REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15811
Tytuł: Rozwój kompetencji interkulturowych na przykładzie podręcznika do nauki języka włoskiego Campionato d’italiano. Nowe tendencje w praktyce glottodydaktycznej?
Inne tytuły: Development of intercultural competencies in a textbook for teaching the Italian language, Campionato d’italiano. New trends in glottodidactic practice?
Autorzy: Ozimska, Joanna
Słowa kluczowe: interkulturowość
glottodydaktyka
piłka nożna
języki specjalistyczne
kompetencje interkulturowe
intercultural language education
foreign language teaching
football
soccer
languages for specific purposes
intercultural competencies
Data wydania: 2023
Data dodania: 22-sty-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 27, 2023, s. 165-185
Abstrakt: Celem artykułu jest zbadanie metodyki nauczania kompetencji interkulturowych w innowacyjnym podręczniku do nauki języka włoskiego Campionato d’italiano. Zastosowanie motywu piłki nożnej – jednego z fenomenów kulturowych przyciągających uwagę szerokich mas społeczeństwa – jako głównej osi tematycznej podręcznika do nauki sprawności zintegrowanych L2 wypełnia lukę istniejącą na rynku wydawniczym. Ponadto skłania do naukowej refleksji nad celowością i możliwymi implikacjami takiego podejścia w odniesieniu do rozwoju kompetencji interkulturowych. Stosując kryteria ewaluacji podręczników kursowych pod kątem rozwoju kompetencji interkulturowych zaproponowane przez E. Bandurę, dokonano analizy aktywności dydaktycznych wyekscerpowanych z poddanego analizie materiału, wykazując istotne glottodydaktyczne różnice w stosunku do dotychczas dostępnych podręczników kursowych do nauki języka włoskiego.
The aim of this paper is to examine themethodology of teaching intercultural competencies in the innovative textbook for learning the Italian language, Campionato d’italiano. The use of the football theme – one of the cultural phenomena attracting the interest of the broad masses of society – as the main thematic pattern of a textbook for teaching L2 integrated skills fills a gap existing in the publishing market, but also prompts scientific reflection on the purposefulness and possible implications of such an approach in relation to the field of the development of intercultural competencies. Applying the evaluation criteria for the development of intercultural competencies proposed by E. Bandura, a content analysis of the didactic activities extracted from the analyzed material was made, showing significant glottodidactic differences in relation to previously available course books for teaching the Italian language.
Afiliacja: Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Italianistyki
E-mail: joanna.ozimska@uni.lodz.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15811
DOI: 10.15290/lingdid.2023.27.12
ISSN: 1731-6332
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-8261-3614
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_27_2023_J_Ozimska_Rozwoj_kompetencji_interkulturowych.pdf210,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)