REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14804
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBitner, Michał-
dc.contributor.authorSierak, Jacek-
dc.date.accessioned2023-03-23T08:53:13Z-
dc.date.available2023-03-23T08:53:13Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 4(110) 2022, s. 81-99pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14804-
dc.description.abstractCel – Celem badania jest ocena zdolności polskich gmin, powiatów i miast na pra-wach powiatu do finansowania inwestycji w okresie wieloletnich ram finansowych UE 2021–2027. Ze względu na znaczenie tych podmiotów jako inwestorów publicznych ich zdolność do finansowania inwestycji, mających w dużej mierze charakter projektów rozwojowych, jest istotnym czynnikiem wzrostu międzynarodowej konkurencyjności całego kraju. Metoda badań – Badanie polega na konstrukcji modelu prognostycznego, a następnie opracowaniu prognoz kształtowania się przepływów finansowych wszystkich jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Cztery scenariusze prognoz umożliwiły oszacowanie wpływu zmian poszczególnych założeń na wielkość potencjału inwestycyjnego jednostek samorządu terytorialnego. Wnioski – Prognozy wskazują na symptomy kryzysu finansów samorządowych oraz ryzyko nasilania się niekorzystnych zjawisk. Utrzymanie szybszego tempa wzrostu wydatków bieżących niż dochodów bieżących, przy potrzebach inwestycyjnych wynikających m.in. z konieczności absorbcji środków unijnych, będzie skutkować bezprecedensowym wzrostem zadłużenia. Dotyczy to przede wszystkim miast na prawach powiatu odpowiedzialnych za realizację znacznej części publicznych zadań rozwojowych. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Badanie zostało oparte na autorskiej metodzie prognozowania procesów finansowych w każdej JST (z wyłączeniem województw). Jego wyniki pozwalają na sformułowanie istotnych wniosków. Wykazano, że w przypadku dużej liczby samorządów realizacja inwestycji na dotychczasowym poziomie będzie możliwa tylko pod warunkiem znacznej redukcji wzrostu wydatków bieżących. W odniesieniu do miast na prawach powiatu konieczne mogą być jednak zmiany samego systemu finansowania.pl
dc.description.abstractPurpose – The aim of the research is to assess the capacity of Polish local governments to finance investments in the EU 2021–2027 multiannual financial framework. Due to the importance of local governments as public investors, their capacity to finance invest-ments, which are largely development projects, is an important factor in increasing the international competitiveness of the entire country.Research method – The research consists in the construction of a forecasting model and then preparation of cash flow forecasts for all local governments in Poland. Four forecast scenarios made it possible to estimate the impact of changes in individual assumptions on the size of the investment capacity of local governments.Results – Forecasts indicate some symptoms of the local government finance crisis and the risk of its aggravation. Maintaining a faster growth rate of current expenditure than cur-rent revenue, with investment needs resulting, inter alia, from the necessity to absorb the EU funds, will lead to an unprecedented increase in debt. This relates primarily to poviat -cities responsible for the implementation of a significant part of public development projects. Originality / value / implications / recommendations – The study was based on the authors’ method of forecasting financial processes in each local government (excluding voivodships). Its results allow the formulation of important conclusions. It was shown that in the case of a large number of local governments, the implementation of investments at the current level will be possible only on condition of a significant reduction in the growth of current expenditures. However, with regard to cities with poviat rights, it may be necessary to change the financing system itself.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectfinanse samorządu terytorialnegopl
dc.subjectprognozowanie finansowepl
dc.subjectnadwyżka operacyjnapl
dc.subjectwskaźnik samofinansowaniapl
dc.subjectdług komunalnypl
dc.subjectfinances of local governmentspl
dc.subjectfinancial forecastingpl
dc.subjectoperating surpluspl
dc.subjectself-financing ratiopl
dc.subjectmunicipal debtpl
dc.titleOcena zdolności jednostek samorządu terytorialnego do finansowania projektów inwestycyjnych w perspektywie finansowej 2021–2027pl
dc.title.alternativeAssessment of The Capacity of Polish Local Governments to Finance Investment Projects in The 2021–2027 Financial Frameworkpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2022.04.110.06-
dc.description.EmailMichał BITNER: mwbitner@uw.edu.plpl
dc.description.EmailJacek SIERAK: jsiera@sgh.waw.plpl
dc.description.AffiliationMichał BITNER - Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.AffiliationJacek SIERAK - Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowapl
dc.description.referencesBest Practice, Long-Term Financial Planning, Government Finance Officers Association (GFOA), https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf& doi=4c360368fd392b63a83b0a8e193ec18c97a3390d [data dostępu: 19.02.2023].pl
dc.description.referencesCirincione C., Gurrieri G.A., van de Sande B., 1999, Municipal Government Revenue Fo‑recasting: Issues of Method and Data, „Public Budgeting & Finance”, Vol. 19(1), s. 26–46, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.0275-1100.1999.01155.x.pl
dc.description.referencesDylewski M., 2016, Problemy wykorzystania WPF w zarządzaniu finansami jednostki samorządu terytorialnego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 273, s. 49–61.pl
dc.description.referencesFinances. A Handbook for Local Governments, 2014, Farvacque -Vitkovic C., Kopanyi M. (red.), The World Bank, Washington, D.C.pl
dc.description.referencesFilipiak B., 2011, Finanse samorządowe. Nowe wyzwania bieżące i perspektywiczne, Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesKata R., 2015, Ryzyko finansowe w kontekście zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, „Optimum. Studia Ekonomiczne”, nr 4(76), s. 54–71.pl
dc.description.referencesKowalczyk M., 2017, Podstawy analizy ekonomiczno‑finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesMcNees S.K., 1995, An Assessment of “Official” Economic Forecasts, “New England Economic Review”, July/August, s. 13–23.pl
dc.description.referencesMioduchowska -Jaroszewicz E., 2013, Metody i kierunki oceny kondycji finansowej jednostek samorządów terytorialnych, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 64/2, s. 127–140.pl
dc.description.referencesMikesell J.L., 2007, Fiscal Administration. Analysis and Applications for the Public Sector, Thomson Wadsworth.pl
dc.description.referencesMühlenkamp H., Glöckner A., 2010, Rechtsvergleich kommunale Doppik. Eine Synopse und Analyse ausgewählter Th emenfelder des neuen, doppischen kommunalen Haushaltsrechts der Bundesländer, Speyerer Forschungsberichte, nr 260.pl
dc.description.referencesNice D., 2002, Public Budgeting, Thomson Wadsworth.pl
dc.description.referencesOates W.E., 1999, An Essay on Fiscal Federalism, „Journal of Economic Literature”, Vol. 37(3), s. 1120–1149, https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jel.37.3.1120 [data dostępu: 19.02.2023].pl
dc.description.referencesPolicies in Local Government Finance, Aronson J.R., Schwartz E. (red.), International City/County Management Association, Washington, D.C.pl
dc.description.referencesSchick A., 2007, The Federal Budget. Politics, Policy, Process, Brookings Institution Press, Washington, DC.pl
dc.description.referencesSchroeder L., 2004, Policies in Local Government Finance, Aronson J. R., Schwartz E. (red.), International City/County Management Association Washington, D.C.pl
dc.description.referencesSchroeder L., 2007, Forecasting Local Revenues and Expenditures, [w:] Local Budgeting, Shah A. (red.), The World Bank, Washington, D.C.pl
dc.description.referencesSurówka K., 2018, Rola nadwyżki operacyjnej w finansowaniu działalności rozwojowej jednostek samorządu terytorialnego i zaspokajaniu potrzeb społecznych (na przykładzie gmin oraz miast na prawach powiatów w latach 2011–2017), „Finanse Komunalne”, nr 7–8, s. 5–12.pl
dc.description.referencesStegmaier J.J.L., Reiss M.J., 1994, The Revenue Forum: An Effective Low ‑Cost, Low ‑Tech Approach to Revenue Forecasting, “Government Finance Review”, April.pl
dc.description.referencesvon Hagen J., Budgeting Institutions and Public Spending, [w:] Fiscal Management, Shah A. (red.), The World Bank, Washington, D.C.pl
dc.description.referencesWang X.H., 2006, Financial Management in the Public Sector. Tools Applications, and Cases, M. E. Sharpe.pl
dc.description.referencesZorn K.C., 1982, Issues and Problems in Economic Forecasting: Guidance for Local Revenue Forecasters, “Public Budgeting & Finance”, Vol. 2(3), s. 100–110, https://onlinelib-rary.wiley.com/doi/10.1111/1540-5850.00572 [data dostępu: 19.02.2023].pl
dc.description.number4(110)pl
dc.description.firstpage81pl
dc.description.lastpage99pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0002-3856-5141-
dc.identifier.orcid0000-0001-8968-133X-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2022, nr 4(110)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_4_2022_M_Bitner_J_Sierak_Ocena_zdolnosci_jednostek_samorzadu_terytorialnego.pdf260,66 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)