REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15441
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywosz, Maciej-
dc.date.accessioned2023-11-07T12:50:39Z-
dc.date.available2023-11-07T12:50:39Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationMetamorphoses of Religion and Spirituality in Central and Eastern Europe, edited by Sławomir H. Zaręba, Maria Sroczyńska, Roberto Cipriani, Marcin Choczyński, and Wojciech Klimski, London and New York 2022, s. 217-230pl
dc.identifier.isbn978-1-032-19745-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15441-
dc.description.abstractThis chapter describes the transformation of religious communication related to the use of media (speech, print, the Internet) by the Polish miracular communities. The analysis covers the period from the end of the Second World War to contemporary times. The media coverage of miraculous phenomena created by journalists has been completely omitted in the text, as they cannot be included in these communities. The first part of the chapter presents the type of Polish miracular religiosity, which is directed towards miraculous events. Next, the most important post-war miracles and apparitions (Lublin 1949, Zabłudów 1965, and Oława 1983–2002) and the use of media to promote religious content are described. The analysis shows that initially, direct verbal communication dominated, sometimes enriched by writing, usually in the form of letters. Only the apparitions of Oława in the 1980s began to be propagated on a mass scale using the printed word, on occasion supported by audio cassettes. In the third part, the contemporary use of the Internet is analysed. It follows that the Internet is used mainly by the miracular communities for informational rather than participatory purposes, resulting from computer-mediated communication disadvantages.pl
dc.description.abstractTekst przedstawia przekształcenia przekazu religijnego, związanego z wykorzystywaniem różnych mediów (mowa, druk, internet), przez środowiska mirakularne. Analizie został poddany okres od końca drugiej wojny światowej do czasów współczesnych. Całkowicie świadomie został zaś w badaniach pominięty przekaz medialny zjawisk mirakularnych, tworzony przez dziennikarzy, bowiem nie można ich zaliczyć do tych środowisk. Pierwsza część tekstu charakteryzuje typ polskiej religijności mirakularnej, czyli takiej, która jest nakierowana na zdarzenia cudowne. Następnie, przedstawiono najważniejsze powojenne cuda i objawienia (Lublin 1949, Zabłudów 1965 i Oława 1983-2002) oraz wykorzystywanie mediów do propagowania treści religijnych. Z przeprowadzonej analizy wynika, że początkowo dominował bezpośredni przekaz werbalny, niekiedy wzbogacany przez piśmienny, najczęściej w postaci listów. Dopiero objawienia oławskie z lat 80. na masową skalę zaczęły być propagowane przy pomocy słowa drukowanego, okazjonalnie wspomaganego kasetami magnetofonowymi. W części trzeciej, przeanalizowano współczesne wykorzystanie internetu. Wynika z nich, że jest on używany głównie przez środowiska mirakularne do celów informacyjnych, a nie partycypacyjnych, co jest konsekwencją słabości zapośredniczonego przekazu elektronicznego.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherRoutledgepl
dc.relation.ispartofseriesRoutledge Studies in Religion;-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectoralitypl
dc.subjectmiracular religiositypl
dc.subjectreligious communicationpl
dc.subjectreligion on the Internetpl
dc.subjectmiracles and apparitions in Polandpl
dc.subjectmediapl
dc.subjectoralnośćpl
dc.subjectreligijność mirakularnapl
dc.subjectprzekaz religijnypl
dc.subjectreligia w interneciepl
dc.subjectcuda i objawienia w Polscepl
dc.subjectmediapl
dc.titleFrom orality to the Internet: transformations of religious communication in Polish miracular communitiespl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderThis work is licensed under a Creative Commons BY-NC-NDpl
dc.identifier.doi10.4324/9781003271994-18-
dc.description.referencesAltermatt U., Katholizismus und Moderne. Zur Sozial und Mentalitätsgeschichte der Schweizer Katholiken im 19. und 20. Jahrhundert, Zürich: Benziger Verlag, 1989.pl
dc.description.referencesApolito P., The Internet and the Madonna: Religious Visionary Experience on the Web, Chicago: University of Chicago Press, 2005.pl
dc.description.referencesBerger P.L., The Desecularization of the World: A Global Overview, in: P.L. Berger (ed.), The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics, Washington D.C.: Grand Rapids, Mich: Ethics and Public Policy Center; W.B.Eerdmans Pub. Co., pp. 1–18, 1999.pl
dc.description.referencesBłasińska M., Cud: W 1949 r. Lublin stał się Częstochową, Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej “Gaudium”, 2019.pl
dc.description.referencesCasanova J., Public Religions in the Modern World, Chicago: University of Chicago Press, 1994.pl
dc.description.referencesCekiera R., Zgryzoty i nadzieje: Socjologiczna analiza wpisów do ksiąg wotywnych w kaplicy św. Wendelina w Rudzicy, Rudzica: Towarzystwo Miłośników Rudzicy, 2016.pl
dc.description.referencesCiupak E., Katolicyzm ludowy w Polsce. Studia socjologiczne, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1973.pl
dc.description.referencesCzachowski H., Cuda, wizjonerzy i pielgrzymi: Studium religijności mirakularnej końca XX wieku w Polsce, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2003.pl
dc.description.referencesCzarnowski S., Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, in: S. Czarnowski, Dzieła, vol. 1, Warszawa: PWN, pp. 88–107, 1956.pl
dc.description.referencesDavie G., The Sociology of Religion, Los Angeles, London: SAGE, 2007.pl
dc.description.referencesHemka A. & Olędzki J., Wrażliwość mirakularna, “Polska Sztuka Ludowa”, 1 (44), pp. 8–14, 1990.pl
dc.description.referencesKamiński J., Cud na działkach, “Gazeta Oławska”, 2018, June 8, retrieved on August 12, 2019 from https://gazeta-olawa.pl/historia/77955-cud-na-dzialkach/.pl
dc.description.referencesKrólikowska A.M., Beliefs in Manifestations of the Supernatural as an Element of Contemporary Religiosity, “Opuscula Sociologica”, 4, pp. 45–61, 2016.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Fides quaerens miraculum. Na styku mistyka i Kościoła, in: W. Pawluczuk (ed.), W co wierzymy?, Łomża: Oficyna Wydawnicza “Stopka”, pp. 251–261, 2007.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Cuda w Polsce Ludowej: Studium przypadku prywatnego objawienia maryjnego w Zabłudowie, Białystok: Instytut Pamięci Narodowej, Oddział w Białymstoku, 2016a.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Sociological Aspect of Miracles and Apparitions in Contemporary Poland, “Przegląd Religioznawczy – The Religious Studies Review”, 4 (262), pp. 43–56, 2016b.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., The Secret Police and the Marian Apparition: Actions of the Polish Security Service Against the Miracle of Zabłudów in 1965, in: J. Kapaló & K. Povedák (eds.), The Secret Police and the Religious Underground in Communist and Post-Communist Eastern Europe, London and New York: Routledge, pp. 148–175, 2022.pl
dc.description.referencesLandy-Tołwińska J., Analfabetyzm w Polsce i na świecie, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1961.pl
dc.description.referencesLaurentin R., Multiplication des apparitions de la Vierge aujourd’hui: Est-ce elle? Que veut-elle dire?, Paris: Fayard, 1995.pl
dc.description.referencesŁubińska D., Religijność kobiet ze Wspólnoty Małych Rycerzy Miłosiernego Serca Jezusowego, in: K. Leszczyńska & A. Kościańska (eds.), Kobiety i religie, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, pp. 395–418, 2006.pl
dc.description.referencesOng W.J. & Hartley J., Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (30th anniversary edition; 3rd edition), London, New York: Routledge, 2012.pl
dc.description.referencesOrędzie miłości, Okonin, 1996.pl
dc.description.referencesPawlak B. & Moszkowski W., Iskra Bożego Pokoju z Oławy, Wrocław: Arka, 1997.pl
dc.description.referencesPindel R., Proroctwa nie lekceważcie, wszystko badajcie: Objawienia prywatne w świetle słowa bożego, Kraków: Wydawnictwo M, 1998.pl
dc.description.referencesSołtysiak G., Cud w Lublinie. Tropy, “Karta”, 9, pp. 121–136, 1992.pl
dc.description.referencesSpeckbacher F., Botschaften an den Seher Domanski: Offenbarungen Jesu und Mariens, St. Andrä-Wördern, Altötting: Mediatrix-Verl, 1990.pl
dc.description.referencesSroczyńska M., Fenomen religijności ludowej w Polsce – ciągłość i przeobrażenia, in: W. Zdaniewicz & T. Zembrzuski (eds.), Kościół i religijność Polaków 1945– 1999, Warszawa: ISKK SAC, pp. 253–270, 2000.pl
dc.description.referencesStark R., A Theory of Revelations, “Journal for the Scientific Study of Religion”, 2(38), pp. 287–308, 1999a.pl
dc.description.referencesStark R., Secularization, R.I.P., “Sociology of Religion”, no. 3 (60), pp. 249–273, 1999b.pl
dc.description.referencesŚlipek S., Orędzia Matki Bożej z Rudy koło Sieradza. Przekazywane od 13 listopada 1985 roku do 6 stycznia 1995 roku [no data available].pl
dc.description.referencesYoung G., Reading and Praying Online: The Continuity in Religion Online and Online Religion in Internet Christianity, in: L.L. Dawson & D.E. Cowan (eds.), Religion Online: Finding Faith on the Internet, New York: Routledge, pp. 93–106, 2004.pl
dc.description.referencesZieliński A., Na straży prawdziwej wiary: Zjawiska cudowne w polskim katolicyzmie ludowym, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 2004.pl
dc.description.referencesZiółek J. & Przytuła A., Represje wobec uczestników wydarzeń w Katedrze Lubelskiej w 1949 roku, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1999.pl
dc.description.referencesInstitute of National Remembrance in Białystok, Plany operacyjnych przedsięwzięć Służby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej w sprawie kryptonim “Ada,” Part II. AIPN Bi 0037/43, 1965.pl
dc.description.referencesInstitute of National Remembrance in Białystok, Informacje uzyskane z Milicji Obywatelskiej. AIPN Bi 0037/46, 1965.pl
dc.identifier.citation2Metamorphoses of Religion and Spirituality in Central and Eastern Europe, edited by Sławomir H. Zaręba, Maria Sroczyńska, Roberto Cipriani, Marcin Choczyński, and Wojciech Klimskipl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons