REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5065
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorБулгакова, Анна-
dc.date.accessioned2017-02-06T10:54:22Z-
dc.date.available2017-02-06T10:54:22Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationW kręgu problemów antropologii literatury. Topos domu. Doświadczanie zamieszkiwania i bezdomności, studia pod redakcją Wandy Supy i Iwony Zdanowicz, Białystok 2016, s. 83-94pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-490-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5065-
dc.description.abstractThe investigation of this topic is one of the most popular trends in contemporary literary sciences. It often turns to the study of stereotypes, universals, frames, which facilitate the identification of the mechanisms of preservation and development of culture. This article explores the topos Home in the L. Andreev’s dramatic piece "The Life of a Man", which was created in the transitional era («Silver Age»). We identify several semantic levels oа the topos Home depending of the level of its perception: real, social (axiological), psychological and culturalogical. They correlate with the levels of artistic space (real, perceptual or conceptional). The topos Home is presented on a solid, axiological, psychological and culturalogical basis. We consider its visual (attitude to color and light), acoustic (correlation “sound / silence”), tactile (dyad “cold / heat”) specifications, overall changes in its exterior and interior throughout the text. Such locuses as meadow, forest, prison, castle, baby room, church, tavern (anti-home) express the author’s outlook. We found that semantics of the topos Home, represented at the different levels of the text space, is manifested through the semantics of color, light, sound. The topos Home is represented on the real and perceptual levels. It should be noted that the destruction of the house (home) as a cultural constant is due to the transitional era and the changing of the cultural paradigm.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecttopospl
dc.subjecttopicpl
dc.subjectsubtopospl
dc.subjecttopos Homepl
dc.subjectthe artistic spacepl
dc.subjectrealpl
dc.subjectperceptualpl
dc.subjectconceptual spacepl
dc.subjectтопосpl
dc.subjectтопикаpl
dc.subjectсубтопосpl
dc.subjectтопос Домpl
dc.subjectхудожественное пространствоpl
dc.subjectреальноеpl
dc.subjectперцептуальноеpl
dc.subjectконцептуальное пространствоpl
dc.titleДом и бездомье: топос Дом в пьесе Леонида Андреева Жизнь человекаpl
dc.title.alternativeHome and homeless: the topos Home in the dramatical piece The Life of a Man by L. Andreevpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.AffiliationГродненский государственный университет имени Янки Купалыpl
dc.description.pages83-94pl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa "W kręgu problemów antropologii literatury. Świat rzeczy w literaturze", Białystok, 21-23 września 2014pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Międzynarodowa Konferencja Naukowa "W kręgu problemów antropologii literatury. Świat rzeczy w literaturze", 21-23 września 2014

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)