Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5198
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Jabłoński, Maciej | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-15T13:02:44Z | - |
dc.date.available | 2017-02-15T13:02:44Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Parezja, 2016, nr 2(6), s. 131-147 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5198 | - |
dc.description.abstract | W artykule została dokonana próba swoistej rehabilitacji Państwowych Gospodarstw Rolnych jako miejsca (nie)świadomej inkluzji społecznej, opisywanej z perspektywy autoetnograficznej. Autor starał się ukazać, że w PGR-ze, jako wspólnocie, niepotrzebny był specjalny program czy rozporządzenie, aby człowiek niepełnosprawny czuł się szanowanym, pełnoprawnym członkiem społeczności. W tekście PGR został przeciwstawiony współczesnym ideom normalizacji czy deinstytucjonaliazacji, gdzie widoczna dwoistość między upośledzaniem/(samo)upośledzaniem a normalizacją/deinstytucjonalizacją ukazywanych miejsc nie daje jednoznacznej odpowiedzi. Sama niejednoznaczność stawia nas w niepewności, że może jednak na dzień dzisiejszy żadne z opisanych miejsce (i nieopisywanych w tekście) nie spełnia kryteriów: najpełniejszego rozwoju, poczucia autonomii czy wolności człowieka niepełnosprawnego. | pl |
dc.description.abstract | The article constitutes an attempt to rehabilitate State Agricultural Farms as a place of (un)conscious social inclusion, described from autoethnographic perspective. The author tried to show that in the State Agricultural Farms as the community, a special programme or regulation was unnecessary so that a disabled person felt a respected and full member of the community. In the text a State Agricultural Farm was confronted with the modern ideas of normalization or deinstitutionalisation, where the apparent duality between compromising/(same)compromising and normalization/deinstitutionalisation of displayed places does not provide a definite answer. The ambiguity puts us in suspense, that perhaps, at present none of the described places (as well as not described in the text) meets the criteria of: the fullest development, a sense of autonomy and freedom of the person with a disability. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | Państwowe Gospodarstwa Rolne | pl |
dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl |
dc.subject | deinstytucjonalizacja | pl |
dc.subject | kolonializm | pl |
dc.subject | władza | pl |
dc.subject | inkluzja społeczna | pl |
dc.subject | State Agricultural Farms | pl |
dc.subject | intellectual disability | pl |
dc.subject | deinstitutionalisation | pl |
dc.subject | colonialism | pl |
dc.subject | power | pl |
dc.subject | social inclusion | pl |
dc.title | Zapomniana rzeczywistość. Rzecz o (nie)świadomej inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w Państwowych Gospodarstwach Rolnych | pl |
dc.title.alternative | Forgotten reality. About the (un) conscious social inclusion of people with intellectual disabilities in the State Agricultural Farms | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2016.06.10 | - |
dc.description.Email | macias73@onet.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie | pl |
dc.description.references | Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: SIC!. | pl |
dc.description.references | Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Dudkiewicz, M. (2013). Populiści dobroczynności. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. | pl |
dc.description.references | Dziubińska-Michalewicz, M. (2001). Problemy bezrobocia i ubóstwa na terenach byłych Państwowych Gospodarstw Rolnych. Warszawa: K. S. Biuro Studiów i Ekspertyz. | pl |
dc.description.references | Felisiak, M. (2007). Społeczna percepcja przemocy werbalnej i mowy nienawiści. Warszawa: Fundacja Centrum Badań Opinii Społecznej. | pl |
dc.description.references | Foucault, M. (1977). Archeologia wiedzy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Foucault, M. (2011). Narodziny biopolityki. Wykłady w Collége de France, 1978–1979. Warszawa: WN PWN. | pl |
dc.description.references | Foucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa. Wykład w College de France, 1976. Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl |
dc.description.references | Gajdzica. Z. (2013). Natura rezerwatu w życiu osoby z niepełnosprawnością. W: Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Giddens, A. (2001). Poza lewicą i prawicą. Przyszłość polityki radykalnej. Poznań: Zysk i S-ka. | pl |
dc.description.references | Goffman, E. (2011). Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Grotowska-Leder, J. (2002). Fenomen wielkomiejskiej biedy. Od epizodu do underclass. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.description.references | Hajduk, E. (2005). Człowiek dobry. Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Hajduk, E., Hajduk, B. (2006). O rodzajach pomocy. Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Heatherton, T. F. (red.). (2008). Społeczna psychologia piętna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Jabłoński, M. (2015). PGR jako miejsce dwoistości między normalizacją a piętnem upośledzenia. W: M. Dąbkowska (red.), Odkrywając współczesną młodzież. Studia interdyscyplinarne (s. 31–65). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl |
dc.description.references | Jabłoński, M. (2016). Rezerwaty i przestrzenie włączające w przestrzeni rzeczywistości szkolnej. W: Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), Problemy Edukacji Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych (t. 22). Katowice: Wyd. UŚ, s. 74–96. | pl |
dc.description.references | Jabłoński, M., (1997/1999). Wywiady narracyjne przeprowadzone w latach 1997–1999, (maszynopis niepublikowany). | pl |
dc.description.references | Jacobson, S. A., Wilhite, B. C. (1999). Residential transitions in the lives of older adults with developmental disabilities: An ecological perspective. Therapeutic Recreation Journal, t. 33(3), s. 195–208. | pl |
dc.description.references | Jezierski, A., Leszczyńska, C. (2001). Historia gospodarcza Polski. Warszawa: Wydawnictwo Key Text. | pl |
dc.description.references | Karwacki, A. (2006). Błędne koło. Reprodukcja kultury podklasy społecznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl |
dc.description.references | Kawczyńska-Butrym, Z. (2001). Mieszkańcy osiedli byłych Pegeerów o swojej sytuacji życiowej: raport z badań. Olsztyn: Studio Poligrafii Komputerowej „SQL”. | pl |
dc.description.references | Kostyło, P. (2008). Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Krause, A., Żyta, A., Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Toruń: Wydawnictwo Akapit. | pl |
dc.description.references | Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed. | pl |
dc.description.references | Kumaniecka-Wiśniewska, A. (2006). Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl |
dc.description.references | Kusak, L. (2012). O niejednoznaczności idei pomocy. Prakseologia, t. 153, s. 11–30. | pl |
dc.description.references | Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza. Toruń: „Edytor”. | pl |
dc.description.references | Lindyberg, I. (2009). Pytanie o specyfikę systemu instytucjonalnego wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność, nr 2, s. 13–22. | pl |
dc.description.references | Loomba, A. (2011). Kolonializm/postkolonializm. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. | pl |
dc.description.references | Majewski, T. (1997). Rehabilitacja środowiskowa. W: A. Juros, W. Otrębski (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Lublin: FŚCEDS. | pl |
dc.description.references | Marszałek, L. (2007). Społeczny kontekst niepełnosprawności. Seminare, nr 24. | pl |
dc.description.references | Mrugalska, K. (2006). Koncepcja Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym systemu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami powodującymi potrzebę wsparcia. W: B. E. Abramowska (red.), Z Warsztatów Terapii Zajęciowej do pracy – rozwiązania systemowe. Materiały konferencyjne. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym. | pl |
dc.description.references | Ostrowicka, H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem. Edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Leksykon tematyczny PWN – Pedagogika. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Murray, Ch. (2001). Bez korzeni. Polityka społeczna USA 1950–1980. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl |
dc.description.references | Pedlar, A. (1992). Deinstitutionalization and normalization in Sweden and Ontario, Canada: Supporting people in leisure activities. Therapeutic Recreation Journal, t. 26(2), s. 21–35. | pl |
dc.description.references | Schneider, M. A. Społeczność farmy jako alternatywa mieszkaniowa dla osób z autyzmem. Pozyskano z: http://www.domrainmana.pl/index.php/2012/02/spolecznosc-farmy-jako-alternatywa-mieszkaniowa-dla-osob-z-autyzmem/, [data dostępu: 28.01.2014]. | pl |
dc.description.references | Schalock, R., Kiernan, W. (1990). Habilitation Planning for Adults with Developmental Disabilities. New York: Springer Verlag. | pl |
dc.description.references | Snell, M. E., Luckasson, R., Borthwick-Duffy, W. S., Bradley, V., Buntinx, W. H., Coulter, D. L. i in. (2009). Characteristics and needs of people with intellectual disability who have higher IQs. Intellectual and Developmental Disabilities, nr 3(47), s. 220–233. | pl |
dc.description.references | Speck, O. (2006). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Szahaj, A. (1996). Ironia i miłość. Neopragmatyzm Richarda Rorty’ego w kontekście sporu o postmodernizm. Wrocław: Wydaw. Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego | pl |
dc.description.references | Szasz, T. (1978). Mit choroby psychicznej. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii. Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Szkudlarek, T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. Acta Universitis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania, z. 13, s. 167–199. | pl |
dc.description.references | Szpak, E. (2005). Między osiedlem a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów. Warszawa: Wydawnictwo Trio. | pl |
dc.description.references | Szpunar, M. (2010). Życie z piętnem. Studia jako próba zdeprecjonowania stygmatu osoby niepełnosprawnej. E-Mentor, nr 2(34), s. 62–69. | pl |
dc.description.references | Tuan Yi-Fu. (1987). Przestrzeń i miejsce. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.pages | 131-147 | pl |
dc.description.issue | 2(6) | pl |
dc.description.firstpage | 131 | pl |
dc.description.lastpage | 147 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Maciej_Jablonski_Zapomniana_rzeczywistość__Parezja_2_2016_(6).pdf | 167,43 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL