REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12030
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTaylor-Terlecka, Nina-
dc.date.accessioned2021-11-18T12:49:25Z-
dc.date.available2021-11-18T12:49:25Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationŻydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowicz, Białystok 2020, s. 191-222pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-65-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12030-
dc.description.abstractThe article focuses mainly on the history of Alfred Gradstein, as well as touches upon the subject of the impact of World War II on his family. Descriptions of his protagonists work interspersed with his personal life allow to show his creativity, moral dilemmas and hardships of existence in a full spectrum. Gradstein, a lonely hermit of the Word War II occupation, returns to Poland to satisfy his longing for a collective life, due to Stalinist propaganda. However, the abundant production of general appeal songs does not necessarily constitute an act of faith, but merely socialist realism, which could have been practised by an opportunist, as much as a passive victim of environmental osmosis. During his PRL life, he produced melodic, easily assimilated, rhythmic means of persuasion and indoctrination tools for ideologists and engineers of souls. More effectively than slogan or agitprop, his music seduces, rocks, insidiously disarms the old man and arms the man of the future. Especially the mass song, reproduced collectively, experienced and internalized, reaches the subconscious. They are optimistic, give a new tone and direction, connect and unite a group, give a sense of community, define and approve belonging to a community, blur "class" or other differences, unify and eliminate.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;45-
dc.subjectAlfred Gradsteinpl
dc.subjectgeneral appeal songspl
dc.subjectindoctrinationpl
dc.subjectWord War IIpl
dc.subjectStalinist propagandapl
dc.titleWśród twórców pieśni masowej – Alfred Gradstein i jego światypl
dc.title.alternativeAmong creators of a general appeal song – Alfred Gradstein and his worldspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020pl
dc.description.BiographicalnoteNINA TAYLOR-TERLECKA, absolwentka Uniwersytetu Oksfordzkiego (rusycystyka) i londyńskiego (polonistyka), badaczka, tłumaczka. Wykłada literaturę polską na Uniwersytecie Oksfordzkim i na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie. Zajmuje się literaturą porównawczą. Jej dorobek obejmuje kilkaset prac w języku angielskim, polskim i francuskim rozproszonych w książkach zbiorowych i czasopismach naukowych. Interesuje się zwłaszcza byłym Wielkim Księstwem Litewskim, polską literaturą Gułagu, literaturą emigracyjną oraz dramatem romantycznym. Opublikowała antologię: Gułag polskich poetów. Od Komi do Kołymy. Wiersze (Londyn 2001). Ze spuścizny po Tymonie Terleckim wydała: Emigracja naszego czasu (Lublin 2003); Szkicownik kresowy Rosy Bailly (Przemyśl 2005); Zaproszenie do podróży (Gdańsk 2006), Listy Andrzeja Bobkowskiego do Tymona Terleckiego (Warszawa 2006) oraz korespondencję między Tymonem Terleckim a Józefem Wittlinem: Listy 1944–1976 (Warszawa 2014). Autorka monogra fii The Lithuanian Landscape Tradition in the Novels of Tadeusz Konwicki(Białystok 2018).pl
dc.description.AffiliationOxford, Wielka Brytaniapl
dc.description.referencesGradstein A., Quatre miniatures, pour piano. Prélude. Boite à musique. Berceuse. Menuet, Paris: Max Eschig 1929.pl
dc.description.referencesLilpop-Krance F., Powroty, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesAlfred Gradstein w Paryżu, „Wiadomości Literackie” 1939, nr 1 (793).pl
dc.description.referencesFaryna-Paszkiewicz H., Opium życia. Niezwykła historia Marii Morskiej, muzy skamandrytów, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesAlfred Gradstein, inicjator pieśni masowych, „Życie Warszawy”, nr z 8 sierpnia 1950.pl
dc.description.referencesFik M., Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Londyn 1989.pl
dc.description.referencesKobiela S., Piosenka jest dobra na wszystko. Piosenki lat 50-tych, „Wiadomości Bocheńskie” 2009, nr 1 (80).pl
dc.description.referencesGradstein A., Słowo o Stalinie. Kantata do słów Władysława Broniewskiego na chór męski alt (lub baryton) solo oraz orkiestrę symfoniczną. Wyciąg fortepianowy..., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1951.pl
dc.description.referencesMycielski Z., Gradstein A., Słowo o Stalinie, „Muzyka” 1952, nr 2, s. 5–7.pl
dc.description.referencesHendrykowski M., Socrealizm po polsku. Studia i szkice, Poznań 2015.pl
dc.description.firstpage191pl
dc.description.lastpage222pl
dc.identifier.citation2Żydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowiczpl
dc.conferenceVIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, Białystok, 6 – 7 maja 2019pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, 6 – 7 maja 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
N_Taylor_Terlecka_Wsrod_tworcow_piesni_masowej.pdf363,62 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)