REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11802
Tytuł: Czy naga Wenus Lucasa Cranacha Starszego jest tylko glamour? Sens obrazów Cranacha wobec dawnego rozumienia piękna, miłości i uroku
Inne tytuły: Is the naked Venus by Lucas Cranach the Elder only glamour? The meaning of paintings by Cranach in the light of contemporary understanding of beauty, love and charm
Autorzy: Żak-Kulesza, Małgorzata
Data wydania: 2016
Data dodania: 20-paź-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze pod red. Alicji Kisielewskiej, Moniki Kostaszuk-Romanowskiej, Anetty B. Strawińskiej, Białystok 2016, s. 103-118
Konferencja: Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze” Białystok, 4 – 5 listopada 2014 roku
Abstrakt: Lucas Cranach the Elder is the author of more than a dozen of paintings depicting the goddess Venus with Cupid holding a honeycomb, as well as the image of Venus preventing Cupid from firing his bow. The paintings come from the period between 1526––1527 and 1537. The image of Venus with armed Cupid has a moralethical meaning as well as a political-dynastic one since she was the patron goddess of the Saxony and Magdeburg ruling family. Venus not only protects the human hearts from suffering caused by love, but also defends peace and truly noble virtues. The second group of works has its origin in the antique poem by Theocritus: Nineteenth Idyll (the second half of the third century BC). In these paintings Cranach presented Venus as a guard of morality, reminding that love is not separate from suffering. The convention of body in the works of Cranach is gothic, the body of the goddess is subtilised, supple, slim, but also sensual. The image of Venus, her beauty and charm that emanate from the naked body of the goddess gain the status of glamour. Cranach created his own canon of beauty and assigned it to Venus. He broadened the understanding of the beauty of a naked body by adding the sphere of contemporary spiritual beauty, and in accordance with Protestant ideology.
Afiliacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
Nota biograficzna: Małgorzata Żak-Kulesza - dr, historyk sztuki, od 2006 roku asystent w Instytucie Kulturoznawstwa KUL, obecnie w Katedrze Teorii Kultury i Sztuki. Zainteresowania naukowe związane są ze sztuką przełomu średniowiecza i renesansu, szczególnie z malarstwem niderlandzkim i niemieckim, ikonografią sztuki na tle przemian religijnych, obyczajowych i kulturowych. Wybrane publikacje: „Cóż rzec o piękności klejnotów...?” Znaczenie symboliczne i magiczne kamieni szlachetnych w ikonografii i złotnictwie średniowiecza, [w:] Kamień w języku, literaturze i kulturze, t. 2, red. M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar (Kraków 2013), A Physicians Towards the Patient in the light of Ancient and Medieval Medical Regulations. Religious Rules and Law Provisions, [w:] Studia Antropologica. Pogranicza historii sztuki i kultury, red. U. M. Mazurczak (Lublin 2013), Formy dialogu z widzem – na przykładzie wybranych dzieł malarstwa niderlandzkiego i niemieckiego w XV i pierwszej połowie XVI wieku, [w:] Komunikowanie artystyczne, red. M. Stępnik (Lublin 2011).
URI: http://hdl.handle.net/11320/11802
ISBN: 978-83-7431-503-6
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze”, 4 – 5 listopada 2014 roku

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Zak_Kulesza_Czy_naga_Wenus_Lucasa_Cranacha_Starszego_jest_tylko_glamour.pdf162,8 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)