Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5538
Tytuł: | Antybohater w teatrze „bezczelnym” Strzępki i Demirskiego |
Inne tytuły: | Anti-hero in “Imprudent” Theatre by Monika Strzępka and Paweł Demirski |
Autorzy: | Kostaszuk-Romanowska, Monika |
Słowa kluczowe: | theatre anti-hero mass culture Monika Strzępka Paweł Demirski |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 31-maj-2017 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 9, 2016, s. 107-119 |
Abstrakt: | In theatrical play created by Monika Strzępka and Paweł Demirski the figure of anti-hero becomes part of artistic strategy. The article examines selected performances and demonstrates how the anti-hero character is constructed. This creation involves radical redefining of certain cultural, literary and historical tropes which contemporary mass culture generates. The archetypal figure is dismantled by means of certain techniques such as deconstruction, re-codification, synthesizing the character or exposing his conventional nature. As a result of these artistic strategies the anti-hero’s identity is blurred, self-contradictory and frequently devaluated. |
Afiliacja: | Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Monika Kostaszuk-Romanowska, dr, adiunkt w Zakładzie Wiedzy o Kulturze Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku. Kulturoznawca, teatrolog, filolog. Interesuje się performatywnością w kulturze współczesnej, antropologią teatru, teorią teatru i współczesnym teatrem polskim. Współredagowała: wraz z Anną Wieczorkiewicz Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu (Białystok 2009) i Spektakle zmysłów (Warszawa 2010), wraz z Alicją Kisielewską i Anettą B. Strawińską Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze (Białystok 2016). Ostatnio opublikowała artykuły: Prowokacje, afery i skandale w polskim teatrze współczesnym (w: SZTUKA I NIE–SZTUKA. Rozważania o kulturze artystycznej, kulturze popularnej i kulturze najszerzej pojętej. Białostocka Wszechnica Kulturoznawcza. Część I, red. A. Kisielewski, Białystok 2015), Fake theatre, czyli teatralna lektura „zaginionej” powieści Brunona Schulza (w: Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. M. Wawrzak, Toruń 2016), Teatralny supermarket. Popkulturowe tropy we współczesnym teatrze polskim, (w: Tropy literatury i kultury popularnej (II), red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Warszawa 2016). |
E-mail: | mromanow@poczta.onet.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/5538 |
DOI: | 10.15290/bsl.2016.09.08 |
ISSN: | 2082-9701 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WSK) Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2016, nr 9 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_9_2016_M.Kostaszuk-Romanowska_Antybohater_w_teatrze_bezczelnym_Strzepki_i_Demirskiego.pdf | 182,74 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)