REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4490
Tytuł: Zyskać na edukacji? Konsekwencje działań wolnorynkowych dla funkcjonowania edukacji przedszkolnej w Polsce
Inne tytuły: Benefit from education. Consequences of the free market for pre-school education in Poland
Autorzy: Sajdera, Jolanta
Słowa kluczowe: wolny rynek edukacyjny
samorząd terytorialny
niepubliczne placówki oświatowe
free market in education
local government
profit-making kindergartens
Data wydania: 2016
Data dodania: 8-wrz-2016
Wydawca: Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja, 2016, nr 1(5), s. 109-119
Abstrakt: Celem tekstu jest zwrócenie uwagi na zmiany funkcjonowania oświaty w warunkach wolnorynkowych. Ze względu na szeroki obszar tego zagadnienia w artykule skoncentrowano się szczególnie na finansowaniu edukacji przedszkolnej, wskazując na jej powiązania z sytuacją polityczno-gospodarczą naszego kraju. Poszukiwano odpowiedzi na pytania o konsekwencje działań wolnorynkowych dla edukacji przedszkolnej w wyniku oddawania zadań publicznych sektorowi prywatnemu, nastawionemu na zysk, oraz wprowadzania zasad działania sektora prywatnego do pracy instytucji publicznych. Poprzez zestawienie treści rozporządzeń MEN, dotyczących organizowania edukacji przedszkolnej, z danymi zawartymi w raportach GUS oraz „Diagnozy społecznej”, wskazano na konsekwencje niestabilności polityki oświatowej dla decyzji finansowych na szczeblu lokalnym, które mogą powodować narastanie kryzysu zaufania społecznego.
The purpose of the article is to draw attention to the changes in the functioning of education in free market conditions. Due to the broad area of issues, the author focuses on the financing of preschool education, which is in a special way connected with the political and economic situation of our country. The author is looking for answers to the question concerning the consequences of the free-market environment for pre-school education resulting from the transfer of public tasks to the private for-profit sector and the introduction of the principles of the private sector to the work of public institutions. The author compares the content of the Ministry of Education’s regulations concerning the organization of pre-school education, with the information contained in the CSO and Social Diagnosis reports. In this way, the author points out the consequences of the instability of educational policy for financial decisions at the local level, which can lead to the growth of social trust crisis.
Afiliacja: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
E-mail: jolasaj@gmail.com
URI: http://hdl.handle.net/11320/4490
DOI: 10.15290/parezja.2016.05.08
ISSN: 2353-7914
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Sajdera_Parezja_1_2016.pdf519,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons