Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5398
Tytuł: | State school as an entity providing Catholic Religious Education? |
Inne tytuły: | Szkoła państwowa jako podmiot katolickiej edukacji religijnej? |
Autorzy: | Mąkosa, Paweł |
Słowa kluczowe: | Religious Education religious instruction religion in the state education system edukacja religijna nauczanie religii religia w państwowym systemie oświaty |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 11-kwi-2017 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 15/2, 2016, s. 7-18 |
Abstrakt: | In many countries religious education takes place within the public education system. At the same time there is a debate on legitimacy of such a solution. Increasingly, there are voices calling for the removal of religious education from public schools. Particular pressure is exerted on the confessional model of religious education, which taught religious truths of faith, liturgy, moral principles, of one religious community. This article is a polemic with these opinions. It shows the arguments for the presence of Catholic religious education in public school. These arguments relate primarily to non-religious function of teaching religion, such as the transmission of objective knowledge, forming social attitudes and help in finding the meaning of life. Even with these reasons, Catholic religious education should take place in the state education system. W wielu krajach świata edukacja religijna odbywa się w ramach państwowego systemu oświaty. Jednocześnie toczy się dyskusja nad zasadnością takiego rozwiązania. Coraz częściej pojawiają się głosy wzywające do usunięcia nauczania religii z państwowej szkoły. Szczególna presja wywierana jest na konfesyjny model edukacji religijnej, w którym przedmiotem nauczania religii są prawdy wiary, liturgia, zasady moralne jednej wspólnoty wyznaniowej. W tym artykule podjęto polemikę z tymi opiniami i ukazano argumenty przemawiające za obecnością katolickiej edukacji religijnej w szkole publicznej. Zastosowana argumentacja dotyczyła przede wszystkim pozareligijnych funkcji, jakie pełni nauczanie religii. Analizie poddano przekaz obiektywnej wiedzy, formowanie postaw społecznych oraz pomoc w odnalezieniu sensu życia. Wykazano, że choćby z tych względów, katolicka edukacja religijna powinna mieć miejsce w państwowym systemie oświaty. |
Afiliacja: | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II |
Nota biograficzna: | ks. PAWEŁ MĄKOSA, dr hab. nauk teologicznych w zakresie katechetyki, prof. KUL. Zainteresowania naukowe: psychopedagogiczne uwarunkowania katechezy, wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu religii, różne wymiary katechezy młodzieży, prawne aspekty nauczania religii w polskim systemie oświaty, a także koncepcje edukacji religijnej w Europie i Ameryce Północnej. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/5398 |
DOI: | 10.15290/rtk.2016.15.2.01 |
ISSN: | 1644-8855 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Rocznik Teologii Katolickiej, 2016, tom XV/2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_15_2_2016_P_Makosa_State_school_as_an_entity_providing_Catholic_Religious_Education.pdf | 671,98 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)