REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12812
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKalisz, Łukasz-
dc.date.accessioned2022-03-09T08:56:52Z-
dc.date.available2022-03-09T08:56:52Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.isbn978-83-7431-722-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12812-
dc.description.abstractMonografia ukazuje funkcje społeczne szkół salezjańskich na obszarze Okręgu Szkolnego Wileńskiego w okresie Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939). W publikacji ukazano działalność oświatową Towarzystwa Świętego Franciszka Salezego i Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki. Zgromadzenia te czerpały z dorobku włoskiego kapłana Jana Bosko, który stworzył oryginalny system pedagogiczny nazwany systemem prewencyjnym. Profesjonalna działalność wychowawcza i edukacyjna zgromadzeń salezjańskich była na tyle uniwersalna i atrakcyjna, że chciano ją wprowadzać i upowszechniać w wielu krajach, w tym na ziemiach polskich. Celem monografii jest przedstawienie funkcji społecznych jakie były realizowane w szkołach prowadzonych przez zgromadzenia salezjańskie na obszarze Okręgu Szkolnego Wileńskiego w okresie Drugiej Rzeczypospolitej. Praca opiera się na źródłach historycznych, które w większości po raz pierwszy były przedmiotem analizy naukowej. Dokumenty salezjańskie, dokumenty Kurii Wileńskiej i dokumenty Kuratorium Okręgu Szkolnego Wileńskiego były pozyskane z archiwów i bibliotek w Polsce, Litwie i Białorusi. Zgromadzony materiał faktograficzny, samodzielnie opracowane mapy oraz zamieszczone fotografie czynią z publikacji cenne źródło informacji na temat placówek salezjańskich w okresie międzywojennym i są pierwszą tego typu publikacją opisującą placówki salezjańskie w Wilnie, Dworcu, Reginowie, Kurhanie, Laurowie i Polepiu. Praca składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym rozdziale opisana została historia powstania Towarzystwa św. Franciszka Salezego oraz Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki i ich rozwój na ziemiach polskich wraz z głównymi formami działalności wychowawczej ich założyciela – księdza Jana Bosko. Przedstawiono także główne założenia systemu prewencyjnego, który stał się przełomowym systemem pedagogiki młodzieżowej stosowanym we wszystkich salezjańskich placówkach wychowawczych i edukacyjnych. Scharakteryzowano również początki aktywności salezjańskiej na ziemiach polskich przed odzyskaniem niepodległości w 1918 roku z uwzględnieniem kontekstu historycznego i społecznego. W rozdziale drugim przedstawiono podział administracyjny Towarzystwa św. Franciszka Salezego oraz okoliczności przybycia do Polski Córek Maryi Wspomożycielki. Aby zgromadzenia salezjańskie mogły działać na danym obszarze, musiały mieć aprobatę władz kościelnych, a w przypadku placówek oświatowych także władz państwowych podległych Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Konieczne było zatem opisanie struktur Kościoła powszechnego oraz skutków, jakie przyniósł konkordat z 1925 roku zawarty pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzeczypospolitą. W rozdziale drugim przeanalizowano także etapy tworzenia się okręgów szkolnych z uwzględnieniem zmian, jakie wynikały z ustaw państwowych. Rozdział drugi jest wzbogacony autorskimi mapami, które mogą być nowym odniesieniem dla powstających w przyszłości prac naukowych o zbliżonej tematyce. W rozdziale drugim wskazano także fundatorów i dobra materialne szkół salezjańskich. Trzeci rozdział dotyczy szkół salezjańskich, ich umiejscowienia w strukturze szkolnictwa państwowego oraz zmian, jakie zachodziły w badanym okresie. W tym rozdziale wskazane są także akty prawne dotyczące organizacji szkolnictwa państwowego w Drugiej Rzeczypospolitej. O nauczaniu i przygotowaniu do pracy zawodowej w szkołach salezjańskich traktuje rozdział czwarty. Zostały w nim opisane programy nauczania obowiązujące w szkołach salezjańskich i ich realizacja w postaci planów zajęć. Opisano w nim również warsztaty i pracownie zawodowe służące dydaktyce oraz rezultaty pracy wytwórczej uczniów. Rozdział piąty jest poświęcony wychowankom i nauczycielom szkół salezjańskich. Została tam przedstawiona liczebność oraz sytuacja społeczna uczniów, którzy w większości wywodzili się z biednych rodzin lub byli sierotami. Rozdział zawiera opis opieki lekarskiej i higieny w szkołach i przylegających do nich bursach oraz przedstawienie przykładowych losów absolwentów poszczególnych szkół. Kolejna część rozdziału piątego jest poświęcona nauczycielom i posiadanym przez nich kwalifikacjom wynikającym z regulacji państwowych. Rozdział szósty dotyczący przekazywania systemu wartości w praktyce szkolnej i pozaszkolnej nawiązuje do zawartych w rozdziale pierwszym teoretycznych podstaw wychowania prewencyjnego oraz dostarcza informacji o metodach i formach pracy z młodzieżą. W tym rozdziale przedstawiono ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, pozalekcyjną działalność wychowawczą oraz kolonie letnie. Zaprezentowano także istotne z punktu widzenia wychowawczego uroczystości szkolne i religijne oraz dokonano rekonstrukcji życia religijnego wychowanków, które wynikało z wartości przekazywanych przez wychowawców i ich troski o umożliwienie młodzieży właściwych warunków do rozwoju duchowego. Rozdział kończy przedstawienie konsekwencji negatywnego zachowania wychowanków oraz prezentacja Stowarzyszenia Byłych Wychowanków Salezjańskich w Wilnie. Całość pracy wieńczy zakończenie, streszczenia, bibliografia, spis materiału ilustracyjnego oraz indeks nazwisk i miejsc.pl
dc.description.abstractThe monograph shows the social functions of Salesian schools in the Vilnius School District during the period of the Second Polish Republic (1918–1939). The publication presents the educational activity of the Society of Saint Francis de Sales and the Congregation of the Daughters of Mary Help of Christians. These congregations drew on the achievements of the Italian priest John Bosco, who had created an original pedagogical system called the preventive system. The professional educational activity of Salesian congregations was universal and attractive enough that many countries wanted it to be introduced and disseminated, including Poland. The aim of the monograph is to present the social functions that were performed by schools run by Salesian congregations in the Vilnius School District in the time of the Second Polish Republic. The work is based on historical sources, most of which were the subject of scientific analysis for the first time. Salesian documents, documents of the Vilnius Curia, and documents of the Board of the Vilnius School District were obtained from archives and libraries in Poland, Lithuania, and Belarus. The collected source material, original maps, and attached photographs make the publication a valuable source of information about the Salesian institutions in the interwar period and it is the first publication of this type describing Salesian centres in Vilnius, Dworzec, Reginów, Kurhan, Laurów, and Polepie. The work consists of six chapters. The first chapter describes the history of the founding of the Society of St. Francis de Sales and the Congregation of the Daughters of Mary Help of Christians and their development in Poland along with the main forms of educational activity of their founder – Father John Bosco. The main assumptions of the preventive system, which became a breakthrough system of youth pedagogy used in all Salesian educational institutions, are also presented. The beginnings of Salesian activity in Poland before it regained its independence in 1918 were also characterized, taking into account the historical and social context. The second chapter presents the administrative division of the Society of St. Francis de Sales and the circumstances of the arrival to Poland of the Daughters of Mary Help of Christians. In order for the Salesian congregations to operate in a given area they had to be approved by church authorities and, in the case of educational institutions, also by state authorities reporting to the Minister of Religious Denominations and Public Education. It was therefore necessary to describe the structures of the Church and the effects of the 1925 concordat between the Holy See and the Republic of Poland. In the second chapter, I also analysed the stages of the formation of school districts, taking into account the changes that resulted from state laws. The second chapter includes original maps, which may be a new point of reference for future scientific works on similar topics. The founders and material possessions of Salesian schools are also listed in the second chapter. The third chapter concerns Salesian schools, their location in the structure of state education, and the changes that took place in the analysed period. This chapter also includes legal acts concerning the organization of state education in the Second Polish Republic. Chapter four deals with teaching and preparation for professional work in Salesian schools. It describes the curricula of Salesian schools and their implementation in the form of class schedules. It also describes the teaching workshops and vocational laboratories and the results of the productive work of students. Chapter five is devoted to the students and teachers of Salesian schools. It presents the number and social situation of students, most of whom were orphans or came from poor families. The chapter describes the medical care and hygiene in the schools and their dormitories and presents examples of the fates of the graduates of individual schools. The next part of chapter five is devoted to the teachers and their qualifications resulting from state regulations. The sixth chapter, about the teaching of values in school and out-of-school practice, refers to the theoretical foundations of preventive education detailed in chapter one and provides information on the methods and forms of work with young people. This chapter presents the educational ideals of the Second Polish Republic, extracurricular educational activities, and summer camps. The school and religious celebrations, important from an educational point of view, were also presented, as was the religious life of the pupils resulting from the values passed on by the educators and their concern for providing young people with the appropriate conditions for spiritual development. The chapter ends with a presentation of the consequences of pupils’ bad behaviour and of the Association of Former Pupils of Salesian schools in Vilnius. The whole book ends with a conclusion, abstracts, bibliography, a list of illustrations, and an index of names and places.pl
dc.description.abstractМонография рассказывает об общественной деятельности салезианских школ, действующих на территории Виленского учебного округа во время II Речи Посполитой (1918–1939). В публикации описывается просветительская деятельность Общества Святого Франциска Сальского и женской конгрегации Дочерей Марии По-мощницы Христиан. Эти объединения основывались на наследии италь-янского духовного Иоанна Боско, который был создателем оригинальной педагогической системы, получившей название превентивной. Професси-ональная воспитательная и образовательная деятельность салезианских общин была настолько универсальной и интересной, что многие страны, в том числе и Польша, были заинтересованы в её введении и распростра-нении у себя. Цель монографии – указать на общественные функции, которые реа-лизовывались в салезианских школах на территории Виленского учебно-го округа в период II Речи Посполитой. Работа основана на исторических источниках, большинство их которых впервые стали предметом научного анализа. Салезианские документы, документы курии Виленской метро-полии, а также документы Попечительского совета Виленского учебного округа были найдены в архивах и библиотеках Польши, Литвы и Беларуси. Данная публикация, благодаря собранному фактографическому материалу, самостоятельно разработанным картам и размещенным фотографиям, пред-ставляет собой ценный источник информации на тему салезианских учреж-дений, действующих в межвоенный период. Она является первым в своём роде научным трудом, описывающим салезианские учреждения в Вильню-се, Дворце, Регинове, Кургане, Лаврове и Полепье. Работа состоит из шести глав. В первой представлена история создания Общества Святого Франциска Сальского и конгрегации Дочерей Марии Помощницы Христиан на польских землях и становления, основанного на главных формах воспитательной деятельности их учредителя – като-лического священника Иоанна Боско. Здесь также указываются главные принципы превентивной системы, используемой во всех салезианских вос-питательных и образовательных учреждениях, оказавшейся новаторской в области молодежной педагогики. В этой же главе автор описывает начало активной деятельности салезианцев на территории Польши до момента об-ретения независимости в 1918 году с учетом исторического и социального контекстов. Во второй главе представлено административно-территориальное деление Общества Святого Франциска Сальского, а также обстоятельства прибытия в Польшу Дочерей Марии Помощницы Христиан. Чтобы салези-анские организации имели возможность функционировать на данной терри-тории, их деятельность должна была быть одобрена церковными властями, а работа учебных заведений также и государственной властью, находящейся в подчинении Министра духовных дел и народного просвещения. Поэтому необходимым было описание церковных структур, а также последствий, наступивших после подписания в 1925 году конкордата между Ватиканом и Польшей. Во второй главе автор также анализирует этапы создания учебных округов с учетом изменений, которые происходили под влиянием государственных законодательств. Эта глава дополнена авторскими картами, которые могут послужить новым материалом для создания научных работ приближенной тематики в будущем. В главе указаны также учредители и материальные блага салезианских школ. Третья глава касается салезианских школ, их места в структуре государс-твенного образования, а также изменений, происходивших на протяжении исследуемого периода. В данной главе представлены также юридические документы о государственном образовании во II Речи Посполитой. О профессиональной подготовке и обучении в салезианских школах рас-сказывается в четвертой главе. В ней автор описывает программы обучения салезианских школ и процесс их реализации в форме расписания занятий. Здесь также найдем информацию о мастерских и профессиональных цехах, дополняющих своей работой дидактику, а также о результатах производи-тельного труда учащихся. Пятая глава посвящена воспитанникам и преподавателям салезианских школ. Из нее мы узнаем о численности и социальных условиях учащих-ся, которые в своем большинстве были сиротами или родом из малоиму-щих семей. В главе мы найдем информацию о медицинском обслуживании и гигиене в школах и прилегающих к ним бурсах, а также примеры описания судеб выпускников некоторых школ. Следующий раздел пятой главы посвя-щен преподавателям и их квалификации, установленной государственными постановлениями. Шестая глава, связанная с системой ценностей в школьной и вне-школьной практике, имеет непосредственное отношение к теоретическим основам превентивного воспитания, описанных в первой главе. В ней го-ворится о методах и формах работы с молодежью. В этой главе мы узнаем о воспитательных идеалах II Речи Посполитой, внеклассной образователь-ной деятельности, а также о летних лагерях. Здесь представлены важные, с воспитательной точки зрения, школьные и религиозные празднования, а также описана реконструкция религиозной жизни воспитанников, осно-ванная на шкале ценностей, передаваемой воспитателями, и их заботе о со-здании соответствующих условий для духовного развития молодежи. Глава заканчивается информацией о последствиях отрицательного поведения учащихся и презентацией Общества бывших салезианских воспитанников в Вильнюсе. Работа завершается заключением, резюме, библиографией, списком иллюстраций, а также указателем фамилий и названий населенных пунктов.pl
dc.description.abstractMonografija apima saleziečių mokyklų socialines funkcijas Vilniaus rajono teritorijoje Abiejų Tautų Respublikoje (1918-1939). Leidinyje yra parodyta Švento Pranciškaus Saleziečio benduomenės ir Marijos krikščionių pagalbos dukterų kongregacijos švietėjiška veikla. Šios bendruomenės siemėsi informacijos iš Italijos kunigo Jono Bosko, kuris sukūrė originalią pedagoginę sistemą, pavadintą prevencine sistema, įdirbio. Profesionali auklėjamoji ir edukacinė saleziečių ordino veikla buvo tokia universali ir patraukli, kad norėjo paskui ją sekti bei skleisti daugelyje šalių, taip pat Lenkijos krašte. Monografijos tikslas yra parodyti socialines funkcijas, kurios buvo realizuojamos ir puoselėjamos saleziečių ordino mokyklose Vilniaus rajono teritorijose Abiejų Tautų Respublikos laikotarpyje. Darbas pagrįstas istoriniais šaltiniais, kurių dauguma pirmą kartą tapo mokslinės analizės objektu. Saleziečių, Vilniaus kurijos ir Vilniaus rajono mokyklų dokumentai buvo įgyti iš Lenkijos, Lietuvos ir Baltarusijos bibliotekų bei archyvų. Surinktos faktografinės medžiagos, savarankiškai sudarytų žemėlapių ir surinktų fotografijų dėka publikacija tapo vertingu šaltiniu apie saleziečių mokyklų įstaigas tarpukario laikotarpiu ir yra pirma tokio tipo publikacija, kurioje rašoma apie saleziečių mokyklas Vilniuje, Dvorce, Reginavoje, Kurhane, Lauruvoje ir Polepyje. Monografija susideda is šešių skyrių. Pirmajame skyriuje aprašyta yra Švento Pranciškaus Saleziečio benduomenės ir Marijos krikščionių pagalbos dukterų kongregacijos steigimo istorija bei veikla Lenkijos žemesė, svarbiausios jų steigėjo – kunigo Jono Bosko edukacinės veiklos. Pristatytos svarbiausios prevencinės sistemos idėjos, kurios tapo visų auklėjamųjų ir edukacinių saleziečių įstaigų pagrindine jaunimo pedagogikos sistema. Apibūdinta saleziečių veiklos pradžia Lenkijos žemėse iki nepriklausomybės atgavimo 1918 m., skiriant dėmesį istoriniam bei socialiniam kontekstui. Antrajame skyriuje aprašytas Šventojo Pranciškaus Saleziečio bendruomenės administracinis pasiskirstymas ir Marijos krikščionių pagalbos dukterų kongregacijos atvykimo į Lenkiją aplinkybės. Tam, kad saleziečių benduomenės galėtų dirbti tam tikrame regione, turėjo gauti bažnyčios valdžios sutikimą, o švietimo įstaigų atveju – valstybės valdžios, kuri buvo pavaldi Religinių konfesijų ir Visuomeninio švietimo ministrui. Būtina buvo aprašyti visuotinės bažnyčios struktūrą ir pasekmes, kurias sukėlė 1925 metais pasirašytas konkordatas tarp Apaštališkosios Sostinės ir Abiejų Tautų Respublikos. Antrajame skyriuje analizuojami mokyklos rajonų kūrimosi etapai, atkreiptinas dėmesys į pokyčius, kurie atsirado dėl valstybės įstatymų. Antrasis skyrius praturtintas autoriniais žemėlapiais, kurie gali tapti nauja nuoroda ateityje atsirandantiems moksliniams darbams panašia tematika. Antrajame skyriuje taip pat nurodyti salieziečių mokyklų įkūrėjai ir materialinės gėrybės. Trečiajame skyriuje kalbama apie saleziečių mokyklas, jų vietą valstybės mokyklinio švietimo struktūroje ir pokyčius, kurie vyko tuo laikotarpiu. Tame skyriuje nurodyti teisės aktai, susiję su valstybės mokyklinio švietimo organizavimu 1918-1939 m. Apie mokymą ir ruošimąsi profesiniam darbui saleziečių mokyklose rašoma ketvirtajame skyriuje. Jame yra aprašytos mokymo programos galiojančios saleziečių mokyklose ir jų įgyvendinimas remiantis veiklos planais. Taip pat aprašomi seminarai ir didaktinės profesinės laboratorijos bei mokinių gamybinių darbų rezultatai. Penktas skyrius yra skiriamas saleziečių mokyklų auklėtiniams ir mokytojams. Pateikiama informacija apie mokinių skaičių ir jų socialinę padėtį. Dauguma jų kilę iš neturtingų arba našlaičių šeimų. Skyrius apima medicinos prežiuros ir higienos aprašymą mokyklose bei jų bendrabučiuose, taip pat vaizduoja kai kurių mokyklų abiturientų pavyzdingus likimus. Kita skyriaus dalis yra skirta mokytojams ir jų kvalifikacijoms remiantis valstybės taisyklėmis. Šeštajame skyriuje kalbama apie vertybių sistemos perteikimą, mokyklos ir už jos ribų puoselėjimą, kuris įgyvendinamas praktikoje. Tai siejasi su pirmajame skyriuje aprašytais prevencinio auklėjimo teoriniais pagrindais. Be kita ko, supažindinama su darbo su jaunimu metodais ir formomis. Šiame skyriuje išdėstyti yra auklėjimo idealai Abiejų Tautų Respublikoje, užklasinė veikla ir vasaros stovyklos. Taip pat pateiktos ugdomuoju požiūriu svarbios mokyklinės ir religinės šventės, atlikta religinė mokinių rekonstrukcija, kuri siejosi su mokytojų perteiktomis vertybėmis bei jų rūpesčiu dėl auklėtinių dvasinio tobulėjimo. Skyrius baigiasi mokinių neigiamo elgesio pasekmių ir Buvusių saleziečių mokinių asociacijos Vilniuje pristatymu. Darbo visumą vainikuoja pabaiga, santrauka, bibliografija, iliustracinės medžiagos sąrašas bei vardų ir vietovių rodyklė.pl
dc.description.sponsorshipŹródło sfinansowania badań: projekt został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/05/N/HS6/04037pl
dc.description.sponsorshipWydanie publikacji sfinansowano ze środków Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectJan Boskopl
dc.subjectsystem prewencyjnypl
dc.subjectOkręg Szkolny Wileńskipl
dc.subjectDruga Rzeczypospolitapl
dc.subjectsalezjaniepl
dc.subjectsalezjankipl
dc.subjectokręgi szkolne II RPpl
dc.subjectsystem edukacyjny II RPpl
dc.subjecthistoria Zgromadzenia Salezjańskiegopl
dc.subjectarchidiecezja wileńskapl
dc.subjectopieka w II RPpl
dc.subjectmapy Drugiej Rzeczypospolitejpl
dc.subjectmapy placówek salezjańskichpl
dc.subjectpodział administracyjny II RPpl
dc.subjectTowarzystwo Świętego Franciszka Salezegopl
dc.subjectCórki Maryi Wspomożycielkipl
dc.subjectarchiwa salezjańskiepl
dc.subjectMaria Dominika Mazzarellopl
dc.subjectKarol Lubianiecpl
dc.subjectWilnopl
dc.subjectLaurówpl
dc.subjectPolepiepl
dc.subjectDworzecpl
dc.subjectKamienny Mostpl
dc.subjectReginówpl
dc.subjectKurhanpl
dc.subjectfunkcje społecznepl
dc.subjectszkoły salezjańskiepl
dc.titleFunkcje społeczne szkół salezjańskich w Okręgu Szkolnym Wileńskim w okresie Drugiej Rzeczypospolitejpl
dc.title.alternativeSocial functions of Salesian schools in the Vilnius School District under the Second Polish Republicpl
dc.title.alternativeОбщественные функции салезианских школ Виленского учебного округа в период II Речи Посполитойpl
dc.title.alternativeSaleziečių mokyklų socialinės funkcijos Vilniaus rajono mokyklose Abiejų Tautų Respublikoje 1918–1939 metaispl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/fsssoswodr.2021-
dc.description.Emaillukaszk@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Nauk o Edukacji, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesArchiwum Akt Nowych w Warszawie, sygn. 2/14/0/5/910, T. Zakony męskie – Zgromadzenie św. Michała Archanioła w Miejscu Piastowem….pl
dc.description.referencesArchiwum Akt Nowych w Warszawie, sygn. 2/14/0/5/906, T. Zakony – sprawy ogólne – wykazy zakonów i informacje o działalności nadsyłane przez urzędy wojewódzkie.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 26pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 46pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 57pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 85pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 30-127pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 118-122pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 123pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 124pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 126pl
dc.description.referencesArchiwum Prowincjonalne Inspektorii Warszawskiej w Łomiankach – Fotografie Laurowa i Polepiapl
dc.description.referencesGraczyk M., Postawy moralne podmiotów w procesie wychowania metodą św. Jana Bosko, „Pedagogia Christiana” 1997, nr 1, s. 121-130.pl
dc.description.referencesJodłowska B., Miłość pedagogiczna podstawą systemu wychowawczego św. Jana Bosko, [w:] J. Niewęgłowski (red.), Ksiądz Bosko i jego system wychowawczy, Warszawa 2000, s. 137-149.pl
dc.description.references„Kurjer Warszawski” 1928, nr 136.pl
dc.description.referencesKustra Cz., Działalność edukacyjna Towarzystwa „Powściągliwość i Praca” w latach 1898–1949, Olsztyn 2005.pl
dc.description.referencesJach M., Rok w przedszkolu. Scenariusze w oparciu o system ks. Jana Bosko, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesKustra Cz., Powściągliwość i praca w wychowaniu człowieka. Współczesne odczytanie koncepcji opiekuńczo-wychowawczej ks. Bronisława Markiewicza (1842–1912), Toruń 2002.pl
dc.description.referencesLato Z., Wymiar apologijny systemu prewencyjnego św. Jana Bosko, „Roczniki Teologiczne” 1998, t. 45, z. 2, s. 111-125.pl
dc.description.referencesLewandowska J., Salezjański obóz letni W. F. i P. W. w Grandziczach, „Pokłosie Salezjańskie” 1937, nr 10, s. 218-221.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 5159pl
dc.description.referencesPomianowski R., Podstawowe założenia systemu prewencyjnego świętego Jana Bosko, „Roczniki Nauk Społecznych” 1996, t. 24, z. 2, s. 53-68.pl
dc.description.referencesLewek B., La presenza educativa delle Figlie di Maria Ausiliatrice in Polonia. Insediamento e prime fasi di sviluppo (1922–1939), Roma 1998.pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 604, ap. 1, b. 8279pl
dc.description.referencesList „Juvenum Patris” Ojca Swiętego Jana Pawła II do księdza Edidio Vigano, przełożonego generalnego Towarzystwa św. Franciszka Salezego w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosko, [w:] C. Bissoli, Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko, Warszawa 2001, s. 136-155.pl
dc.description.referencesRutka D., „Zatroszczyć się o innych” – myśl przewodnia stylu wychowawczego św. Marii Dominiki Mazzarello, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 2003, t. 19, s. 385-396.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 34, poz. 285pl
dc.description.referencesŁempicki S., Polski ideał wychowawczy, Lwów–Warszawa 1938.pl
dc.description.referencesPiętnastolecie zakładu dworzeckiego, „Pokłosie Salezjańskie” 1937, nr 12, s. 257-259.pl
dc.description.referencesSzczerba K., Salezjańskie szkoły zawodowe w Polsce 1901–1939, Lublin 1973, mps.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 80pl
dc.description.referencesŁotowski J., Sanktuarium Różanostockie, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-38038pl
dc.description.referencesKostkiewicz J., Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesMagiera E., Stosunek wychowania państwowego do wychowania narodowego w opinii twórców ideologii wychowawczej sanacji, [w:] E.J. Kryńska (red.), Ideały wychowania i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesMajewska A., Pedagogia św. Jana Bosko w systemie wychowawczym szkoły (na przykładzie Collegium Salesianum w Bydgoszczy), „Wychowanie na co Dzień” 2001, nr 6, s. 10-13.pl
dc.description.referencesMarszałek J., Personalizm i pedagogia prewencyjna ks. Jana Bosko, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesMaryniarczyk A., Religia w posłudze wychowawcy: anachronizm czy niezbywalny wymóg?, [w:] J. Wilk (red.), Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, Lublin 1998, s. 105-121.pl
dc.description.referencesMaszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.pl
dc.description.referencesMatt von L., Bosco H., Ksiądz Bosko, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 34, poz. 286pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 604, ap. 1, b. 8289pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 137pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1919 nr 14, poz. 147pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 138pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 694, ap. 5, b. 1183pl
dc.description.referencesArchivio Salesiano Centrale [Centralne Archiwum Salezjańskie w Rzymie], f. 681, T. Kurhanpl
dc.description.referencesMauersberg S., Komu służyła szkoła w Drugiej Rzeczypospolitej? Społeczne uwarunkowania dostępu do oświaty, Wrocław 1988.pl
dc.description.referencesMazzi A., Prewencję zaczyna się od optymizmu, „Być dla Innych” 1997, nr 3, s. 2.pl
dc.description.referencesMiąso J. (red.), Historia wychowania. Wiek XX, t. 1, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 113pl
dc.description.referencesMisiaszek K., O niektórych aspektach wychowania religijnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1993, nr 7, s. 279-283.pl
dc.description.referencesMiśkiewicz B., Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993.pl
dc.description.referencesMiśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa–Poznań 1985.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1932 nr 63, poz. 589pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 106, poz. 984pl
dc.description.referencesArchiwum Salezjańskiej Inspektorii Warszawskiej, T. Reginówpl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 5723pl
dc.description.referencesNekrolog Salezjanów Polskich 1891-1976, oprac. J. Długołęcki, A. Świda, Kraków-Łódź 1976.pl
dc.description.referencesNiegowski K., Muzyka w systemie wychowawczym salezjanów ks. Bosko, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 1999, t. 15, s. 299-304.pl
dc.description.referencesNiewęgłowski J., Salezjanie i szkolnictwo, „Seminare. Poszukiwania naukowopastoralne” 1997, t. 13, s. 193-206.pl
dc.description.referencesArchivio Salesiano Centrale [Centralne Archiwum Salezjańskie w Rzymie], f. 739, T. Wilno, Kamienny Mostpl
dc.description.referencesSadowska J., Ku szkole na miarę Drugiej Rzeczypospolitej. Geneza, założenia i realizacja reformy jędrzejewiczowskiej, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 694, ap. 5, b. 1178pl
dc.description.referencesNiewęgłowski J., Towarzystwo Salezjańskie wobec potrzeb szkolnictwa zawodowego w okresie międzywojennym, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 2016, t. 37, s. 39-51.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1932 nr 91, poz. 774pl
dc.description.referencesNiewęgłowski J., Wychowawczo-społeczna działalność salezjanów w Polsce w latach 1898–1989, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesNowa encyklopedia powszechna PWN, t. 6, Warszawa 1997, h: Stołypin Piotr, s. 57.pl
dc.description.referencesNowa placówka salezjańska w Wilnie, ul. S-to. Stefańska 41, „Pokłosie Salezjańskie” 1928, nr 10, s. 294.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 5725pl
dc.description.referencesSzulakiewicz W., Ludwik Chmaj (1888–1959). Zarys biografii i twórczości pedagogicznej, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 2003, t. 42, s. 161-182.pl
dc.description.referencesKalisz Ł., Kościół św. Jana Bosko w Kurhanie 1934–1945. Historia pierwszego w Polsce kościoła ku czci założyciela księży salezjanów, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 2018, t. 39, nr 1, s. 171-180.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 116pl
dc.description.references„Obóz wodny salezjańskiej młodzieży” wileńskiej w Dworcu, „Pokłosie Salezjańskie” 1936, nr 11, s. 314-316.pl
dc.description.referencesOlczyk A., Szkice biograficzne Córek Maryi Wspomożycielki zmarłych w Polsce w latach 1973–1990, Wrocław 2000.pl
dc.description.referencesOlczyk A., Szkice biograficzne Córek Maryi Wspomożycielki zmarłych w Polsce w latach 1991–2000, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 604, ap. 1, b. 6481pl
dc.description.referencesArchiwum Salezjańskiej Inspektorii Krakowskiej (279), Jan Ślósarczyk, Historia Prowincji świętego Jacka Towarzystwa Salezjańskiego w Polsce, t. 2, Lata międzywojenne 1919–1939, Pogrzebień 1960, mps.pl
dc.description.referencesOlczyk A., Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (salezjanki), [w:] Z. Zieliński (red.), Życie religijne pod okupacją 1939–1945. Metropolie wileńska i lwowska, zakony, Katowice 1992.pl
dc.description.referencesSkorowski H., Rozumność wychowawcy wobec wyzwań współczesności, [w:] J. Wilk (red.), Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, Lublin 1998, s. 83-103.pl
dc.description.referencesOlczyk A., Zujko L., Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (sióstr salezjanek) w Polsce, [w:] R. Popowski, S. Wilk, M. Lewko (red.), 75 lat działalności salezjanów w Polsce. Księga pamiątkowa, Łódź–Kraków 1974, s. 260-277.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 5748pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 694, ap. 5, b. 1180pl
dc.description.referencesŚwida A., Inspektorzy polskich prowincji salezjańskich cz. IV, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesOsiński Z., Nowy człowiek i nowy obywatel – wychowawcza wizja Janusza Jędrzejewicza, [w:] E. J. Kryńska (red.), Ideały wychowania i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, Białystok 2006, s. 67-81.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1924 nr 34, poz. 351pl
dc.description.referencesPaszek A., Salezjański program wychowania młodzieży do wiary jako propozycja wychowawcza, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 2003, t. 19, s. 357-368.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1937 nr 39, poz. 302pl
dc.description.referencesPaczkowska Cz., Zapomniane kartki przeszłości, „Spotkania” 2015, nr 4.pl
dc.description.referencesPaszek A., Salezjańskie źródła doświadczenia pedagogicznego, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 2002, t. 18, s. 459-473.pl
dc.description.referencesPaszek A., Źródła ducha rodzinnego w systemie wychowawczym św. Jana Bosko, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 2004, t. 20, s. 387-397.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 128pl
dc.description.referencesArchiwum Salezjańskiej Inspektorii Warszawskiej, T. Kurhanpl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 26, poz. 213pl
dc.description.referencesPierwszy Zjazd Byłych Wychowanków „Domu Serca Jezusowego” w Wilnie 1929 roku, Wilno 1930.pl
dc.description.referencesPietrzykowski J., Duchowni polscy – dobrodzieje salezjańscy z lat 1898–1938, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 2002, t. 18, s. 605-625.pl
dc.description.referencesGrassiano D. M., W kraju brzóz, tłum. A. Graczyńska, Rzym 1981.pl
dc.description.referencesInformator szkół zawodowych Okręgu Szkolnego Wileńskiego, Wilno 1937.pl
dc.description.referencesDziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wileńskiego 1934 nr 3, poz. 21pl
dc.description.referencesPietrzykowski J., Salezjanie w (Archi)Diecezji Wileńskiej w latach 1919–1939, [w:] T. Kasabuła, A. Szot (red.), Mój Kościół w historię wpisany. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Tadeuszowi Krahelowi, Białystok 2007, s. 366-378.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1925 nr 72, poz. 501pl
dc.description.referencesPietrzykowski J., Salezjanie w Polsce 1945–1989, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesPopowski R., Wilk S., Lewko M. (red.), 75 lat działalności salezjanów w Polsce. Księga pamiątkowa, Łódź-Kraków 1974.pl
dc.description.referencesŚwida A., Ksiądz Wojciech Balawajder (1890–1947), [w:] B. Bejze (red.), Chrześcijanie, t. 7, Warszawa 1982, s. 350-389.pl
dc.description.referencesŚwida A., Salezjańskie szkolnictwo w Polsce (zarys), [w:] R. Popowski, S. Wilk, M. Lewko (red.), 75 lat działalności salezjanów w Polsce. Księga pamiątkowa, Łódź-Kraków 1974, s. 37-58.pl
dc.description.referencesPo roku kanonizacyjnym. Wilno, „Dom Serca Jezusowego”, „Pokłosie Salezjańskie” 1935, nr 6, s. 131.pl
dc.description.referencesŚwida A., Towarzystwo Salezjańskie (Rys historyczny), Kraków 1984.pl
dc.description.referencesTokarski J. (red.), Słownik wyrazów obcych PWN, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesTopolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesDziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wileńskiego 1926 nr 1, poz. 15pl
dc.description.references„Tygodnik Ilustrowany” 1863, nr 202.pl
dc.description.referencesJakubiak K., Idea wychowania obywatelskiego w polskiej myśli pedagogicznej przełomu XIX i XX wieku oraz okresu II Rzeczypospolitej, „Chowanna” 1998, t. 2, s. 62-71.pl
dc.description.referencesUroczystości w Polsce ku czci św. Jana Bosko. W Wilnie, „Pokłosie Salezjańskie” 1963, nr 6, s. 207.pl
dc.description.referencesArchiwum Salezjańskiej Inspektorii Warszawskiej, T. Wilno Stefańskapl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 39pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 165-176pl
dc.description.referencesŻurek W. W., Szkoły salezjańskie w Oświęcimiu na tle salezjańskiego szkolnictwa średniego ogólnokształcącego i zawodowego na ziemiach polskich 1900––1939, Lublin 2010.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 5884pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1920 nr 38, poz. 216pl
dc.description.referencesUrszulanki szare na Wileńszczyźnie 1927–1946, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesStatut Towarzystwa Salezjańskiego, Warszawa 1933.pl
dc.description.referencesUsiądek J., Stowarzyszenie Chrześcijańsko-Narodowe Nauczycielstwa Szkół Powszechnych, Olsztyn 1998.pl
dc.description.referencesVecchi J. E., Duchowość Salezjańska. Pogłębienie głównych tematów, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesVecchi J. E., Strażnicy marzeń z palcem na myszce. Wychowawcy w dobie informatyki, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesWarszawa. Hołd Byłych Wychowanków Salezjańskich błogosławionemu Janowi Bosko, „Pokłosie Salezjańskie” 1930, nr 6, s. 178-180.pl
dc.description.referencesWąsowicz J., Maryja z Ostrej Bramy. Strażniczka polskich kresów, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesWeinschenk R., Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesKłak E., Jego drogą… Formacja animatorów młodzieżowych, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesJakubiec J., Poemat dobroci. Życie sługi Bożej Matki Laury Meozzi pierwszej przełożonej Córek Maryi Wspomożycielki w Polsce, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 604, ap. 1, b. 6472pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 18, poz. 143pl
dc.description.referencesJeżewski G., Tajemnica wychowania – asystencja, „Don Bosko” 2004, nr 12, s. 4.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1926 nr 7, poz. 43pl
dc.description.references„Wiadomości Archidiecezjalne Wileńskie” 1933, nr 13-14.pl
dc.description.referencesWierzbicki M., Nauczyciel w szkole salezjańskiej, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesWilk J. (red.), Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, Lublin 1998.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1921 nr 16, poz. 97pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 169pl
dc.description.referencesWilk J., Miłość wychowawcza tajemnicą skuteczności, [w:] J. Wilk (red.), Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, Lublin 1998, s. 123-143.pl
dc.description.referencesWilk S., Początki działalności salezjańskiej w Przemyślu w kontekście rozwoju dzieła salezjańskiego na ziemiach polskich (1898–1922), [w:] J. Gocko, K. Skałka (red.), 100 lat salezjanów w Przemyślu, Przemyśl 2007, s. 17-45.pl
dc.description.referencesKolasa K., Wąsowicz J., Salezjańska Szkoła Mechaniczna w Łodzi (1922–1962). Organizacja, funkcjonowanie, represje, likwidacja. Wybór źródeł, Łódź 2010.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1928 nr 29, poz. 271pl
dc.description.referencesDziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wileńskiego 1928 nr 4, poz. 65pl
dc.description.referencesWilk S., Sto lat apostolstwa salezjańskiego w Polsce (1898–1998), Lublin-Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesWilno ku czci Błogosławionego Jana Bosko, „Pokłosie Salezjańskie” 1929, nr 11, s. 267.pl
dc.description.referencesWilno, „Pokłosie Salezjańskie” 1930, nr 7-8, s. 220.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1927 nr 20, poz. 157pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 1144pl
dc.description.referencesJakubiec J., Szkice biograficzne Córek Maryi Wspomożycielki zmarłych w Polsce w latach 1922–1972, Wrocław 1997.pl
dc.description.referencesWirth M., Ksiądz Bosko i Rodzina Salezjańska. Dzieje i nowe wyzwania (1815––2000), Kraków 2009.pl
dc.description.referencesWitalec R., Witowicz I. (red.), Salezjańska Szkoła Organistowska w Przemyślu i jej likwidacja w roku 1963, Rzeszów–Przemyśl 2007.pl
dc.description.referencesWoś M., Salezjański system wychowania a socjologia wychowania Floriana Znanieckiego, „Seminare. Poszukiwanie naukowe” 2005, t. 21, s. 531-546.pl
dc.description.referencesZ ruchu salezjańskiego. Dworzec, „Pokłosie Salezjańskie” 1932, nr 7-8, s. 196-197.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 238pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 6357pl
dc.description.referencesPtaszkowski J., Rzecz o dobrej sławie Oświęcimia. Karty z przeszłości i teraźniejszości Zakładu im. św. Jana Bosko w Oświęcimiu, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1921 nr 46, poz. 283pl
dc.description.referencesZ Wileńskiego Grodu, „Pokłosie Salezjańskie” 1932, nr 7-8, s. 198-199.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, F IV, 35,1pl
dc.description.referencesZ Wilna, „Pokłosie Salezjańskie” 1932, nr 10, s. 259-262.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1927 nr 40, poz. 354pl
dc.description.referencesZ Zakładu Salezjańskiego w Dworcu, „Pokłosie Salezjańskie” 1933, nr 6, s. 107.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 2876pl
dc.description.referencesZakłady Salezjańskie w Polsce. Dom Serca Jezusowego w Wilnie (1924), „Pokłosie Salezjańskie” 1928, nr 1, s. 45.pl
dc.description.referencesDziennik Urzędowy Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 1928 nr 10, poz. 168pl
dc.description.referencesJaroszuk T., Hanna Pohoska (1895–1953). O patriotyzmie ‘salus rei publicae suprema lex’, [w:] E. Kryńska, J. Dąbrowska, A. Szarkowska, U. Wróblewska (red.), Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009, s. 214-222.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 7162pl
dc.description.referencesZegzuła T., System prewencyjny św. Jana Bosko w pracy z dzieckiem opuszczonym, [w:] B. Smolińska-Theiss (red.), Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, Warszawa 1999, s. 269-281.pl
dc.description.referencesKonarski S., Radziwiłłowa z Zawiszów Maria Ewa, [w:] Polski słownik biograficzny, t. 30, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1987, s. 411-412.pl
dc.description.referencesZerbino P. (red.), Sny Księdza Bosko, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesZiemnowicz M., Wychowanie narodowe czy państwowe i jego istota, Kraków 1931.pl
dc.description.referencesZimniak S., Powstanie i rozwój struktur Towarzystwa Salezjańskiego w Polsce, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 2005, t. 22, s. 7-34.pl
dc.description.referencesZimniak S., Sylwetki protagonistów salezjańskiego dzieła w Przemyślu: bł. Michał Rua, bł. August Czartoryski, św. Józef S. Pelczar i sł. Boży ks. August Kard. Hlond, [w:] J. Gocko, K. Skałka (red.), 100 lat salezjanów w Przemyślu, Przemyśl 2007, s. 47-85.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1921 nr 77, poz. 531pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1928 nr 28, poz. 258pl
dc.description.referencesKalisz Ł., Salezjanie i ich opieka nad dzieckiem w Supraślu (1936–1950), [w:] E. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, (red.), Dziecko w historii – w kręgu kultury chrześcijańskiej, Białystok 2017, s. 454-463.pl
dc.description.referencesŻurek W. W., „Jeńcy na wolności”. Salezjanie na terenach byłego ZSRR po II wojnie światowej, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesŻurek W. W., Salezjańscy męczennicy wschodu, Lublin 2003.pl
dc.description.referencesPietrzykowski J., Towarzystwo Salezjańskie w Polsce w warunkach okupacji 1939-1945, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesPo roku kanonizacyjnym. Dworzec, „Pokłosie Salezjańskie” 1935, nr 6, s. 129.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, F IV, 37,1pl
dc.description.referencesKosiński S., Dzieła salezjańskie w życiu księdza Bosko, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 1987–1988, t. 9, s. 11-35.pl
dc.description.referencesŻurek W. W., Salezjańskie szkolnictwo ponadpodstawowe w Polsce 1900–1963. Rozwój i organizacja, Lublin 1996.pl
dc.description.referencesArchivio Salesiano Centrale [Centralne Archiwum Salezjańskie w Rzymie], f. 688, T. Dworzecpl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 2, b. 6206pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 2, b. 6236pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, F IV, 39-42,2pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 2, b. 6237pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 3, b. 1078pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 13pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 14pl
dc.description.referencesPoczątkowe placówki salezjańskie w Polsce. Kurhan, „Pokłosie Salezjańskie” 1936, nr 1, s. 54.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 15pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1932 nr 33, poz. 343pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1919 nr 14, poz. 185pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 27, poz. 222pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-38444pl
dc.description.referencesAftanazy R., Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, województwa brzesko-litewskie, nowogródzkie, Wrocław 1992.pl
dc.description.referencesKalendarz Ilustrowany „Kurjera Litewskiego” na rok 1910, Wilno. Nakładem „Kurjera Litewskiego”.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 16pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 17pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 18pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 19pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 20pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 21pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 261, ap. 1, b. 49pl
dc.description.referencesSmolińska-Theiss B. (red.), Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesPolskie placówki Córek Maryi Wspomożycielki. Wilno, „Pokłosie Salezjańskie” 1928, nr 2, s. 59-61.pl
dc.description.referencesHistoria powstania i rozwoju zakładów „Powściągliwość i Praca” w Wilnie, bm, brw.pl
dc.description.referencesKalisz Ł., Okoliczności powstania Niższego Seminarium Towarzystwa Salezjańskiego w Reginowie w okresie II Rzeczypospolitej, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 2017, t. 38, nr 1, s. 175-187.pl
dc.description.referencesKrahel T., Martyrologia duchowieństwa archidiecezji wileńskiej 1939–1945, Białystok 2017.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 230pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 237pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 451pl
dc.description.referencesKalisz Ł., Biskupi wileńscy wobec zgromadzenia salezjańskiego w okresie II Rzeczypospolitej, [w:] J. Wasilewski (red.), Od Maximis undique pressi do Totus Tuus Poloniae populus. Metropolie mohylewska i wileńska w latach 1798–1992, Warszawa–Białystok 2019, s. 160-173.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 34, poz. 282pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 907pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 927pl
dc.description.referencesSmolińska-Theiss B., Od opieki do prewencji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1997, nr 10, s. 3-8.pl
dc.description.referencesKryńska E. J. (red.), Funkcja prywatnych szkół średnich w II Rzeczypospolitej 1918–1939, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 970pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 1419pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 51, ap. 12, b. 3258pl
dc.description.referencesKrawiec J., Działalność religijno-patriotyczna salezjanów w Oświęcimiu, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1932 nr 38, poz. 389pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 135pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 53, ap. 23, b. 276pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 53, ap. 23, b. 1846pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 53, ap. 23, b. 2358pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 44-29pl
dc.description.referencesAraszkiewicz F. W., Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesArchiwum Salezjańskiej Inspektorii Warszawskiej, T. Kościół św. Stefana w Wilniepl
dc.description.referencesKalisz Ł., Charitable work of rev. Karol Lubianiec (1866–1942), „Przeglad Historyczno-Oświatowy” 2018, nr 3-4, s. 217-227.pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 44-811pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1922 nr 34, poz. 283pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 44-812pl
dc.description.referencesKrawiec J., Powstanie Towarzystwa św. Franciszka Salezego oraz jego organizacja i działalność na ziemiach polskich, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-1275pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1932 nr 50, poz. 473pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-1276pl
dc.description.referencesPomianowski R., Obecność wychowawcza i przestrzenie jej wypowiedzi dzisiaj, [w:] J. Wilk (red.), Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, Lublin 1998, s. 145-165.pl
dc.description.referencesAuffray A., Św. Jan Bosko, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-21329pl
dc.description.referencesSpis szkół zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 1927.pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-26898pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-26900pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-27341pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-32592pl
dc.description.referencesKalisz Ł., Dzieła dobroczynne dla chłopców w Różanymstoku, [w:] J. Pietrzykowski, J. Wąsowicz (red.), Różanystok. W stulecie Inspektorii św. Stanisława Kostki 1919–2019, Warszawa 2020, s. 197-214.pl
dc.description.referencesKronika. Wilno, „Pokłosie Salezjańskie” 1925, nr 12, s. 136-138.pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-34604pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-36896pl
dc.description.referencesŻurek W. W., Stulecie salezjańskiego szkolnictwa w Polsce 1900–2000, „Don Bosko. Magazyn Salezjański” 2001, nr 11-12.pl
dc.description.referenceshttp://www.cerkiew-sokolka.pl/files/2020-02-25_nowe_dywany_w_jaczenskiej_cerkwi_003.jpg [dostęp: 07.08.2021]pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 138pl
dc.description.referencesStatut Stowarzyszenia Byłych Wychowanków „Domu Serca Jezusowego” w Wilnie, Wilno 1930.pl
dc.description.referencesLietuvos Mokslų Akademijos Vrublevskių Biblioteka [Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich w Wilnie], f. 318-37745pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1926 nr 6, poz. 29pl
dc.description.referencesBazylczuk Z., Rozwój i działalność Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki /sióstr salezjanek/ w Polsce w latach 1922–1939, Lublin 1977, mps.pl
dc.description.referencesBender R., Cieplak Jan, [w:] R. Łukaszyk, L. Bieńkowski, F. Grylewicz (red.), Encyklopedia Katolicka, t. 3, Lublin 1985, s. 471.pl
dc.description.referencesBiesmans J., Człowiek serca Jan Bosko, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesBorkowska M., Dzieje Zgromadzenia Mariae Vitae, „Nasza Przeszłość” 2000, t. 93, s. 107-152.pl
dc.description.referencesBosco T., Ksiądz Bosko wychowawca, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesBosco T., Spełniony Sen – Opowieść biograficzna o św. Janie Bosko, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesArchiwum prywatne Artura Liashneuskiego w Mińsku, T. Szkoła Rzemiosł Zakładu św. Józefa w Dworcupl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 244pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 68pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 29pl
dc.description.referencesKamiński M., Kościół św. Stefana i Klasztor Maryawitek w Wilnie, „Tygodnik Ilustrowany” 1863, t. 202, s. 311-312.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 27pl
dc.description.referencesPostanowienia ustawy z dnia 11 marca 1932 roku o szkolnictwie zawodowym, „Oświata i Wychowanie” 1933, nr 2-3, s. 114-125.pl
dc.description.referencesBosco T., Życie Mamy Małgorzaty Mamy księdza Bosko, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesBosko J., List z Rzymu, [w:] Konstytucje i Regulaminy Towarzystwa św. Franciszka Salezego, Rzym 1986, s. 432-443.pl
dc.description.referencesBosko J., O stosowaniu kar w domach salezjańskich, [w:] L. Cian, System zapobiegawczy św. Jana Bosko i jego charakterystyka, Warszawa 2001, s. 231-244.pl
dc.description.referencesBosko J., System prewencyjny w wychowaniu młodzieży, [w:] Konstytucje i Regulaminy Towarzystwa św. Franciszka Salezego, Rzym 1986, s. 424-431.pl
dc.description.referencesBosko J., Wspomnienia Oratorium, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesBrzozecki S., Kasabuła T., Wileńska Archidiecezja, [w:] E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia Katolicka, t. 20, Lublin 2014, s. 593-608.pl
dc.description.referencesBrzozecki S., Wileńska Metropolia, [w:] E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia Katolicka, t. 20, Lublin 2014, s. 609-611.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 4061pl
dc.description.referencesArchiwum prywatne Artura Liashneuskiego w Mińsku, Fotografie: Dworzec, Reginówpl
dc.description.referencesRóżański M., Historia wspólnot michalickich, t. 1, Marki 2005.pl
dc.description.referencesStyrna S., Zgromadzenie Salezjańskie w Polsce w poszukiwaniu form odpowiedzi na potrzeby wychowawcze i duszpasterskie w latach 1898–1974, [w:] R. Popowski, S. Wilk, M. Lewko (red.), 75 lat działalności salezjanów w Polsce, Łódź–Kraków 1974, s. 11-36.pl
dc.description.referencesBurzyński W. J., Istota systemu prewencyjnego i sportu w salezjańskim wychowaniu, [w:] Z. Dziubiński (red.), Salezjanie a sport, Warszawa 1998, s. 146-155.pl
dc.description.referencesChlebowski B., Walewski W. (red.), Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, t. 9, Warszawa 1888.pl
dc.description.referencesChmielewski M. T., Wychowanie w rodzinie a system prewencyjny ks. Bosko. Próba wskazania korelacji, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 2000, t. 16, s. 215-237.pl
dc.description.referencesPożar w Dworcu, „Pokłosie Salezjańskie” 1938, nr 1, s. 28.pl
dc.description.referencesKant B., Różanostocka Wspomożycielko bądź naszą Królową, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 4-42pl
dc.description.referencesCian L., System zapobiegawczy św. Jana Bosko i jego charakterystyka, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 4085pl
dc.description.referencesCian L., Wychowanie w duchu księdza Bosko, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesCodex Iuris Canonici, Rzym 1917.pl
dc.description.referencesCyrańska E., Elementy wspólne, w koncepcji wychowania św. Jana Bosko i Heleny Radlińskiej, [w:] J. Niewęgłowski (red.), Ksiądz Bosko i jego system wychowawczy, Warszawa 2000, s. 231-243.pl
dc.description.referencesSzablicka-Żak J., Spory o koncepcje wychowania w debatach parlamentarnych w Drugiej Rzeczypospolitej, [w:] E. J. Kryńska (red.), Ideały wychowania i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesKryńska E. J., Wstęp, [w:] E. J. Kryńska (red.), Funkcja prywatnych szkół średnich w II Rzeczypospolitej 1918–1939, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesDziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1921 nr 82, poz. 575pl
dc.description.referencesCzerwiński S., O ideał wychowawczy szkoły polskiej, „Oświata i Wychowanie” 1929, z. 4, s. 341-358.pl
dc.description.referencesDane statystyczne dzieł salezjańskich w Polsce, „Pokłosie Salezjańskie” 1928, nr 1, s. 48.pl
dc.description.referencesDraus J., Terlecki R., Historia wychowania wiek. Tom 2. Wiek XIX i XX, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesDubas J. (red.), Dzieje salezjanów na ziemi raciborskiej. Działalność duszpastersko-wychowawcza salezjanów w Pogrzebieniu w latach 1930–2005, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Lrw 234pl
dc.description.referencesPraca filantropijna na kresach. Zakłady wychowawcze Towarzystwa Dobroczynnego p. n. „Domu Serca Jezusowego”. (Z powodu 15 letniej rocznicy istnienia), „Kresy” 1923, nr 17, s. 3-8.pl
dc.description.referencesDworzec. „Szlakiem Mickiewiczowskim”, „Pokłosie Salezjańskie” 1938, nr 11, s. 249-250.pl
dc.description.referencesKant B., Tryptyk Salezjański, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesDziubiński M. (red.), Salezjanie w Polsce. Z Księdzem Bosko Ojcem i Nauczycielem Młodzieży – po stu latach, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesSzczerba K., Kontakty Polaków z księdzem Janem Bosko, „Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne” 1987-1988, t. 9, s. 111-137.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 22pl
dc.description.referencesKurhan, „Pokłosie Salezjańskie” 1928, nr 10, s. 294.pl
dc.description.referencesDziubiński Z., Społeczne i religijne przesłanki powstania Salezjańskiej Organizacji Sportowej Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] Z. Dziubiński (red.), Salezjanie a sport, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesArchiwum Państwowe w Łodzi, sygn. 2640, Historia Instytucji wychowawczo-zawodowej pod nazwą „Dom Serca Jezusowego” w Wilnie.pl
dc.description.referencesFalski M. (red.), Szkoły w Rzeczypospolitej Polskiej w roku szkolnym 1930–31, Warszawa 1933.pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 4590pl
dc.description.referencesFierro Tores R. M., Poprzez niwę pedagogiczną. Konferencje o systemie wychowawczym ks. Jana Bosko, Warszawa 1929.pl
dc.description.referencesFranczak K., Z doświadczeń działalności oświatowej i wychowawczej Zgromadzenia Salezjańskiego w Polsce, „Wychowanie na co Dzień” 2000, nr 7-8, s. 16-20.pl
dc.description.referencesGatti G., Zawód: wychowawca chrześcijański, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesGigilewicz E., Wilk S., Pius XI, Achille Ratti, [w:] E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia Katolicka, t. 15, Lublin 2011, s. 758-763.pl
dc.description.referencesProgram życia salezjanów księdza Bosko. Przewodnik po lekturze Konstytucji Salezjańskich, tłum. J. Kurowski, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesArchiwum Inspektorialne Córek Maryi Wspomożycielki we Wrocławiu, D I Wln 139pl
dc.description.referencesGiudici M. P., Borsi M., Maria Dominika Mazzarello. Życie proste i pełne miłości, tłum. J. Jakubiec, Środa Śląska 2010.pl
dc.description.referencesGiudici M. P., Ku słońcu. Święta Maria Dominika Mazzarello (1837–1881), tłum. J. Jakubiec, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 604, ap. 1, b. 6471pl
dc.description.referencesLietuvos Valstybės Istorijos Archyvas [Litewskie Państwowe Archiwum Historyczne w Wilnie], f. 604, ap. 1, b. 6473pl
dc.description.referencesLietuvos Centrinis Valstybės Archyvas [Litewskie Centralne Archiwum Państwowe w Wilnie], f. 172, ap. 1, b. 4613pl
dc.description.referencesGlemža J. R., Istoriniai Lietuvos architektūros paveldo interjerai: istorija, tvarkyba, vertinimas, Vilniaus 2013.pl
dc.identifier.orcid0000-0001-8217-2954-
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik RozmiarFormat 
L_Kalisz_Funkcje_spoleczne_szkol_salezjanskich.pdf17,43 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)