REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4917
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPietkiewicz, Piotr-
dc.date.accessioned2016-12-19T09:14:00Z-
dc.date.available2016-12-19T09:14:00Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationElpis, T. 18, 2016, s. 133-136pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4917-
dc.description.abstractWe can divide various of attitudes concerning human mental illnesses into three basic categories: firstly, only priests dealt with it; secondly, their role is denied and omitted; and thirdly, medicine and theology co-operate together. The diagnostic tests made by the author have shown the need for cooperation between doctors dealing with mental health issues and priests taking care of spiritual health. A psychiatrist should not replace a priest or vice versa. Each, within the limits of his competences, should fulfil the role for which he has a vocation. The priest should take care of a patient’s spiritual life thanks to which a person forms his relationship with God, whereas psychiatrist should care for psychophysical life, in which the brain and the nervous system direct all life functions.pl
dc.description.abstractPodejście do problemów psychicznych człowieka można podzielić na trzy zasadnicze okresy: w pierwszym chorobami psychicznymi zajmowali się tylko duchowni, w drugim ich rola była negowana i pomijana oraz trzeci będący okresem współpracy medycyny i teologii. Przeprowadzone przez autora badania diagnostyczne ukazały potrzebę rozwijania współpracy pomiędzy lekarzami zajmującymi się zdrowiem psychicznym i kapłanami dbającymi o zdrowie duchowe człowieka. Lekarz psychiatra nie powinien zastępować duchownego, ani na odwrót. Każdy w granicach swych kompetencji powinien wypełniać rolę, do której został powołany. Kapłan powinien dbać o życie duchowe człowieka dzięki któremu nawiązuje on relację z Bogiem a psychiatra o życie „duszewne”, czyli psychofizyczne, w którym mózg i układ nerwowy kieruje wszystkimi funkcjami życiowymi ciała.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmental healthpl
dc.subjectspiritual healthpl
dc.subjectpsychiatristpl
dc.subjectpriestpl
dc.subjectdiagnostic testspl
dc.subjectzdrowie psychicznepl
dc.subjectzdrowie duchowepl
dc.subjectlekarz psychiatrapl
dc.subjectkapłanpl
dc.subjectbadania diagnostycznepl
dc.titleWspółpraca kapłana i psychiatry w celu przywrócenia zdrowia człowiekapl
dc.title.alternativeCooperation of Priests and Psychiatrists in Restoring Healthpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2016.18.18-
dc.description.Emailkspietkiewicz@poczta.onet.plpl
dc.description.AffiliationDiecezja Białostocko-Gdańska, Polskapl
dc.description.referencesPasek Z., Od religijności ku duchowości. Przyczynek do przemian kultury współczesnej, „Idee i Myśliciele”, I. Fiut (red.), Kraków 2008.pl
dc.description.referencesPrusak J., Religia i duchowość w psychoterapii, [w:] Podstawowe zagadnienia psychologii religii, S. Głaz (red.), Kraków 2006.pl
dc.description.referencesOstaszewska A., Badania nad efektywnością włączania tematyki duchowości i religijności w psychoterapii, „Psychoterapia” 2(169) 2014.pl
dc.description.referencesPastyrskaja pomoszcz duszewnobolnomu, [w:] Nastolnaja kniga swiaszczennosłużytiela, t. 8, Moskwa 1988.pl
dc.description.pages133-136pl
dc.description.volume18-
dc.description.firstpage133-
dc.description.lastpage136-
dc.identifier.citation2Elpis-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2016, T. 18

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)