REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16883
Tytuł: Ucieczka, strach, upokorzenie, ośmieszanie, poniżanie. Żydowska odyseja w ikonografii niemieckich żołnierzy lat 1939–1941
Inne tytuły: Running away, Fear, Humiliation, Humiliation, Ridicule. The Jewish Odyssey in the Iconography of German Soldiers 1939–1941
Autorzy: Butkiewicz, Tomasz
Słowa kluczowe: World War II
General Government
Polish Jews
holocaust
Soviets
Data wydania: 2024
Data dodania: 10-lip-2024
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Żydzi wschodniej Polski. Seria XII: Uciekinierzy, ukrywający się, uchodźcy, red. nauk. Jarosław Ławski i Jacek Partyka, Białystok 2024, s. 291-320
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;63
Żydzi Wschodniej Polski;12
Konferencja: Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dwunasta „Uciekinierzy, ukrywający się, uchodźcy. Żydowskie odyseje”, Białystok, 5-6 czerwca 2023
Abstrakt: The basis of the following article will be the subject’s iconography, which is a visual odyssey of the Jewish community in Poland from 1939–1941. In it, we will notice fear, horror, humiliation, humiliation, ridicule and even murder. The photographs selected by the author introduce the reader to an overview of the events taking place in the first days and weeks of the German-led World War II, followed by military operations against the Soviets. Many of these shots, encapsulated in photographic frames, were taken by young (born 1920–1925) German soldiers seeing East-Polish Jews for the first time. In keeping with their National Socialist education and indoctrination, they sought them out for the photographs they took, which they then sent to their families in Germany. The frames depict: what such a war looked like and what it was. In these shots, young Germans identified with the speech of propagandist (Third Reich Minister) Joseph Goebbels (1897–1945), who on the subject of the photographs taken reported as follows: Here will be our modern artificial eye, the camera, for the swearing in of the testimony of the new time [...] Thus photography in the event of the day becomes a mission in which every German who has a camera takes part. Also, the vocabulary created for this, indoctrinated with the National Socialist worldview of young soldiers, was an essential part of the Jewish odyssey. The iconography presented below-which the author purchased from private individuals and online auctions in Germany, Belgium, France and the US-and is now part of his archive-has become an exceptional, uniquely and uniquely silent historical source.
Nota biograficzna: TOMASZ BUTKIEWICZ (ur. 1966) – dr nauk humanistycznych, absolwent Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego. Kurator zbiorów archiwalnych i dokumentacji ikonograficznej w Społecznym Muzeum Żydów Białegostoku i regionu. Zainteresowania badawcze: od średniowiecza do okresu rekonstrukcji doby Cesarstwa Niemiec 1871–1918, Republiki Weimarskiej, Niemieckich Organizacji Młodzieżowych dwudziestolecia międzywojennego, początków narodowego socjalizmu, rozwoju elitarnych szkół w III Rzeszy, eksterminacji Żydów polskich w okresie Shoah. Opublikował między innymi: Milenium spotkania Ottona III i Bolesława Chrobrego w Gnieźnie, w: Polska w świecie, pod red., B. M. Szulc, Ateneum 4, Toruń 2000; Okultyzm i myśl ariozoficzna Towarzystwa Thule w ukształtowaniu ideologii narodowego socjalizmu w Niemczech, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Res Politicae” 2009, t. 3; Integration der deutschen Bevölkerung von Pommern in der neuen Ordnung nach dem Krieg-auserwählte Aspekten, „Zbliżenia Interkulturowe. Polska, Niemcy, Europa. Polityka, kultura, społeczeństwo. Pismo Wyższej Szkoły Studiów Międzynarodowych w Łodzi”, nr 6, Łódź 2009; Napola. Młoda elita Adolfa Hitlera, Instytut Pamięci Narodowej, Szczecin–Warszawa 2018; Bezimienne groby polskich pracowników przymusowych w Szlezwiku Holsztynie. „Praca przymusowa podczas II wojny światowej, Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie”, Szczecin 2021; Żydzi polscy w Legionach marszałka Józefa Piłsudskiego i ich rola w odzyskaniu niepodległości, w: Rzeczpospolita Niepodległa od idei do urzeczywistnienia, Słupsk 2021; Sztetl Końskie. Kulturowa i religijna enklawa świata utraconego, „Scripta Historica”, nr 26, Słupsk 2020; Topografia zła. Pogrom we Lwowie w 1941 r. w ikonografii – percepcji zagłady, „Scripta Historica”, nr 27, Słupsk 2021; Żydzi polscy w ikonografii niemieckich żołnierzy w latach 1939–1943, w: TRIDUUM HISTORICUM. Początek końca czy początek „nowego świata”?, Wrocław 2022; Synagogi w płomieniach. Kres polskiej architektury synagogalnej w latach 1939–1941 w ikonografii niemieckich żołnierzy, w: „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, Res Politicae, red. H. Ćwięk, t. XVI, Częstochowa 2022; Antisemitische und antijüdische Assoziation. Ideologische Typus „Ostjude” in die Fotografie des deutschen Soldaten 1939–1943, w: „Scripta Historica”, nr 27, Słupsk 2022.
URI: http://hdl.handle.net/11320/16883
ISBN: 978-83-7657-510-0
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024
©Copyright by Wydawnictwo Prymat, Białystok 2024
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dwunasta „Uciekinierzy, ukrywający się, uchodźcy. Żydowskie odyseje”, 5-6 czerwca 2023

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Butkiewicz_Ucieczka_strach_upokorzenie_osmieszanie_ponizanie.pdf1,47 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)