REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2878
Tytuł: Glamour – Magic or Manipulation? A Short History and Definition
Inne tytuły: Glamour – magia czy mistyfikacja? Historia i definicja zjawiska w zarysie
Autorzy: Strawińska, Anetta Bogusława
Słowa kluczowe: przemiany współczesnej polszczyzny
mistyfikacja
moda w języku
fałsz w języku
changes in modern Polish
mystification
linguistic fashion
falshood in language
Data wydania: 2014
Data dodania: 27-maj-2015
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białostockie Archiwum Językowe, nr 14, 2014, s. 165-175
Abstrakt: Artykuł jest próbą usystematyzowania definicji leksemu glamour oraz ustalenia etymologii omawianego zjawiska. Autorka tekstu, glamour analizuje przez pryzmat czynników zewnątrzjęzykowych, tzn. w kontekście przemian politycznych, kulturowych, obyczajowych oraz społecznych obejmujących swym zasięgiem nie tylko Polskę, ale przede wszystkim Europę i świat. Intencją autorki tekstu jest przede wszystkim demaskacja fałszerstwa, jakie analizowany proces ze sobą niesie. Glamour jest bowiem przemyślaną mistyfikacją, której celem jest wzbudzenie zainteresowania konkretną gwiazdą filmową czy telewizyjną; niemal powszechnego pożądania luksusowych produktów i usług. Tym potrzebom podporządkowany jest ogromny nakład techniczny w postaci m.in. przemysłu kosmetycznego, modowego, samochodowego, budowlanego, filmowego i telewizyjnego. To fałszerstwo było i jest możliwe dlatego, że w ludzkiej naturze mieści się dążenie do luksusu oraz szokowanie innych.
The article is an attempt to systematise the definition of glamour and establish the etymology of the word. The author analyses glamour through extra-linguistic factors, i.e. in the context of political, cultural and social change not only in Poland, but throughout Europe and the world. It is the main intention of the author to unmask the fraud carried by glamour. Glamour is a deliberate mystification, with the aim of arousing interest in a particular movie or TV star; the almost universal desire for luxury goods and services. These needs are served by a huge technical effort in the form the cosmetic, fashion, automobile, movie and TV industry. This fraud was and is possible because the desire for luxury and showing off is part of human nature.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: anetta.strawinska@tlen.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/2878
DOI: 10.15290/baj.2014.14.10
ISSN: 1641-6961
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Archiwum Językowe, 2014, nr 14

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_14_Strawinska.pdf153,99 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)