REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5505
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLorenz, Andrzej-
dc.date.accessioned2017-05-20T11:15:18Z-
dc.date.available2017-05-20T11:15:18Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 28/1, 2016, s. 22-40pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5505-
dc.description.abstractThe aim of this article is to present the philosophical understanding of the essence and the meaning of music, which was shaped in the early nineteenth century, under the influence of instrumental music of Ludwig van Beethoven. It is an attempt at outlining the main areas of similarity that exist between E.T.A. Hoffmann and Arthur Schopenhauer in terms of theoretical thinking about the metaphysical essence and aesthetic sense of instrumental music in the spirit of nineteenth-century philosophy of music. At the beginning of the nineteenth century aesthetic reflection on music reached an epochal point marking a remarkable breakthrough in the understanding, reception and evaluation of individual musical works. The theoretical definition of the hierarchy of aesthetic experience of human spirituality assigns the pure instrumental music of Ludwig van Beethoven the highest rank, thus creating a new concept of romantic musical aestheticpl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmusicpl
dc.subjectaesthetic reflectionpl
dc.subjectBeethovenpl
dc.subjectSchopenhauerpl
dc.subjectE. T. A. Hoffmannpl
dc.subjectmuzykapl
dc.subjectrefleksja estetycznapl
dc.titleFilozofia muzyki Artura Schopenhauerapl
dc.title.alternativeArtur Schopenhauer’s philosophy of musicpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2016.28.1.02-
dc.description.AffiliationInstytut Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiegopl
dc.description.referencesA. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, t. I-II, Warszawa 1994-95.pl
dc.description.referencesR. Carter, Tajemniczy świat umysłu, przeł. B. Kamiński, Poznań 1999.pl
dc.description.referencesE.T.A. Hoffmann, Musikalische Schriften, Stuttgart 1906.pl
dc.description.referencesA. Kertz-Welzel, Die Transzendenz der Gefühle. Beziehungen zwischen Musik und Gefühl bei Wackenroder, Tieck und die Musikästhetik der Romantik, St. Ingbert 2001.pl
dc.description.pages22-40pl
dc.description.volume28/1pl
dc.description.firstpage22pl
dc.description.lastpage40pl
dc.identifier.citation2Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznychpl
Występuje w kolekcji(ach):Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2016, XXVIII/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea28_1_A_Lorenz_Filozofia_muzyki_Artura_Schopenhauera.pdf160,04 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)