REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16355
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJastrzębska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2024-04-10T11:20:15Z-
dc.date.available2024-04-10T11:20:15Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationStudia Wschodniosłowiańskie, T. 23, 2023, s. 51-66pl
dc.identifier.issn1642-557X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16355-
dc.description.abstractThe subject of the article is the analysis of Four People and Two Angels, a play by Russian satirist Victor Shenderovich (2001). The main conclusion of this analysis is that this play refers to psychomachia as one of the oldest literary motifs. However, the difference between classical realisation of the psychomachic motif and its realisation in Shenderovich’s play is noticeable: while the classical psychomachia reveals through seriousness and sublimity, Four People and Two Angels is an example of the realisation of this motif in a comedic convention. It becomes possible mainly due to how the author creates the mysterious figures of angel Stroncylov and the sinner Ivan Pashkin. References to the literary works of Lev Tolstoy, Nikolai Erdman or Mikhail Bulgakov provide additional justification for the claim that the play written by the Russian satirist raises existential problems, but the way it does so is definitely far from the classical literary depictions of the motif of struggle for the human soul.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpsychomachiapl
dc.subjectkomizmpl
dc.subjectparodiapl
dc.subjectgroteskapl
dc.subjectaniołpl
dc.subjectpsychomachypl
dc.subjectcomedypl
dc.subjectparodypl
dc.subjectgrotesquepl
dc.subjectangelpl
dc.titleWspółczesny moralitet, czyli komedia Четыре человека, два ангела Wiktora Szenderowiczapl
dc.title.alternativeContemporary morality play, or Four People and Two Angels, a comedy play by Victor Shenderovichpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/sw.2023.23.03-
dc.description.Emailkatarzyna.jastrzebska@uj.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesBednarek B., 2006, Aniołowie w Wielkim zwierciadle przykładów, [w:] Anioł w literaturze i kulturze, t. III, red. J. Ługowska, Wrocław, s. 78–96.pl
dc.description.referencesDemby Ł., 2010, Anioł – to brzmi dumnie?, „Estetyka i Krytyka” nr 19, https://wspolczesny.pl/artykuly/2009-ludzie-i-anioly--demby [12.01.2023].pl
dc.description.referencesÈrdman N., 2007, Samoubijca, Moskva. [Эрдман Н., 2007, Самоубийца, Москва].pl
dc.description.referencesGłowiński M., 2003, Groteska jako kategoria estetyczna, [w:] Groteska, red. M. Głowiński, Gdańsk.pl
dc.description.referencesHutcheon L., 1986, Ironia, satyra, parodia – o ironii w ujęciu pragmatycznym, przeł. K. Górska, „Pamiętnik Literacki”, z. 1, s. 331–350.pl
dc.description.referencesKołakowski L., 1999, Mini wykłady o maxi sprawach. Seria druga, Kraków.pl
dc.description.referencesKyzioł A., 2009, Anioł z gołą panią, „Polityka”, nr 17(2702).pl
dc.description.referencesMinois, G., 1996, Historia piekła, przeł. A. Dębska, Warszawa.pl
dc.description.referencesRosiński F.M., 2005, Aniołowie w Nowym Testamencie, [w:] Anioł w literaturze i kulturze, t. II, red. J. Ługowska, Wrocław, s. 13–33.pl
dc.description.referencesSłownik terminów literackich, 1976, red. J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.pl
dc.description.referencesŠenderovič V.A., 2012, „Tekuŝij moment” i drugie pʹesy, WebKniga. [Шендерович В.А., 2012, „Текущий момент” и другие пьесы, WebKniga].pl
dc.description.referencesSzenderowicz W., 2019, A mogli rozstrzelać, [w:] tegoż, Pan Ein i inne historie, przeł. J. Czech, Warszawa, s. 301–313.pl
dc.description.referencesSzenderowicz W., 2019, Ludzie i anioły, [w:] tegoż, Pan Ein i inne historie, przeł. J. Czech, Warszawa, s. 5–42.pl
dc.description.referencesStarowieyski M., 2010, Psychomachia Prudencjusza, czyli katecheza o cnotach i grzechach, „Ethos”, nr 4, s. 171–182.pl
dc.description.referencesSzczepankowska I., 2012, O semantyce zaimków, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 12, s. 275–292.pl
dc.description.referencesTarnogórska M., 2005, Od „anielskiego chama” do „bezrobotnego Lucyfera”, [w:] Anioł w literaturze i kulturze, t. II, red. J. Ługowska, Wrocław, s. 160–171.pl
dc.description.referencesTolstoj L.N., Smertʹ Ivana Ilʹiča, Internet Biblioteka Alekseâ Komarova, https://ilibrary.ru/text/7/p.5/index.html. [Толстой Л.Н., Смерть Ивана Ильича, Интернет Библиотека Алексея Комарова, https://ilibrary.ru/text/7/p.5/index.html] [20.09.2023].pl
dc.description.referencesWłodarski M., 1983, Motyw „psychomachii” w literaturze polskiej XV i XVI wieku, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 3–22.pl
dc.description.referencesZiomek J., 1980, Komizm – spójność teorii i teoria spójności, [w:] tegoż, Powinowactwa literatury, Warszawa, s. 319–354.pl
dc.description.volume23pl
dc.description.firstpage51pl
dc.description.lastpage66pl
dc.identifier.citation2Studia Wschodniosłowiańskiepl
dc.identifier.orcid0000-0003-0336-307X-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Wschodniosłowiańskie, 2023, tom 23

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SW_23_2023_K_Jastrzebska_Wspolczesny_moralitet_czyli_komedia.pdf209,32 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)