.), b.r.w.: Chrystus idący do ludzi. Objawienie się Pana Jezusa w Ostróżnem, w diecezji łomżyńskiej, b.m.wpl
dc.description.referencesPrzytuła A., (1999), Cud lubelski 1949. Łzy – nadzieje – represje, Lublin, „Abakus”pl
dc.description.referencesSypniewska K., (1996), Jawienia przy pomidorach, „Gazeta Wyborcza”, nr 124 (2114), s. 14-15pl
dc.description.referencesSzczesiak E., (1998), Oni uzdrawiają. Reportaże z miejsc najgłośniejszych cudów w Polsce, b.m.w., Oficyna Pomorskapl
dc.description.referencesSzmyd J. (1961), Stefan Błachowski jako psycholog religii, „Euhemer. Przegląd Religioznawczy”, nr 4 (23), s. 28-37pl
dc.description.referencesSztabkowska W., (2011), Elementy wrażliwości mirakularnej na podstawie analizy „Ksiąg Łask i Cudów” sanktuarium w Krypnie, Białystok, niepublikowana praca licencjacka, obroniona w Instytucie Socjologii UwBpl
dc.description.referencesTokarska-Bakir J., (2000), Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści, Kraków, UNIVERSITASpl
dc.description.referencesZieliński A., (2004), Na straży prawdziwej wiary. Zjawiska cudowne w polskim katolicyzmie ludowym, Kraków, NOMOSpl
dc.description.pages327-342pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Zjawiska mirakularne w PRL. Analiza socjologiczna.pdf380,68 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons