REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2486
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBardet, Jean-Pierre-
dc.date.accessioned2015-01-27T11:31:20Z-
dc.date.available2015-01-27T11:31:20Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.citationStudia Podlaskie T. 10, 2000, s. 5-38pl
dc.identifier.issn0867-1370-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/2486-
dc.descriptionJean-Pierre Bardet jest profesorem Universite de Paris-Sorbonne (Paris IV) i Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales w Paryżu oraz dyrektorem Centre Roland Mousnier w Paris IV.pl
dc.description.abstractStan zachowanych materiałów źródłowych pozwala historykom na przeprowadzenie w miarę pełnych i szczegółowych badań nad szkolnictwem we Francji na przestrzeni XVII-XIX wieku. W celu określenia zasięgu szkolnictwa podstawowego (podlegała mu największa liczba dzieci) rozpoczęto w 1877 roku badania aktów ślubów. Badania te, w wyniku których przeprowadzono wnikliwą analizę podpisów składanych na dokumentach, objęły swoim zakresem następujące lata: 1686-1690, 1786-1790, 1816-1820. Zostały one zakończone wnioskami dotyczącymi stopnia alfabetyzacji małżonków i świadków, różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami, poszczególnymi regionami Francji, środowiskami społecznymi oraz miastem i wsią. Analiza sytuacji szkół wiejskich przysparza nieco większych trudności, niemniej można na jej podstawie wysnuć wnioski dotyczące warunków pracy nauczycieli, ich wynagrodzeń, obowiązujących programów nauczania, środowisk, z jakich wywodzili się uczniowie. Badania szkół miejskich (Rouen, Paryż, Lyon) podejmują podobną problematykę i wskazują na istnienie pięciu różnych typów szkół podstawowych oraz gimnazjów, w których obserwuje się zresztą spadek liczby uczniów w XVIII wieku (w 1669 r. - 1 200 uczniów, w 1705 - 1000, w 1765 - 600 ). Niezwykle cenne dla uzyskania pełnego obrazu szkolnictwa we Francji wydają się ponadto wszystkie spostrzeżenia dotyczące tworzących się szkół dla dziewcząt i obowiązującego w nich modelu wychowania. Wiek XIX odegrał najważniejszą rolę w procesie formowania we Francji zasad nowoczesnego szkolnictwa podstawowego i średniego. W 1882 r. ówczesny minister oświaty, Jules Ferry, wprowadził powszechny obowiązek nauki (do 13. roku życia) , dzięki czemu już w 1900 r. wszystkie dzieci we Francji, zarówno chłopcy, jak i dziewczęta, podlegały obowiązkowi szkolnemu. W tym okresie również zreformowane zostało szkolnictwo wyższe kształcące coraz bardziej wykwalifikowaną kadrę nauczycielską. Zmalał wpływ Kościoła na proces wychowania i uczenia (laickie szkolnictwo elementarne), a zwiększyła się rola Państwa, co obserwujemy między innymi na podstawie doboru kadry oraz zmiany treści nauczania (wychowanie obywatelskie zgodne z republikańskimi zasadami równości i wolności, z wiarą w postęp i potęgę umysłu). Zmianie programów nauczania towarzyszyła walka z dialektami. W wyniku wprowadzanych reform zwiększył się niewątpliwie dostęp do szkół dzieci wywodzących się z najuboższych warstw społeczeństwa. Należy jednak podkreślić, że o ile tworzony system nie wzmacniał istniejących już podziałów społecznych, to jednak w zdecydowany sposób je podtrzymywał.pl
dc.language.isofrpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecthistoria Francjipl
dc.subjectszkolnictwo podstawowepl
dc.subjectszkolnictwo średniepl
dc.titleFormer les jeunes espritspl
dc.title.alternativeSzkolnictwo podstawowe i średnie we Francji w XVII-XIX wiekupl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/sp.2000.10.01-
dc.description.volume10-
dc.description.firstpage5-
dc.description.lastpage38-
dc.identifier.citation2Studia Podlaskiepl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Podlaskie, 2000, tom X

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Studia_Podlaskie_10_Bardet.pdf2,23 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)