Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/4335
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Murkies, Toni | - |
dc.date.accessioned | 2016-07-13T07:01:55Z | - |
dc.date.available | 2016-07-13T07:01:55Z | - |
dc.date.issued | 1989 | - |
dc.identifier.citation | Studia Podlaskie T. 2, 1989, s. 232-239 | pl |
dc.identifier.issn | 0239-9245 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/4335 | - |
dc.description | 500 lat osadnictwa żydowskiego na Podlasiu. Materiały z konferencji międzynarodowej, Białystok, 14 - 17 września 1987 r. | pl |
dc.description | 500 Years of the Jewish Settlement in Podlasie. Popers From the International Conference, Białystok, September 14 - 17, 1987. | pl |
dc.description.abstract | W Białymstoku, gdzie społeczność żydowska stanowiła przeważającą część mieszkańców w okresie międzywojennym, dzieci żydowskie miały możność wyboru kilka rodzajów szkół. Najbardziej ortodoksyjną szkołą był cheder, gdzie małamed (nauczyciel) nauczał w sposób tradycyjny, metodą pamięciową. Nauka odbywała się w języku hebrajskim. Zmodernizowaną odmianą tej szkoły był ortodoksyjno-syjonistyczny chorew cheder. Istniały również szkoły o charakterze świeckim, programowo antyortodoksyjne i antysyjonistyczne, o tendencjach socjalistycznych. Nauka odbywała się w języku jidisz, nie uczono natomiast w tych szkołach hebrajskiego. W mieście istniały dwa ogólnodostępne gimnazja dla młodzieży żydowskiej. W jednym językiem wykładowym był jidisz, w drugim hebrajski. W tym drugim nauczano również angielskiego, co było praktycznym przygotowaniem do wyjazdu do Palestyny. W latach 1921-1937 wyemigrowało do Palestyny 350-370 absolwentów tego gimnazjum (ok. 50% wszystkich absolwentów). Tylko wykształcenie gimnazjalne umożliwiało wejście do inteligencji. Jedynie nieznaczna ilość Żydów była przyjmowana do 3 gimnazjów publicznych. Większość z tych, którzy pragnęli uzyskać polskie wykształcenie, miała do wyboru jedno z 4 gimnazjów prywatnych (Zeligmana, Druskina, Gutmana i Społeczne). Były to szkoły elitarne, koedukacyjne, nauka w nich stała na wysokim poziomie. W gimnazjach tych kształtowano zrozumienie, nawet umiłowanie polskiej kultury, literatury i wartości narodowych. Tradycje polskich walk narodowowyzwoleńczych stanowiły dla Żydów wzorzec w dążeniach do uzyskania własnej państwowości, stąd żydowscy uczniowie gimnazjalni byli w większości gorącymi syjonistami. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku | pl |
dc.title | Jewish Schaols in Białystok in the lnterwar Period | pl |
dc.title.alternative | Szkoły żydowskie w Białymstoku w okresie międzywojennym | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.description.pages | 232-239 | pl |
dc.description.volume | 2 | - |
dc.description.firstpage | 232 | - |
dc.description.lastpage | 239 | - |
dc.identifier.citation2 | Studia Podlaskie | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Studia Podlaskie, 1989, tom II |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Studia_Podlaskie_2_Murkies.pdf | 6,18 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)