Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/2142
Tytuł: | Kwestia „razdielnorieczija” i śpiewu wielogłosowego w nauczaniu staroobrzędowców rosyjskich |
Inne tytuły: | Razdelnorechie and Polyphonic Singing in the Teaching of Russian Old Believers |
Autorzy: | Sawicki, Daniel |
Słowa kluczowe: | liturgical singing of the Orthodox Church śpiew liturgiczny kościoła prawosławnego znamenny chant znamienny śpiew Old Believers staroobrzędowcy |
Data wydania: | 2014 |
Data dodania: | 9-gru-2014 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Elpis, T. 16, 2014, s. 201-209 |
Abstrakt: | This article discuses two very important problems concerning liturgical singing in Ruthenia. The first part of the article
contains an analysis of the musical and linguistic phenomenon of razdelnorechie (also known as homonia). The author, presenting
the issue from the Old Believers’ point of view, tries to prove that elements of homonia in liturgical texts, contained in Old Believers
songbooks, have not only been treated as a fillers of melisma (similar to latin tropus). Supporters of ‘the old tradition’ treated homonia
and polyphonic services as sacred signs. The author in the second part of the article tries to find out the reasons of the Old Believers’
negative attitude to polyphonic singing. Artykuł zawiera rozważania na temat dwóch bardzo istotnych problemów dotyczących śpiewu cerkiewnego na Rusi. Autor w pierwszej części analizuje genezę dość unikalnego zjawiska muzyczno-językowego, określanego mianem „razdielnorieczija” (in. "chomonii"). Przedstawiając problem z punktu widzenia jednej z bardziej konserwatywnych grup wyznawców prawosławia – staroobrzędowców, stara się udowodnić, że elementy "chomonii" zawarte w tekstach liturgicznych, zawartykch w staroruskich śpiewnikach były przez nich traktowane nie tylko w kategorii wypełniaczy melizmatów, (podobne do łacińskich tropów). Zwolennicy „starych tradycji” zarówno "chomonię", jak również wielogłosowe sprawowanie nabożeństw traktowali jako jeden ze znaków sakralnych. W drugiej części artykułu, autor stara się odpowiedzieć na pytanie, o przyczyny negatywnego stosunku staroobrzędowców do śpiewów wielogłosowych. |
E-mail: | infoechos@wp.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/2142 |
DOI: | 10.15290/elpis.2014.16.24 |
ISSN: | 1508-7719 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Elpis, 2014, T. 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Elpis_2014_16_Sawicki.pdf | 246,87 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)