Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/4491
Tytuł: | Zachowania konsumenckie doskonalących się nauczycieli a zaspokajanie potrzeby samorealizacji |
Inne tytuły: | Consumer behaviour of teachers during professional training versus meeting the need for self-development |
Autorzy: | Olechowska, Agnieszka |
Słowa kluczowe: | zachowania konsumenckie nauczycieli potrzeba samorealizacji nauczyciela rozwój zawodowy nauczyciela consumer behaviour of teachers teacher’s self-development teacher’s professional development |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 8-wrz-2016 |
Wydawca: | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja, 2016, nr 1(5), s. 120-133 |
Abstrakt: | Doskonalenie zawodowe jest konstytutywną cechą zawodu nauczyciela, a podejmowanie działań w celu podnoszenia i poszerzania swoich kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli jest dzisiaj szczególnym elementem oceny jakości ich własnej pracy, a nawet pracy placówek oświatowych, w których są zatrudnieni. Należałoby zatem spodziewać się, że podejmując wysiłek doskonalenia się nauczyciele wybierają takie formy zajęć (studia, kursy doskonalące, szkolenia itd.), które zaspokajają rzeczywistą potrzebę samorealizacji i służą podnoszeniu jakości ich pracy. Celem tekstu jest przedstawienie podejmowanych przez nauczycieli działań w kierunku doskonalenia zawodowego jako zachowań konsumpcyjnych. Artykuł składa się z krótkiego wprowadzenia teoretycznego dotyczącego ważniejszych pojęć, takich jak konsumpcja i zachowania konsumpcyjne, prezentacji założeń i wyników ilościowo-jakościowych badań przeprowadzonych w grupie nauczycieli oraz wniosków. Tekst kończy się konkluzją, iż wiele zachowań konsumenckich badanych nauczycieli nie pozwoliło na zaspokojenie rzeczywistych, a jedynie otoczkowych lub pozornych składowych potrzeby samorealizacji, a świadczą o tym cechy sposobów, jakie wybrali badani w celu jej zaspokojenia. Professional development is a constitutive feature of the teaching profession. Taking action to improve and broaden professional skills is today an important element in assessing the quality of teachers’ work, and also the work of educational institutions, in which they are employed. It would therefore be expected that in order to improve themselves, teachers choose such forms of activities (studies, professional courses, trainings, etc.) that meet a real need for self-realization and serve to improve the quality of their work. The purpose of the text is to present the activities undertaken by teachers leading to improve their professional competences as consumer behaviour. The article consists of a brief introduction on the most important theoretical concepts such as consumption and consumer behaviour, presenting the assumptions and results of quantitative and qualitative research conducted in a group of teachers and conclusions. The text ends with a conclusion that consumer behaviour of teachers does not allow them to meet the real, but only apparent need for self-development. The features of professional development chosen by the teachers to satisfy this need prove this conclusion. |
Afiliacja: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie |
E-mail: | a.j.olechowska@gmail.com |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/4491 |
DOI: | 10.15290/parezja.2016.05.09 |
ISSN: | 2353-7914 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Olechowska_Parezja_1_2016.pdf | 543,54 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL