Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/3507
Tytuł: | Rozwój drukarstwa muzycznego u staroobrzędowców popowców w XIX i na początku XX wieku |
Inne tytuły: | The music printing development with Popovtsy in the 19th century and at the beginning of the 20th century |
Autorzy: | Sawicki, Daniel |
Słowa kluczowe: | liturgical singing of the Orthodox Church znamenny chant old Believers śpiew liturgiczny kościoła prawosławnego znamienny śpiew staroobrzędowcy |
Data wydania: | 2015 |
Data dodania: | 16-lis-2015 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Elpis, T. 17, 2015, s. 127-138 |
Abstrakt: | The main goal of this article’s author is to describe the beginnings of the music printing with the Old Believers acknowledging
priests (Popovtsy). The first attempts of printing the orthodox songbooks containing notes have been pioneering. However, there
were quite a few editorial as well as printing flaws. The current author, by analyzing priest’s professor Dymitr Razumowski contribution
into the whole process of songbooks printing, proves that it has been possible to organize edition only thanks to the cooperation
between the editor and publisher. Further, there are explained the causes of printed songbooks rejection among the Old Believers not
only in Russia but also among those who emigrated. The second part of this work is dedicated to Lasar Kalashnikov’s editorial activity
carried in Kiev and afterwards in Moscow, especially his great contribution into popularization of different forms of the Old Believers’
church singing. Based on the accessible sources, it is described that Kalashnikov’s editorial successes have been only possible owing to
the fact of the orthodox church authorities’ support and political favourable for the Old Believers circumstances. Głównym zadaniem, jakie postawił sobie autor przytoczonego artykułu, było nakreślenie początków pojawienia się drukarstwa muzycznego u staroobrzędowców uznających kapłaństwo. Analizując pierwsze przedsięwzięcia w dziedzinie drukowania śpiewników cerkiewnych zawierających nuty, wykazał jego pionierskość. Jednocześnie wskazuje na liczne niedociągnięcia redakcyjne oraz samego druku. Analizując wkład ks. Prof. Dymitra Razumowskiego w cały proces przygotowania do druku śpiewników autor udowadnia, iż realizacja wydania była możliwa tylko dzięki wzajemnej współpracy pomiędzy wydawcą a redaktorem. W dalszej kolejności autor wyjaśnia przyczyny nie przyjęcia nowo wydrukowanych ksiąg przez środowiska staroobrzędowców tak w Rosji, jak i na emigracji. Drugą część pracy autor poświęcił na opisanie działalności wydawniczej prowadzonej w Kijowie a potem w Moskwie przez Łazarza Kałasznikowa, a szczególnie wielkiego wkładu, jaki włożył w popularyzację różnych form staroruskiego śpiewu cerkiewnego. Na podstawie dostępnych źródeł autor wykazał, iż przedsięwzięcia wydawnicze realizowane przez Kałasznikowa zawdzięczają swoje powodzenie poparciu udzielonemu wydawcy przez władze cerkiewne oraz sprzyjającym staroobrzędowcom uwarunkowaniom politycznym. |
E-mail: | infoechos@wp.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/3507 |
DOI: | 10.15290/elpis.2015.17.17 |
ISSN: | 1508-7719 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Elpis, 2015, T. 17 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Elpis_2015_17_Sawicki.pdf | 1,34 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)