REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17999
Tytuł: Understanding Multilingualism of/in Globalized Public Semioscapes: A Course Proposal
Inne tytuły: Zrozumienie wielojęzyczności w zglobalizowanych publicznych krajobrazach językowych: propozycja kursu
Autorzy: Ferenčík, Milan
Słowa kluczowe: geocultural globalization
linguistic landscape analysis
multilingualism
pragmatics
walking ethnography
globalizacja geokulturowa
analiza krajobrazu językowego
wielojęzyczność
pragmatyka
etnografia spacerowa
Data wydania: 2024
Data dodania: 3-mar-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 28, 2024, s. 69-81
Abstrakt: Our proposal for an academic course concerns geocultural globalization and the associated flows of ideas, meanings, values and semiotic resources, including languages, which are manifested in particular configurations of (peri-)urban linguistic landscapes. Within the course students are engaged in tracing synchronies and diachronies of social processes underlying linguistic landscapes of their own lived environments. As the main theoretical-methodological approaches the course integrates linguistic landscape studies, geosemiotics, sociolinguistics of multilingualism, sociolinguistics of globalization, and English as a lingua franca. The aims of the course are to enable students to understand the semiotic processes within the semioscapes of public spaces with which they interact on a daily basis and, ultimately, to contribute to the development of critically thinking and emancipated students.
Artykuł prezentuje propozycję kursu akademickiego dotyczącego globalizacji geokulturowej i związanych z nią przepływów idei, znaczeń, wartości i zasobów semiotycznych, w tym języków, które przejawiają się w określonych konfiguracjach (około)miejskich krajobrazów językowych. W ramach kursu studenci są angażowani w śledzenie synchronii i diachronii procesów społecznych, leżących u podstaw krajobrazów językowych ich własnych środowisk. Podejście teoretyczno-metodologiczne pozwala na integrację studiów nad krajobrazem językowym, geosemiotyki, socjolingwistyki wielojęzyczności, socjolingwistyki globalizacji i języka angielskiego jako lingua franca. Celem kursu jest umożliwienie studentom zrozumienia procesów semiotycznych zachodzących w krajobrazach językowych (z którymi codziennie wchodzą w interakcje), a w konsekwencji przyczynienie się do rozwoju krytycznie myślących i samodzielnych studentów.
Afiliacja: University of Prešov
E-mail: milan.ferencik@unipo.sk
Sponsorzy: The publication was supported by the Educational and Cultural Agency (KEGA) of the Ministry of Education of the Slovak Republic, grant number 009PU-4/2023.
URI: http://hdl.handle.net/11320/17999
DOI: 10.15290/lingdid.2024.28.05
e-ISSN: 2957-0204
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-2063-7634
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl
Właściciel praw: CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2024, tom XXVIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_28_2024_M_Ferencik_Understanding_Multilingualism_of_in_Globalized_Public.pdf405,56 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons