REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5402
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKobyliński, Andrzej-
dc.date.accessioned2017-04-11T12:45:54Z-
dc.date.available2017-04-11T12:45:54Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 15/2, 2016, s. 79-93pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5402-
dc.description.abstractThe main purpose of this article is to analyze the deep extinction of Christianity in Europe and to present the possibility of continuation of the Christian religion in those societies that are largely atheistic or agnostic. Atheism is undoubtedly a great challenge for the future. In some countries, today you can see the vision of the reality dominated by an atheistic culture and its worldview. Extremely interesting remarks on Christianity and an atheism can be found in the writings of the German philosopher Karl Rahner (1904-1984) and French mystic Madeleine Sémer (1874-1921). In the work of these two authors there is extremely penetrating diagnosis of the modern times and the prospect of transformation of the Christian religion in the Western world.pl
dc.description.abstractGłównym celem artykułu jest ukazanie niektórych przejawów wymierania chrześcijaństwa w Europie oraz ukazanie możliwości dalszego trwania religii chrześcijańskiej w tych społeczeństwach, które zostały zdominowane przez postawę obojętności religijnej bądź myślenie ateistyczne czy agnostyczne. Ateizm stanowi niewątpliwie wielkie wyzwanie przyszłości. W niektórych krajach już dzisiaj dominuje kultura określona przez ateistyczną wizję świata i człowieka. Bardzo ciekawe uwagi na temat chrześcijaństwa i ateizmu można znaleźć w pismach niemieckiego myśliciela Karla Rahnera (1904-1984) i francuskiej mistyczki Madeleine Sémer (1874-1921). W dziełach tych dwóch autorów zawiera się niezwykle przenikliwa diagnoza czasów nowożytnych i wizja transformacji religii chrześcijańskiej w świecie zachodnim.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectatheismpl
dc.subjectagnosticismpl
dc.subjectChristianitypl
dc.subjectIslampl
dc.subjectnihilismpl
dc.subjectsecularizationpl
dc.subjectreligious experiencepl
dc.subjectateizmpl
dc.subjectagnostycyzmpl
dc.subjectchrześcijaństwopl
dc.subjectislampl
dc.subjectnihilizmpl
dc.subjectsekularyzacjapl
dc.subjectdoświadczenie religijnepl
dc.titleIs atheism winning in Europe? The future of Christianity in the Western worldpl
dc.title.alternativeCzy ateizm zwycięża w Europie? Przyszłość chrześcijaństwa w świecie zachodnimpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2016.15.2.05-
dc.description.Biographicalnoteks. ANDRZEJ KOBYLIŃSKI, dr hab. nauk humanistycznych w dyscyplinie filozofia, absolwent Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie. Pracownik Instytutu Filozofii UKSW w Warszawie. Ostatnio opublikował monografię: O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima (2014).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesBauer R., Was ist los mit den Christen?, Trier 2013.pl
dc.description.referencesBiser E., Glaubensprognose: Orientierung in postsäkularistischer Zeit, Graz – Wien – Köln 1991.pl
dc.description.referencesGuardini R., Pensatori religiosi, Brescia 1977.pl
dc.description.referencesGuardini R., Il testamento di Gesù, Brescia 1985.pl
dc.description.referencesGünther M., Kirche in der Krise: Diaspora Deutschland, „Frankfurter Allgemeine Sonntagzeitung” (2014) 52, p. 3.pl
dc.description.referencesKlein F., Madeleine Sémer convertie et mystique 1874-1921, Paris 1924.pl
dc.description.referencesKlein F., Madeleine Sémer (1874-1921). Übersetzung und Nachwort von Romano Guardini, Ostfildern 1952.pl
dc.description.referencesKlein F., Madeleine Semer: Convert and Mystic 1874-1921, Whitefish 2010.pl
dc.description.referencesMeister R., Auferstehung? Ja, aber..., „Christ in der Gegenwart“ 68 (2016) 13, p. 137.pl
dc.description.referencesMeotti G., Dio è morto in Germania, „Il Foglio Quotidiano” 20 (2015) 264, p. 3.pl
dc.description.referencesMilano A., Secolarizzazione, [in:] Nuovo Dizionario di teologia, G. Barbaglio, S. Dianich ed., Cinisello Balsamo 2000, p. 1438-1466.pl
dc.description.referencesNietzsche F., Zapiski o nihilizmie (z lat 1885-1889), [in:] Wokół nihilizmu, G. Sowiński ed., Kraków 2001, p. 73-110.pl
dc.description.referencesRahner K., Nuovi saggi, Roma 1968.pl
dc.description.referencesRahner K., Podstawowy wykład wiary, transl. T. Mieszkowski, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesRatzinger J., Sól ziemi. Chrześcijaństwo i Kościół katolicki na przełomie tysiącleci, transl. G. Sowiński, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesRatzinger J., Bóg i świat. Wiara i życie w dzisiejszych czasach, transl. G. Sowiński, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesRepole R., Così parlò Nietzsche: Dio è morto?, „Archivio Teologico Torinese” 10 (2004) 1, p. 53-67.pl
dc.description.referencesThurner M., Die mystische Dimension bei Eugen Biser und die Mystikerinnen von Helfta, http://www.eugen-biser-stiftung.de/fileadmin/user_upload/Veranstaltungen/Helfta/4_Helfta_Thurner_17072010.pdf.pl
dc.description.referencesŻelazna J., Narodziny nihilizmu – epoka mitu, epoka prawdy, „Toruński Przegląd Filozoficzny” 3/4 (2000), p. 57-81.pl
dc.description.pages79-93pl
dc.description.volume15/2pl
dc.description.firstpage79pl
dc.description.lastpage93pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2016, tom XV/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_15_2_2016_A_Kobylinski_Is_atheism_winning_in_Europe.pdf654,9 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)