REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16061
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzymczak, Magdalena-
dc.date.accessioned2024-02-14T13:17:06Z-
dc.date.available2024-02-14T13:17:06Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 4(114) 2023, s. 258-273pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16061-
dc.description.abstractCel – Identyfikacja oraz ocena preferencji w podatku od nieruchomości, wprowadzanych w odpowiedzi na kryzys wywołany przez pandemię COVID‑19, na przykładzie gmin miejskich województwa śląskiego. Metoda badań – Studia literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych (w szczególności prawa miejscowego – co do zasady uchwał rad gmin) w aspekcie ekonomicznym, elementy analizy porównawczej oraz proste metody statystyczne. Wnioski – Gminy miejskie województwa śląskiego stosowały ustawowo wskazane preferencje w podatku od nieruchomości w ograniczonym zakresie – 57,14% przebadanych gmin w 2020 roku i 38,78% w 2021 roku. Jednak, jeśli gminy decydowały się na wprowadzanie zwolnienia lub przedłużenia terminu płatności rat podatku, to przepisy pojawiały się w relatywnie krótkim czasie. Gminy częściej decydowały się na wprowadzenie zwolnień, czyli na rezygnację ze swoich dochodów własnych (a nie na przesunięcie momentu ich otrzymania), co w wielu przypadkach było rozwiązaniem oczekiwanym przez przedsiębiorców. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Analiza realizacji społecznego filaru zrównoważonego rozwoju jest stosunkowo rzadko podejmowana w publikacjach naukowych. W niniejszym artykule udowodniono, że podatek od nieruchomości może być wykorzystywany w sytuacjach kryzysowych, aby poprzez preferencje wspomóc lokalne przedsiębiorstwa.pl
dc.description.abstractPurpose – Identification and evaluation of preferences in real estate tax, introduced in response to the crisis caused by the COVID-19 pandemic, using the example of urban municipalities in the Silesian Voivodship. Research method – Studies of the literature on the subject, analysis from the economic aspect of legal acts (especially local laws – as a rule, resolutions of municipal councils), elements of comparative analysis and simple statistical methods. Results – Municipal communes in the Silesian voivodship applied the statutorily indicated preferences in real estate tax to a limited extent – 57,14% of the examined municipalities in 2020 and 38,78% in 2021. However, if municipal communes decided to introduce exemptions or extensions of tax instalments, the provisions appeared in a relatively short period of time. Municipal communes were more likely to decide to introduce exemptions, that is, to forego their own revenues (rather than postpone the moment of receipt), which in many cases was a solution expected by entrepreneurs. Originality / value / implications / recommendations – Analysis of the implementation of the social pillar of sustainable development is relatively rarely undertaken in scientific publications. In this article, it is proven that property tax can be used in crisis situations to help local businesses through preferences.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpodatek od nieruchomościpl
dc.subjectpreferencje podatkowepl
dc.subjectlokalne władztwo podatkowepl
dc.subjectzrównoważone finansepl
dc.subjectproperty taxpl
dc.subjecttax preferencespl
dc.subjectlocal tax authoritypl
dc.subjectsustainable financepl
dc.titleWykorzystanie preferencji w podatku od nieruchomości jako reakcja na pandemię COVID-19 na przykładzie gmin miejskich województwa śląskiegopl
dc.title.alternativeThe use of property tax preferences as a response to the COVID-19 pandemic on the example of municipal communes in the Silesian Provincepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2023.04.114.15-
dc.description.Emailmagdalena.szymczak@ue.katowice.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Katowicachpl
