REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/1788
Tytuł: W poszukiwaniu potencjału zmiany szkoły. O typie biograficznym zboczeńca
Inne tytuły: In search of potential for the change of the school. The type of biographical pervert
Autorzy: Makowska, Aneta
Słowa kluczowe: typ biograficzny
biographical type
kulturalizm
culturalism
normatywność szkoły
school’s normativity
neoklasycyzm
neoclassicism
subwersja
subversion
Data wydania: 2014
Data dodania: 29-paź-2014
Wydawca: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Źródło: Parezja, 2014, nr 1, s. 69-78
Abstrakt: W artykule stawiam tezę o potencjale zmiany normatywnego porządku rzeczywistości szkolnej, który tkwi w wybranych zachowaniach uczestników i uczestniczek życia szkolnego. Opisuję go przez pryzmat neoklasycznie odczytanego typu biograficznego zboczeńca, jednego z typów wyróżnionych przez Floriana Znanieckiego w pracy Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Perspektywą teoretyczną badań, na podstawie których stawiam tę tezę, jest kulturalizm. Strategią pozyskiwania i analizy danych: etnografia. W zakończeniu przywołuję koncepcję subwersji znaczeń Juditch Buttler, jako propozycję użycia języka do zmiany myślenia i konstruowania rzeczywistości.
In the article I put the thesis about the potential for the change of the normative order of the school reality, which is present in the selected behaviour patterns of the school life’s participants. I describe it through the prism of the neoclassically understood type of the biographical pervert, one of the types distinguished by Florian Znaniecki in Contemporary People and the Civilization of the Future. The theoretical perspective of the research, I base my thesis on, is culturalism. The strategy for obtaining and analyzing data is ethnography. In conclusion I mention Judith Buttler’s concept of the subversion of meaning, as the proposal for using the language to change the way we think and construct reality.
Afiliacja: Uniwersytet Szczeciński
URI: http://hdl.handle.net/11320/1788
DOI: 10.15290/parezja.2014.01.07
ISSN: 2353–7914
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2014, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
7_A_Makowska_W_poszukiwaniu_potencjalu_zmiany_szkoly.pdf660,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons