REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3993
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKamper-Warejko, Joanna-
dc.contributor.authorKaproń-Charzyńska, Iwona-
dc.date.accessioned2016-03-15T12:04:18Z-
dc.date.available2016-03-15T12:04:18Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationLinguodidactica, tom XIX, 2015, s. 105-121pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3993-
dc.description.abstractProblematyka podjęta w artykule wpisuje się w nurt badań lingwistyki mentalnej, dotyczących umysłowego wymiaru językowego funkcjonowania człowieka. Jego składową jest zdolność językowa obejmująca także zaburzoną zdolność językową. W tym aspekcie lingwistyki mentalnej bliskiej przedmiotowi badań logopedii, w tekście omówione zostały zależności między błędem wymowy a wadą wymowy w kontekście rozwoju mowy i przyswajania języka obcego. Między innymi została zwrócona uwaga na problem świadomości językowej użytkowników języka i roli języka jako narzędzia komunikacji. W związku z tym w rozważaniach uwzględniono także aspekt psycho- i socjolingwistyczny. Na podstawie analizy przeprowadzonych badań ankietowych (210 respondentów w wieku 13-22 lat) ustalono, jak pojęcia błędu i wady wymowy funkcjonują w świadomości użytkowników języka, co ich zdaniem leży u podstaw wymowy niemieszczącej się w normie oraz jak w świadomości respondentów postrzegane jest zagadnienie wad wymowy w kontekście uczenia się języków obcych. Zasygnalizowana została potrzeba badań skali wpływów różnych czynników zewnętrznych – w tym rozpoczętej w okresie kształtowania się mowy intensywnej nauki języków obcych – na zaburzenia mowy o charakterze dyslalii.pl
dc.description.abstractThe problem addressed in the article constitutes part of the research within mental linguistics concerning the mental dimension of the linguistic functioning of the human being. It includes the language ability which also embraces the impaired language ability. In this aspect of mental linguistics, which is close to the research in the field of speech therapy, the author discusses the relations between a pronunciation mistake and a speech impediment in the context of the development of speech and foreign language learning. Special emphasis is given to the problem of the language awareness of language users and the role of language as a communication tool. The author takes into account the psycho- and sociolinguistic aspect. On the basis of the analysis of the surveys conducted among 210 responders aged between 13 and 22, it has been established how the terms pronunciation mistake and speech impediment function in the consciousness of language users; what, according to them, causes pronunciation which goes beyond the pronunciation norms; how language users perceive the problem of speech impediment in the context of foreign language learning. The author underlines the need to do research concerning the extent of influence of various external factors – including intensive foreign language learning started in the period of speech development – on speech impediments such as dyslalia.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectdyslaliapl
dc.subjectlingwistyka mentalnapl
dc.subjectświadomość językowapl
dc.subjectwymowapl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectmental linguisticspl
dc.subjectlanguage awarenesspl
dc.subjectpronunciationpl
dc.subjectglottodidacticspl
dc.titleBłąd wymowy czy wada wymowy? Rozważania na marginesie nauki języków obcychpl
dc.title.alternativePronunciation mistake or speech impediment? Remarks on the margin of foreign language learningpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2015.19.08-
dc.description.EmailJoanna Kamper-Warejko: asiakw@umk.plpl
dc.description.EmailIwona Kaproń-Charzyńska: ikap@umk.plpl
dc.description.Affiliationdr Joanna Kamper-Warejko - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filologiczny, Instytut Języka Polskiegopl
dc.description.Affiliationdr hab. Iwona Kaproń-Charzyńska - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filologiczny, Instytut Języka Polskiegopl
dc.description.referencesBaumgartner B., Przeżyć dwujęzyczność. Jak wychować dziecko dwujęzyczne, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesCieszyńska-Rożek J., Zaburzenia rozwoju języka polskich dzieci za granicą, [online], http://www.euroemigranci.pl/dokumenty/pokonferencyjna/Cieszynska.pdf, (dostęp: 2.05.2015).pl
dc.description.referencesDemelowa G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesFranke U., Podręczny leksykon logopedyczny, przeł. M. L. Kalinowski, Gdańsk 2014.pl
dc.description.referencesGrabias S., Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia” 1997, t. 10, s. 9-36.pl
dc.description.referencesGrabias S., Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Lublin 2012, s. 15-71.pl
dc.description.referencesGrucza F., Zagadnienia matalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesHurlock E. B., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesJastrzębowska G., Zaburzenia komunikacji językowej, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Opole 1999, s. 279-288.pl
dc.description.referencesJurkowski A., Ontogeneza mowy i myślenia, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesKaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1966.pl
dc.description.referencesKamper-Warejko J., Kaproń-Charzyńska I., Rola nowych narzędzi komunikacji we wspieraniu osób z zaburzeniami mowy, w druku.pl
dc.description.referencesKania S. T., Szkice logopedyczne, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesLipińska E., Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesMarkowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesMazurkiewicz-Sokołowska J., Lingwistyka mentalna w zarysie. O zdolności językowej w ujęciu integrującym, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesMichalik M., Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, [w:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gdańsk 2015, s. 32-46.pl
dc.description.referencesMilewski T., Językoznawstwo, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesPoczobut R., Interdyscyplinarność i pojęcia pokrewne, [w:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, Kraków 2012, s. 53-68.pl
dc.description.referencesPorayski-Pomsta J., Błędy językowe i ich rodzaje, [w:] Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów, K. Handke, H. Dalewska-Greń (red.), Warszawa 1994, s. 55-56.pl
dc.description.referencesPorayski-Pomsta J., Kultura języka, [w:] Nauka o języku dla polonistów, S. Dubisz (red.), Warszawa 1996, s. 57-100.pl
dc.description.referencesPrzybysz-Piwko M., Wieloznaczność terminu błąd językowy w interdyscyplinarnym obszarze badań nad dysleksją, „Poradnik Językowy” 2012, nr 10, s. 52-59.pl
dc.description.referencesRodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesRybacka E., Dwujęzyczność, jak się do niej dochodzi, jej wady i zalety, Szczecin 2005.pl
dc.description.referencesSpionek H., Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa 1969.pl
dc.description.referencesStyczek I., Logopedia, Warszawa1980.pl
dc.description.referencesZielińska H., Kształcenie głosu, Lublin 2002.pl
dc.description.pages105-121pl
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2015, tom XIX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_19_Kamper-Warejko_Kapron-Charzynska.pdf187,04 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)