REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3298
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzkaradnik, Katarzyna-
dc.date.accessioned2015-10-07T10:36:14Z-
dc.date.available2015-10-07T10:36:14Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 5, 2014, s. 309-329pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3298-
dc.description.abstractThe axis of "The Shadow-Line" by Joseph Conrad is the issue of initiation in the seaman craft and, at the same time crossing the threshold of adulthood. The author of the article, referring to the concept of the rites of passage of van Gennep, Turner and Eliade, as well as the model of Campbell’s mythic “hero’s journey”, analyses the process and anthropological implications of this initiation and considers to what extent the rites de passage are universal, and to what extent they are contextual. The ship crew turns out to be a communitas, a community of the liminal phase of the rite of passage, and the protagonist must realize the model-archetype in concrete circumstances. Even though the plot resembles the structure of a magical tale, one may find there the cultural reality of seamen’s work and the Victorian era.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectliminalitypl
dc.subjectinitiationpl
dc.subjectrite of passagepl
dc.subjectmagical talepl
dc.subjectJoseph Conradpl
dc.titleLiminalność i poznanie w Smudze cienia Josepha Conrada. Między uniwersalnym a kontekstualnym rozumieniem inicjacjipl
dc.title.alternativeLiminality and Cognition in The Shadow-Line by Joseph Conrad. Between the Universal and Contextual Understanding of Initiationpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2014.05.20-
dc.description.Emailkasiorek1987@tlen.plpl
dc.description.BiographicalnoteKatarzyna Szkaradnik, absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa, doktorantka na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Publikowała m.in. w czasopismach „Anthropos?”, „Kultura i Historia”, „Hybris” i „FA-art”; systematycznie współpracuje jako recenzentka z dwutygodnikiem kulturalnym „artPAPIER”. Współredaktorka "Dzienników z lat 1935–1945" prof. Jana Szczepańskiego, uhonorowanych Nagrodą Historyczną „Polityki” w 2010 r. Wśród jej zainteresowań można wymienić antropologię literatury, problematykę tożsamości, historię idei oraz filozofię hermeneutyczną i egzystencjalną.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.number5pl
dc.description.firstpage309pl
dc.description.lastpage329pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2014, nr 5

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
20-Szkaradnik.pdf197,64 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)