dc.description.referencesAdeosun O.T., Adebowale I.O., 2022, Property Tax and Sustainable Development in Ekiti State: Citizens’ Perspective, “Central European Journal of Public Policy”, no. 16(2), s. 18–29, DOI: 10.2478/cejpp‑2022-0006.pl
dc.description.referencesCasula Vifell A., Soneryd L., 2012, Organizing Matters: How “the Social Dimension” Gets Lost in Sustainability Projects, “Sustainable Development”, no. 20(1), s. 18–27.pl
dc.description.referencesDempsey N., Bramley G., Powers S., Brown C, 2011, The Social Dmension of Sustainable Development: Defining Urban Social Sustainability, “Sustainable Development”, no. 19(5), s. 289–300.pl
dc.description.referencesCipora E., Mielnik A., 2022, Wybrane aspekty medyczne i społeczne pandemii COVID‑19, „Journal of Education, Health and Sport”, nr 12(1), s. 11–20, DOI: 10.12775/JEHS.2022.12.01.001.pl
dc.description.referencesDziuba J., 2013, The Concept of Sustainable Development in Tax Policy of Cities with County Rights Referring to Property Tax in Poland, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 302, s. 26–36.pl
dc.description.referencesFamulska T., Szymczak M., 2022, Pro‑Ecological Preferences in Real Estate Tax on the Example of Municipal Communes of the Silesian Voivodeship, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska, sectio H – Oeconomia”, nr 56(3), s. 19–35, DOI: 10.17951/h.2022.56.3.19-35.pl
dc.description.referencesFatica S., Prammer D., 2018, Housing and the Tax System: How Large are the Distortions in the Euro Area?, “Fiscal Studies”, no. 39(2), s. 299–342.pl
dc.description.referencesFranek S., 2022, Konsekwencje kryzysu COVID‑19 dla finansów jednostek samorządu terytorialnego w krajach UE, „Optimum. Economic Studies”, nr 3(109), s. 55–68, DOI: 10.15290/OES.2022.03.109.05.pl
dc.description.referencesKároly K., 2011, Rise and Fall of the Concept Sustainability, “Journal of Environmental Sustainability”, no. 1(1), art. 1, DOI: 10.14448/jes.01.0001.pl
dc.description.referencesKatoła A., 2011, Rola samorządu terytorialnego we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 229, s. 94–101.pl
dc.description.referencesKhanna R.C., Cicinelli M.V., Gilbert S.S., Honavar S.G., Murthy G.S., 2020, COVID‑19 pandemic: Lessons learned and future directions, “Indian Journal of Ophthalmology”, no. 68(5), s. 703–710, DOI: 10.4103/ijo.IJO_843_20.pl
dc.description.referencesKielin‑Maziarz J., 2022, Miasto czy państwo – jaka jest rzeczywista rola samorządu w realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju?, [w:] Wspólnotowy wymiar samorządu terytorialnego. Rzeczywistość a oczekiwania, Stec M., Małysa‑Sulińska K. (red.), Wolters Kluwer, Warszawa.pl
dc.description.referencesKomunikat Komisji Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID‑19, Dz.U.UE.C.2020.91I.1.pl
dc.description.referencesKonat G., Olejnik Ł., 2022, Restrykcje administracyjne i działania fiskalne wprowadzone przez polski rząd w związku z pandemią COVID‑19, [w:] Gospodarka w pandemii, Adamowicz E., Walczyk K. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl
dc.description.referencesMalinowska‑Misiąg E., 2021, Finanse jednostek samorządu terytorialnego, [w:] Finanse u progu trzeciej dekady XXI wieku. Tom II, Ostaszewski J., Malinowska‑Misiąg E. (red.), Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesMalinowska‑Misiąg E., 2022, Finanse jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w pierwszym roku pandemii, „Optimum. Economic Studies”, nr 1(107), s. 48–63, DOI: 10.15290/oes.2022.01.107.04.pl
dc.description.referencesMartofel A., 2020, Analiza rządowych i międzynarodowych działań wobec pandemii SARS‑CoV-2, „Almanach”, nr 15(2), s. 48–53.pl
dc.description.referencesMurphy K., 2012, The social pillar of sustainable development: a literature review and framework for policy analysis, “Sustainability: Science, Practice and Policy”, no. 8(1), s. 15–29, DOI: 10.1080/15487733.2012.11908081.pl
dc.description.referencesOpodatkowanie nieruchomości w Polsce na tle systemów europejskich. Wybrane problemy i propozycje zmian, 2023, Felis P. (red.), Wydawnictwo Instytutu Finansów, Warszawa.pl
dc.description.referencesPawlonka C., 2018, Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, nr 4(30), s. 28–31.pl
dc.description.referencesPreferencje podatkowe w Polsce, 2010, Ministerstwo Finansów, https://www.podatki.gov.pl/media/1237/preferencje‑podatkowe-w-polsce‑warszawa-2010.pdf [data dostępu: 21.04.2023].pl
dc.description.referencesPurvis B., Mao Y., Robinson D., 2019, Three pillars of sustainability: in search of conceptual origins, “Sustain Science”, no. 14, s. 681–695, DOI: 10.1007/s11625-018-0627-5.pl
dc.description.referencesRauf M.A., Weber O., 2022, Housing Sustainability: The Effects of Speculation and Property Taxes on House Prices within and beyond the Jurisdiction, “Sustainability”, no. 14, 7496, s. 1–19, DOI: 10.3390/su14127496.pl
dc.description.referencesRedclift M., 2005, Sustainable Development (1987–2005): An Oxymoron Comes of Age, “Sustainable Development”, no. 13(4), s. 212–227, DOI: 10.1002/sd.281.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, Dz.U. 2020 poz. 491.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 maja 2022 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, Dz.U. 2022 poz. 1027.pl
dc.description.referencesTegler E., 1998, Preferencje podatkowe (wybrane aspekty teoretyczne i prawne), „Roczniki Nauk Prawnych”, t. VIII, s. 149–161.pl
dc.description.referencesUchwała (2020a) nr 196/XI/2020 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 21 maja 2020. r. w sprawie uchwały Nr XXIII/308/2020 Rady Miasta Knurów z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości dla podatników będących przedsiębiorcami, ponoszących negatywne konsekwencje ekonomiczne związane ze skutkami epidemii COVID‑19, Dz.U. W. Śl. 2020, poz. 4819.pl
dc.description.referencesUchwała (2020b) nr 227/XII/2020 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 28 maja 2020 r. w sprawie uchwały Nr XIX/348/20 Rady Miasta Zabrze z dnia 23 kwietnia 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości w ramach pomocy mającej na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, Dz.U. W. Śl. 2020, poz. 4821.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, Dz.U. 2023 poz. 70.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID‑19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. 2021 poz. 2095 z późn. zm.pl
dc.description.referencesWiatrowski P., 2018, Polityka podatkowa państwa a nierówności społeczne, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 54(2), s. 76–86, DOI: 10.15584/nsawg.2018.2.5.pl
dc.description.referencesZioło M., 2020, Finanse zrównoważone, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesZrównoważony rozwój regionów uprzemysłowionych. Tom 1, 2009, Lorek E. (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.pl
dc.description.referenceswww 1, https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/tablica [data dostępu: 7.11.2023].pl
dc.description.referenceswww 2, https://cor.europa.eu/pl/news/Pages/six‑european-regions‑awarded-for‑their-entrepreneurial‑vision-of-a-sustainable‑recovery.aspx [data dostępu: 21.04.2023].pl
dc.description.referenceswww 3, https://rpo.slaskie.pl/czytaj/slaskie_europejski_region_przedsiebiorczosci_031921 [data dostępu: 21.04.2023].pl
dc.description.referenceswww 4, https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/tablica [data dostępu: 21.04.2023].pl
dc.description.number4(114)pl
dc.description.firstpage258pl
dc.description.lastpage273pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0001-8262-6207-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2023, nr 4(114)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_4_2023_M_Szymczak_Wykorzystanie_preferencji_w_podatku_od_nieruchomosci.pdf655,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)