REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/1480
Tytuł: Dysputy metafizyczne
Inne tytuły: Metaphysical disputes
Disputationes metaphysicae
Autorzy: Geulincx, Arnold
Tłumacz: Usakiewicz, Joanna
Data wydania: 2007
Data dodania: 14-sie-2014
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 19, 2007, s. 147-171
Opis: Z języka łacińskiego przełożyła, wstępem i przypisami opatrzyła Joanna Usakiewicz. Przekładu dokonano na podstawie Disputationes metaphysicae, w: Arnoldi Geulincx Antverpiensis opera philosophica, recognovit J. P. N. Land, Hagae Comitum apudMartinum Nijhoff, 1891–1893, vol. II.
OD TŁUMACZA: Arnold Geulincx (1624–1669) znany jest przede wszystkim jako twórca teorii okazjonalizmu, stanowiącej próbę wyjaśnienia problemu wzajemnego oddziaływania na siebie całkowicie różnych substancjalnie ducha i ciała. Jest to tylko jedno z zagadnień metafizycznych, jakie podjął on w swoich najważniejszych dziełach: Metafizyce prawdziwej oraz Etyce. Omówił w nich bowiem całościowo kwestię ja – substancji myślącej, ciała – substancji rozciągłej oraz istoty i roli Boga. Dysputy metafizyczne, które tu przedstawiamy, stanowią wprowadzenie, a ściślej, opisują stan przed przystąpieniem do zgłębiania metafizyki. Wskazuje na to już określenie ich z grecka mianem isagog. Isagoga to właśnie nauka czy wiadomości wstępne wprowadzające, przygotowujące do studiowania jakiejś dziedziny wiedzy w sposób szczegółowy, obszerny i dokładny. Geulincx nazywając metafizykę wiedzą pierwszą, podkreśla jej miejsce w porządku zdobywania przez człowieka wiedzy. Jako pierwsza nie może być, i nie jest, poprzedzona żadną inną wiedzą, co przede wszystkim powinien uświadomić sobie każdy przystępujący do jej zgłębiania. Przed metafizyką człowiek jest w stanie „przed wiedzą”, czyli nie zna żadnej prawdy, a więc wszystko, co jest mu dostępne jest w stanie swoistego zawieszenia między prawdą a fałszem. Stan „przed wiedzą” to stan wątpienia. Wątpienie to jednak nie jest doktrynalnym sceptycyzmem, postawą filozoficzną, której założenie, metodę i cel stanowi wątpienie we wszystko. Geulincxowi chodzi o sceptycyzm stanowiący tylko pierwszy krok, a właściwie przygotowanie do zdobywania wiedzy prawdziwej, a więc wątpienie ma być ograniczone w czasie – trwać dopóki nie zostanie rozstrzygnięte, czy jakieś twierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe. Jest to oczywiście to samo wątpienie, na które wskazywał René Descartes zwłaszcza w Medytacji I w swoich Medytacjach o pierwszej filozofii. Wydaje się, że Geulincx wówczas, gdy mocno podkreśla różnicę między założeniem, że coś jest fałszywe, a potwierdzeniem, że takie jest w istocie, staje w obronie Descartes’a wobec tych wszystkich, którzy jego rozważania o hipotetycznym Bogu – Zwodzicielu uznali za wyraz bezbożności czy ateizmu. Czytając dysputy, warto też zwrócić uwagę na fakt, iż bardzo różnią się one kompozycyjnie, choć wszystkie podejmują tę samą tematykę. Dwie pierwsze pochodzące z roku 1666, zawierają rozważania natury logicznej i terminologicznej. Trzecia zaś z roku 1669 to scenka teatralna z dwoma głównymi aktorami: kandydatem do metafizyki i przedstawicielem doktryny sceptycznej – Teodozjuszem, w której treść właściwa przekazywana jest językiem inkrustowanym cytatami z autorów klasycznych.
URI: http://hdl.handle.net/11320/1480
DOI: 10.15290/idea.2007.19.11
ISSN: 0860-4487
Typ Dokumentu: Other
Występuje w kolekcji(ach):Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2007, XIX
Varia (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea_2007_19_Geulincx_[translatorium].pdf211,99 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)