REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18002
Tytuł: Искусственный интеллект и оценка письменных работ студентов
Inne tytuły: Sztuczna inteligencja a ocenianie prac pisemnych uczniów
Artificial intelligence and grading students’ written work
Autorzy: Грушина, Наталия
Słowa kluczowe: sztuczna inteligencja
szkolnictwo wyższe
zadania pisemne
generatywna AI
system oceniania
praktyka oceniania bez oceniania
artificial intelligence
higher education
written tasks
generative AI
grading system
assessment practice of ungrading
Data wydania: 2024
Data dodania: 3-mar-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 82-90
Abstrakt: Temat sztucznej inteligencji przykuł ostatnio uwagę opinii publicznej. Być może po raz pierwszy w historii świata wiadomości od firm technologicznych wykraczają poza branżę komputerową i powodują tak gorące dyskusje we wszystkich sferach życia, zwłaszcza w tych, które opierają się głównie na aktywności intelektualnej. Nowe technologie cieszą się szczególnym zainteresowaniem w dziedzinie edukacji. Celem artykułu jest przegląd teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego na kierunkach humanistycznych, w szczególności w kształceniu filologicznym i nauczaniu języków obcych. Rozważamy historię pojawienia się terminu sztuczna inteligencja, zagadnienia praktycznego zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji, problem podatności na wykorzystywanie sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego, w szczególności nauk humanistycznych, w procesie przygotowywania i sprawdzania prac pisemnych uczniów, a także płynących z tego zagrożeń, proponujemy ponadto podjęcie konkretnych kroków w celu przezwyciężenia tego ryzyka.
The topic of artificial intelligence has captured public attention recently. Perhaps for the first time in world history, news from technology companies goes beyond the computer business and causes vivid discussions in all spheres of intellectual life. In our case, the field of education is in the area of this interest and, probably, vulnerable to new technologies. The purpose of this article is to review theoretical and practical issues related to the use of artificial intelligence in the field of higher education in the humanities, in particular in philological education and second language acquisition. We consider the origins of the term “artificial intelligence”, issues of the practical application of generative AI in the field of education, and the problem of the risks and vulnerabilities of using AI in the field of higher education in the humanities, in particular, the problem of organising and grading written work. We also propose specific steps to overcome these risks.
Afiliacja: Университет Барселоны
E-mail: n.grushina@ub.edu
URI: http://hdl.handle.net/11320/18002
DOI: 10.15290/lingdid.2024.28.06
e-ISSN: 2957-0204
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-9598-5954
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl
Właściciel praw: CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_28_2024_N_Grushina_Iskusstvennyy_intellekt_i_otsenka_pismennykh_rabot.pdf161,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons