Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18002
Tytuł: | Искусственный интеллект и оценка письменных работ студентов |
Inne tytuły: | Sztuczna inteligencja a ocenianie prac pisemnych uczniów Artificial intelligence and grading students’ written work |
Autorzy: | Грушина, Наталия |
Słowa kluczowe: | sztuczna inteligencja szkolnictwo wyższe zadania pisemne generatywna AI system oceniania praktyka oceniania bez oceniania artificial intelligence higher education written tasks generative AI grading system assessment practice of ungrading |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 3-mar-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 82-90 |
Abstrakt: | Temat sztucznej inteligencji przykuł ostatnio uwagę opinii publicznej. Być może po raz pierwszy w historii świata wiadomości od firm technologicznych wykraczają poza branżę komputerową i powodują tak gorące dyskusje we wszystkich sferach życia, zwłaszcza w tych, które opierają się głównie na aktywności intelektualnej. Nowe technologie cieszą się szczególnym zainteresowaniem w dziedzinie edukacji. Celem artykułu jest przegląd teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego na kierunkach humanistycznych, w szczególności w kształceniu filologicznym i nauczaniu języków obcych. Rozważamy historię pojawienia się terminu sztuczna inteligencja, zagadnienia praktycznego zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji, problem podatności na wykorzystywanie sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego, w szczególności nauk humanistycznych, w procesie przygotowywania i sprawdzania prac pisemnych uczniów, a także płynących z tego zagrożeń, proponujemy ponadto podjęcie konkretnych kroków w celu
przezwyciężenia tego ryzyka. The topic of artificial intelligence has captured public attention recently. Perhaps for the first time in world history, news from technology companies goes beyond the computer business and causes vivid discussions in all spheres of intellectual life. In our case, the field of education is in the area of this interest and, probably, vulnerable to new technologies. The purpose of this article is to review theoretical and practical issues related to the use of artificial intelligence in the field of higher education in the humanities, in particular in philological education and second language acquisition. We consider the origins of the term “artificial intelligence”, issues of the practical application of generative AI in the field of education, and the problem of the risks and vulnerabilities of using AI in the field of higher education in the humanities, in particular, the problem of organising and grading written work. We also propose specific steps to overcome these risks. |
Afiliacja: | Университет Барселоны |
E-mail: | n.grushina@ub.edu |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18002 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2024.28.06 |
e-ISSN: | 2957-0204 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-9598-5954 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl |
Właściciel praw: | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2024, tom XXVIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_28_2024_N_Grushina_Iskusstvennyy_intellekt_i_otsenka_pismennykh_rabot.pdf | 161,16 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL