REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15147
Tytuł: Colette Gaveau-Małcużyńska – portret pianistki
Inne tytuły: Colette Gaveau-Małcużyńska – a Portrait of a Pianist
Autorzy: Ceglarek, Michał
Słowa kluczowe: Colette Gaveau
pianistyka francuska i polska XX w.
Witold Małcużyński
konkursy muzyczne
kobieta w muzyce
French and Polish pianism of the 20th century
music competitions
woman in music
Data wydania: 2023
Data dodania: 17-lip-2023
Wydawca: Wydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecych
Źródło: Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(14), 2023, s. 73-92
Abstrakt: Artykuł jest próbą zarysowania portretu utalentowanej pianistki francuskiej Colette Gaveau (1913–1987), laureatki pierwszej nagrody Konserwatorium Paryskiego w 1932 r., uczestniczki kilku międzynarodowych konkursów muzycznych, w tym III Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie z 1937 r. oraz Konkursu im. Eugène’a Ysaÿe’a, który odbył się w Brukseli w 1938 r. Przełomowym wydarzeniem w życiu młodej Colette Gaveau był ślub z polskim pianistą Witoldem Małcużyńskim (1914–1977) w październiku 1939 r. Ze względu na działania wojenne II wojny światowej Gaveau-Małcużyńska opuściła wraz z mężem rodzinną Francję i udała się najpierw do Portugalii, a następnie do Argentyny. Do Europy Małcużyńscy powrócili dopiero w 1945 r. Colette Gaveau-Małcużyńska była wierną i cierpliwą towarzyszką życia, a także uczestniczką sukcesów jednego z najwybitniejszych polskich pianistów drugiej połowy XX w.
The article is an attempt to sketch a portrait of the talented French pianist Colette Gaveau (1913–1987), winner of the first prize of the Paris Conservatory in 1932, participant in several international music competitions, including the 3rd Piano Competition Frederic Chopin in Warsaw in 1937 and the Eugène Ysaÿe, which took place in Brussels in 1938. A breakthrough event in the life of young Colette Gaveau was the marriage with the Polish pianist Witold Małcużyński (1914–1977) in October 1939. Due to the warfare of World War II, Gaveau-Małcużyńska left France with her husband, first to Portugal and then to Argentina. The Małcużyński family did not return to Europe until 1945. Colette Gaveau-Małcużyńska was a faithful and patient companion in the life and successes of one of the most outstanding Polish pianists of the second half of the 20th century.
Afiliacja: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie
Nota biograficzna: Michał Ceglarek – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii. Absolwent studiów z zakresu literaturoznawstwa oraz archiwistyki i zarządzania dokumentacją. Kustosz w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wykładowca akademicki w WSKZ we Wrocławiu. W badaniach naukowych koncentruje się na zagadnieniach związanych z historią XX w., biografistyką, historią literatury oraz źródłami archiwalnymi. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat nagrody FENIKS 2022 (kategoria „Historia – Niepodległa”) oraz X edycji Konkursu im. Władysława Pobóg-Malinowskiego na Najlepszy Debiut Historyczny Roku w zakresie historii najnowszej.
E-mail: mceglarek@nifc.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15147
DOI: 10.15290/cnisk.2023.01.14.04
ISSN: 2451-3539
e-ISSN: 2543-7011
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-4354-131X
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2023, nr 1(14)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_1_2023_M_Ceglarek_Colette_Gaveau_Malcuzynska.pdf288,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons