REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3843
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZadykowicz, Tadeusz-
dc.date.accessioned2016-02-16T14:26:13Z-
dc.date.available2016-02-16T14:26:13Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 14/1, 2015, s. 299-309pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3843-
dc.description.abstractDetermination of the beginning of human life is possible only through the reflection undertaken as a part of an interdisciplinary dialogue between different scientific disciplines. This is an issue that falls within the competence of the natural sciences, but it has its repercussions also in the legal sciences and the social sciences. It is also the responsibility of philosophy and theology, and more specifically philosophical and theological anthropology. The Catholic Church in its teachings believes that the need for cooperation of various disciplines, of course respecting the autonomy and the right of every science methodology, and thus a skillful weighing the arguments coming from different teachings. This complementary approach expressed appreciation of the natural sciences data and supplement their own research on the issue of personal status the human body from its conception. Complementarity argument in determining the beginning of human life is subordinated to the defense and promotion.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectlifepl
dc.subjectbeginning of lifepl
dc.subjectbioethicspl
dc.subjectbioetykapl
dc.subjectpoczątek życiapl
dc.subjectżyciepl
dc.titleKomplementarność argumentacji w stanowisku Kościoła katolickiego na temat początku życia ludzkiegopl
dc.title.alternativeComplementarity of arguments in the position of the Catholic Church about the beginning of human lifepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2015.14.1.21-
dc.description.Biographicalnoteks. dr hab. TADEUSZ ZADYKOWICZ – absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Asystent w Katedrze Teologii Moralnej Szczegółowej w Instytucie Teologii Moralnej KUL (2001-2003), następnie adiunkt w tej Katedrze (2003-2005) i w Katedrze Teologii Moralnej Ogólnej w Instytucie Teologii Moralnej KUL (2005-). Członek Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej do Spraw Studentów i Doktorantów; dyrektor Instytutu Teologii Moralnej KUL. Członek i współpracownik Towarzystwa Naukowego KUL (2002-); członek zwyczajny Stowarzyszenia Teologów Moralistów (2007); członek korespondent Lubelskiego Towarzystwa Naukowego (2003-) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Teologów Katolickich (2004-); Towarzystwa Naukowego Franciszka Salezego (2008-). Główne kierunki badań: moralność życia religijnego; współczesny kontekst życia religijno-moralnego; biblijne oraz kulturowe przesłanki moralności; rola wzorów osobowych w chrześcijańskim życiu moralnym.pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesChyrowicz B., Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, encyklika Evangelium vitae (25.03.1995 r.).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, przemówienie do Papieskiej Akademii Nauk (28.10.1986).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, przemówienie do Papieskiej Akademii Nauk (31.10.1992).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, przemówienie do Papieskiej Komisji Biblijnej zapowiadające publikację dokumentu Interpretacja Biblii w Kościele (23.04.1993).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, przesłanie do członków Papieskiej Akademii Nauk w związku z sesją „Powstanie i ewolucja życia” (22.10.1996).pl
dc.description.referencesKieniewicz P., Bioetyczny labirynt, Licheń Stary 2013.pl
dc.description.referencesKieniewicz P., Problem animacji w kontekście dogmatu o Wcieleniu i Niepokalanym Poczęciu, „Roczniki Teologiczne” 55(2008), z. 3.pl
dc.description.referencesKongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania Donum vitae (22.02.1987 r.).pl
dc.description.referencesKongregacji Nauki Wiary, Deklaracja Questio de abortu (18.11.1974).pl
dc.description.referencesMachinek M., Życie w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2004.pl
dc.description.referencesNagórny J., Bądźmy ludem życia, Szczecinek 2005.pl
dc.description.referencesOtowicz R., Etyka życia. Bioetyczny i teologiczny kontekst problematyki życia poczętego, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesPius XII, encyklika Humani generis (12.08.1950 r.).pl
dc.description.referencesWróbel J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesZadykowicz T., Początek ludzkiego życia – z perspektywy nauczania Kościoła katolickiego. Próba określenia oraz konsekwencje etyczne, „Rocznik Teologii Katolickiej” 13:2014, nr 1.pl
dc.description.pages299-309pl
dc.description.volume14/1pl
dc.description.firstpage299pl
dc.description.lastpage309pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2015, tom XIV/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
2015.1-20.pdf228,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)